Od té doby, co byly v rámci Evropského společenství v říjnu 1993 zavedeny emisní standardy pro motory nákladních automobilů počínající Euro I, jsou tyto normy hlavními hybnými silami pro používané technologie těsnění. Společnost ElringKlinger nabízí ta nejkvalitnější těsnění pro motory DAF MX 13 splňující normy Euro 4/5 a Euro 6.
Technologie těsnění pro MX 13
Je zřetelně vidět, že existují různá těsnění hlav válců, respektive jejich různé technologie v utěsňování spalin, motorového oleje a chladiva. Podíváme-li se na motor Euro IV/V, motor MX 13 se vyznačuje vícevrstvým ocelovým těsněním hlavy, zatímco motor Euro VI musel být opatřen dokonalejší konstrukcí z kovu a elastomeru.
Motory Euro IV/V vykazují maximální kompresní poměr 17,4:1 a maximální vstřikovací tlak 1620 bar. V porovnání s 18,5:1 a vstřikovacím tlakem 2500 bar pro motor Euro VI. Tato zvýšení mají za výsledek vyšší teploty spalování, a co je důležitější, přínos v oscilacích mezer těsnění mezi blokem válců a hlavou válců.
Navíc jsou blok motoru a hlava válců odlité z takzvané litiny s vermikulárním grafitem, což výrazně snižuje sílu působící na šrouby hlavy válců.
Technologie utěsnění – vícevrstvá ocel – což je kombinace reliéfových obrub a integrovaných zarážek k utěsnění spalovací komory, nebyla pro motor Euro VI dostatečně flexibilní a odolná.
Vezme-li se toto vše v úvahu, vznikla potřeba přijít s novou konstrukcí pro těsnění hlavy válců, houževnatější a silnější než verze z vícevrstvé oceli. Výsledkem je technologie nemající ve světě těsnění motoru obdoby.
Těsnění hlavy válců Euro VI je konstruované jako těsnění z kovu a elastomeru, což znamená, že je utěsnění motorového oleje a chladiva prováděné pryžovými těsnicími břity litými vstřikováním přímo na kovový nosič. Jsou dva takové centrální nosiče, každý překlenuje tři válce. Utěsnění spalovacích komor jsou prováděná reliéfovou obrubou na nosných deskách a dodatečným nerezovým kroužkem spalování s vysokým kompresním poměrem podle popisu.
Kvůli celkové délce těsnění musela společnost ElringKlinger vynalézt konstrukci, kterou lze nejlépe popsat jako puzzle a která je v oboru těsnění jedinečná. Celé těsnění tvoří kombinace osmi různých prvků těsnění včetně laterální kovové vrstvy k podpoře integrálního těsnění.
Důležitost výfukových těsnění
Nejen těsnění hlavy válců podstoupilo výraznou změnu. Rovněž i těsnění výfukového potrubí. Těsnění Euro IV/V je relativně jednoduché kovové lehké těsnění s očkem a celokovovým povrchem směřujícím k hlavě válců. Na rozdíl od těsnění výfukového potrubí Euro VI je dvouvrstvé čistě nerezové těsnění s reliéfovou obrubou. Kov je celý povrstvený vysoce tepelně odolným teflonem. Obě kombinované vlastnosti zaručují, že je množství unikajícího plynu snížené na holé minimum. Tuto vlastnost nelze podceňovat, protože moderní vznětové motory opatřené katalyzátorem SCR a aktivním filtrem DPF těžce závisejí na příslušné kvalitě a množství výfukových plynů pro sledování úrovně výfukových plynů a schopnosti seřídit komplexní management motoru k zaručení příslušných emisních standardů a dlouhé životnosti celého motoru.
Více podrobností o ostatních vysoce výkonných vznětových motorech lze nalézt na www.elring.de, kde jsou k bezplatném stažení k dispozici rozpadové výkresy pro snadné vyhledání dílů.
Dodavatel pro automobilový průmysl ElringKlinger se stal důvěryhodným partnerem pro své zákazníky – s pevným závazkem utvářet budoucnost mobility. V roce 2019 slaví 140 let výroby motorových těsnění vynikající kvality. Veškeré úsilí držet se na předním místě je podporováno oddanou pracovní silou více než 10.000 zaměstnanců ve 45 lokacích skupiny ElringKlinger po celém světě.
Komentáře