V prvních devíti měsících roku 2024 vzrostl prodej nových dodávek v EU o 8,5 % na 1.170.310 kusů, a to díky pozitivním výsledkům na všech čtyřech klíčových trzích. Vedlo Španělsko s pozoruhodným nárůstem o 16,7 %, následované Německem s 8,2 %, Itálií se 7,3 % a Francií s 5,8 %.
Naproti tomu registrace nových nákladních automobilů v EU zaznamenaly od ledna do září pokles o 7,5 % na celkových 249.708 kusů. Tento pokles byl způsoben 9,5% poklesem prodeje těžkých nákladních vozidel, zatímco prodej středních nákladních vozidel vzrostl o slabá 3 %. Ačkoli Španělsko a Itálie zůstaly v kladných číslech s nárůstem o 12 %, resp. 2,1 %, nevyvážilo to poklesy v Německu (-7 %) a Francii (-4,3 %).
Prodej autobusů se v porovnání s prvními třemi čtvrtletími roku 2023 zvýšil o 16 % na celkových 27 400 kusů. Růst zaznamenaly všechny hlavní trhy, zejména Španělsko (+21,8 %) a Itálie (+21 %).
Nová užitková vozidla podle zdroje pohonu
Dodávky
V prvních třech čtvrtletích roku 2024 byla pro kupce nových dodávek v EU i nadále preferována nafta. Prodeje vzrostly o 10,6 % na 989.975 kusů a udržely si stabilní 84,6% podíl na trhu. Nárůst benzinových modelů (+7,5 %) se stabilizuje a představuje 6,1% podíl na trhu. Elektricky dobíjené dodávky zaznamenaly prudký pokles o 12,8 % a zaujaly 5,7% podíl na trhu, což je méně než 7,1 % v loňském roce. Prodej hybridních elektrických dodávek klesl o 4,3 % a nyní tvoří 2 % trhu.
Nákladní automobily
V prvních devíti měsících roku 2024 nadále dominovaly nákladní automobily s dieselovými motory, které představovaly 95,3 % nových registrací v EU, a to i přes pokles o 7,3 % oproti stejnému období loňského roku. Registrace nákladních vozidel s elektrickým pohonem se snížily o 6,6 %, přičemž podíl na trhu se oproti loňsku nezměnil a činil 2,2 %. Výsledky elektricky dobíjitelných modelů v jednotlivých zemích byly smíšené: zatímco německý (+56,8 %) a dánský (+22,3 %) trh rostl, nedokázal vyvážit pokles ve Francii (-58,4 %) a Nizozemsku (-52,7 %).
Autobusy
Registrace nových elektricky dobíjených autobusů v EU vzrostly od ledna do září 2024 o 28,7 % a podíl na trhu se zvýšil ze 14,3 % na 15,9 %. Největším trhem podle objemu se stalo Německo, které vzrostlo o 11,4 %, zatímco Itálie zaznamenala nárůst o 72,9 %, čímž se stala třetím největším trhem pro tento typ pohonu. Naproti tomu francouzský trh poklesl o 10,8 % s 514 registrovanými jednotkami. Prodej hybridních elektrických autobusů se snížil o 13,2 % a nyní tvoří 9,5% podíl. Registrace dieselových autobusů vzrostly o 19,4 %, čímž se jejich podíl na trhu zvýšil na 66,6 %, což je o 1,9 % více než ve stejném období loňského roku.
Komentáře