Registrace nových užitkových vozidel: dodávky -12,2 %, nákladní vozidla -16 %, autobusy -1,8 % v 1. čtvrtletí 2025

7 května 2025, 13:58

První čtvrtletí roku 2025 bylo pro trh s užitkovými vozidly v EU náročné a vyznačovalo se výrazným poklesem na klíčových trzích. K nejistotě v podnikání přispěl pomalý hospodářský růst, nižší počet předchozích objednávek a složité regulační prostředí.

ACEA graf

Prodej nových dodávek v EU klesl o 12,2 %, přičemž k poklesu přispěly tři největší trhy. Nejprudší pokles zaznamenala Itálie (15,2 %), následovaná Francií (-10,7 %) a Německem (-10,7 %). Naopak ve Španělsku došlo k nárůstu registrací, a to o 12,6 %.

Registrace nových nákladních automobilů v EU rovněž poklesly o 16 % a dosáhly celkového počtu 72.941 kusů. Tento pokles byl způsoben především poklesem prodeje těžkých nákladních vozidel o 16,6 % a zároveň poklesem registrací středních nákladních vozidel o 12,5 %. Pokles zaznamenaly všechny hlavní trhy, přičemž v Německu a Francii byl zaznamenán dvouciferný pokles o 25,4 %, resp. 17,6 %. Výrazný pokles o 12,8 % a 9,4 % zaznamenaly také Španělsko a Itálie.

Prodej nových autobusů v EU se oproti 1. čtvrtletí 2024 snížil o 1,8 % na celkový počet 8.674 kusů. Z hlavních trhů zaznamenalo prudký pokles Německo (-15 %), následované Itálií (-7,3 %) a Španělskem (-0,5 %). Francie zaznamenala malý nárůst (+0,1 %), zatímco trhy jako Švédsko (+189,9 %) a Řecko (+187,6 %) zaznamenaly pozoruhodný růst.

Nové užitkové vozy podle druhu pohonu

ACEA graf

Dodávky

V prvním čtvrtletí roku 2025 si kupci nových dodávek v EU nejčastěji vybírali diesel. Prodej se však snížil o 14 % na 290.870 kusů, což vedlo k 82,5% podílu na trhu (pokles z 84,2 % v 1. čtvrtletí 2024). U benzinových modelů došlo k poklesu o 25,8 %, což představuje 5,2% podíl. Elektricky dobíjené dodávky vzrostly o 32,6 % a získaly 8,7% podíl na trhu (nárůst z 5,7 % v 1. čtvrtletí 2024). Registrace hybridních dodávek vzrostly o 0,7 %, přičemž jejich podíl na trhu činil pouze 2,5 %.

Nákladní automobily

Diesel si v prvním čtvrtletí roku 2025 udržel dominantní postavení na trhu nákladních automobilů. Nákladní automobily s dieselovým motorem se na nových registracích v EU podílely 93,4 %, a to i přes 17,7% pokles objemu ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2024. Elektricky poháněné nákladní automobily vzrostly o 50,6 % a zajistily si 3,5% podíl na trhu, oproti 2 % v loňském roce. V čele této expanze stálo Nizozemsko s 342,7% nárůstem, na které připadá 25 % prodejů elektricky dobíjených nákladních vozidel v EU.

Autobusy

Registrace nových elektricky dobíjených autobusů v EU v prvním čtvrtletí roku 2025 prudce vzrostly o 50,3 % a jejich podíl na trhu se zvýšil z 13 % v prvním čtvrtletí roku 2024 na 19,9 %. Německo, objemově největší trh, zaznamenalo impozantní nárůst o 118,9 %, zatímco Švédsko zaznamenalo druhý největší počet registrací, 237 elektrobusů oproti pouhým 9 v 1. čtvrtletí 2024. Na druhou stranu prodej hybridních elektrických autobusů zaznamenal dvouciferný pokles o 28,7 %, což představuje 10,7 % trhu. Registrace dieselových autobusů se snížily o 5,6 % a nyní zaujímají 65,9% podíl na trhu oproti 68,5 % v 1. čtvrtletí 2024.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!