Polsko začne stavět poslední úsek navazující na budoucí dálnici D11

, 18 července 2017, 12:05

Stavebně náročný poslední úsek rychlostní silnice S3 Bolkow – Lubawka, který naváže na plánovanou dálnici D11, se letos začne stavět. Na společném jednání ve Dvoře Králové nad Labem to potvrdil polský ministr infrastruktury a stavebnictví Andrzej Adamczyk. 

Polský ministr infrastruktury a stavebnictví Andrzej Adamczyk a ministr dopravy Dan Ťok
Polský ministr infrastruktury a stavebnictví Andrzej Adamczyk a ministr dopravy Dan Ťok

Podle českého ministra dopravy Dana Ťoka se letos otevře dvoukilometrový úsek z Osiček do Hradce Králové a začne se stavět část dálnice D11 směřující do Smiřic a dále do Jaroměře. Ministři také řešili železniční spojení mezi Katowicemi a Ostravou.

V současnosti probíhá v Polsku třetí kolo výběrového řízení na zhotovitele výstavby dvou úseků rychlostní silnice S3 Bolkow – Kamienna Góra (16,1 km) s Kamienna Góra – Lubawka – státní hranice (15,3 km). „Stavebně náročný úsek začneme letos stavět a je velmi dobře, že Česká republika si vyjednala s Evropskou komisi výjimku a nemusela na zbývajících stavbách D11 opakovat proces posuzování vlivu na životní prostředí, tzv. EIA. Velmi nám záleží na propojení obou zemí a je dobře, že jsou další úseky před svým zahájením,“ řekl při jednání polský ministr infrastruktury a stavebnictví Adamczyk.

Český ministr dopravy pozval svého polského kolegu na slavnostní otevření posledního chybějícího úseku do Hradce Králové, který bude zprovozněn v srpnu. Zároveň řekl, že se v letošním roce začnou stavět další úseky dálnice D11 do Smiříc a Jaroměře a v přípravě je i zbývající část k hranicím. „V úseku z Hradce Králové do Jaroměře už probíhá archeologický průzkum, na který naváže ještě v tomto roce stavba dálnice. Realizace navazujících úseků z Jaroměře do Trutnova a na státní hranici s Polskem je závislá na vydání územního rozhodnutí a bude zahájena nejdříve v roce 2020,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Celý úsek z Hradce Králové do Jaroměře měří 22,5 kilometru. Na polské straně je nyní ve výstavbě přibližně 180 kilometrů dálnice a na poslední úsek ke státním hranicím probíhá výběrové řízení.

Vyšší konkurenceschopnost železniční dopravy je nutností

Ministři se při jednání věnovali také tématu modernizace mezinárodního koridoru mezi Ostravou a Katovicemi. Zatímco na české straně byla modernizace trati ukončena již v roce 2004, navazující trať na polské straně, mezi Zebrzydowicemi a Katovicemi, patří k úsekům s nejhoršími parametry v rámci baltsko-jadranského tranzitního železničního koridoru.

Modernizace zmiňovaného úseku na polské straně by měla proběhnout v letech 2018-2021. Tento krok by měl významně pomoci ke zvýšení konkurenceschopnosti železniční osobní dopravy, v současné době totiž dopravci řeší nepříznivě dlouhé jízdní doby vlakových spojení přestupem z vlaku na autobusy. Ministři se při svém jednání dotkli také tématu sociálních aspektů v nákladní silniční dopravě či kandidatury Prahy na pořádání Světového silničního kongresu v roce 2023.

Související články

Musí se to opravit. Ministerstvo děkuje za trpělivost.
Musí se to opravit. Ministerstvo děkuje za trpělivost.

Stejně jako předchozí dva roky bude i letos červenec a srpen ve znamení oprav dálnic a silnic I.tříd. Za celý rok se jich opravuje 600 kilometrů, nových úseků dálnic a silnic I. třídy je ve výstavbě 230 kilometrů. Letos a na přelomu příštího roku se navíc začne s výstavbou 152 nových kilometrů státních komunikací.

Dalších 7 miliard poputuje na dopravní projekty
Dalších 7 miliard poputuje na dopravní projekty

Modernizace železnice Praha-Vysočany – Lysá nad Labem, splavnost vltavské vodní cesty nebo budování sítě nabíjecích stanic pro elektromobily. Celkem dalších 16 českých projektů dostalo dnes od Evropské komise zelenou a mohou být spolufinancovány z tzv. Nástroje pro propojení Evropy (CEF – Connecting Europe Facility). 

Úsekové měření rychlosti hlídá bezpečnost na modernizaci D1
Úsekové měření rychlosti hlídá bezpečnost na modernizaci D1

Piráty silnic na modernizované dálnici D1 bude od 3.4.2017 postihovat úsekové měření rychlosti mezi exity 49 Psáře a 56 Soutice. Dopravně bezpečnostní akce má za cíl plynulejší provoz, méně nehod a nebezpečných situací. Detekční kamery se loni osvědčily u Brna, kde v souvislosti s jejich nasazením poklesla nehodovost v měřeném úseku. Výzvu k zaplacení tisícikorunové pokuty […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!