Trh s užitkovými vozidly v EU měl v 1. čtvrtletí roku 2024 smíšené výsledky. Zatímco prodej dodávek vzrostl, prodej nákladních vozidel mírně poklesl, a to i přes růst trhu elektrických nákladních vozidel. Prodeje autobusů zaznamenaly nárůst, přičemž elektrické autobusy zaznamenaly výrazný vzrůst.
V prvním čtvrtletí roku 2024 vzrostl prodej nových dodávek v EU o 12,6 % a díky dobrým výsledkům na klíčových trzích se prodalo téměř 400.000 kusů. Itálie vedla s pozoruhodným 19,4% růstem, následovaná Německem s 12,7%, Španělskem s 10,9% a Francií s 8,7%.
Naproti tomu registrace nových nákladních automobilů v EU klesly o 4 % na 85.296 kusů. Důvodem byl především pokles prodeje těžkých nákladních vozidel o 5,4 %, a to navzdory 5% nárůstu prodeje středních nákladních vozidel. Německo a Francie vykázaly mírný pokles o 2,2 %, resp. 0,3 %. Španělsko a Itálie se tomuto trendu vzepřely a zaznamenaly výrazný nárůst o 15,7 %, resp. 6,6 %.
Pozitivní začátek roku zaznamenal také prodej autobusů, jejichž počet nových registrací v EU vzrostl o 23,3 % ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2023 a dosáhl 9.624 kusů. Zatímco ve Francii prodeje poklesly o 16,8 %, tři hlavní trhy výrazně rostly: Německo (+20 %), Itálie (+18,3 %) a Španělsko (+7,6 %).
Nová užitková vozidla podle pohonu
Zvolit náhledový obrázek
Dodávky
V prvním čtvrtletí roku 2024 byla v EU u nových dodávek preferována nafta. Prodej vzrostl o 12,2 % na 336.698 kusů a udržel si stabilní 84,2% podíl na trhu (mírný pokles z 84,5 % v 1. čtvrtletí 2023). Prodej benzinových modelů vzrostl o výrazných 18,8 %, což představuje 6,1% podíl. Elektricky dobíjené dodávky zaznamenaly skromnější růst o 4,2 % a získaly 5,8% podíl na trhu, což je mírný pokles z loňských 6,2 %. Prodej hybridních dodávek postupně nabírá na obrátkách, když vzrostl o 12,6 %, a přitom na něj připadá pouze 2,2% podíl na trhu.
Nákladní automobily
Diesel si v prvním čtvrtletí roku 2024 udržel dominantní postavení na trhu nákladních automobilů. Nákladní automobily s dieselovým motorem se na nových registracích v EU podílely 95,5 %, a to i přes 4,5% pokles oproti předchozímu roku. Elektrické nákladní automobily vzrostly o silných 29,5 % a zajistily si téměř 2% podíl na trhu, oproti 1,4 % v loňském roce. V čele této expanze stálo Německo s nárůstem 173,7 %, které se na prodeji elektricky nabíjitelných nákladních vozidel v EU podílelo 56 %.
Autobusy
Registrace nových elektrických autobusů v EU vzrostly v prvním čtvrtletí roku 2024 o 10,3 %. Podíl na trhu se však mírně snížil z loňských 13,7 % na 12,3 %. Německo, objemově největší trh, vzrostlo o 20,7 %. Rumunský trh vzrostl o výrazných 149,2 %, čímž se stal druhým největším trhem elektrických autobusů. Francie, dříve největší trh, zaznamenala pokles prodeje elektricky nabíjitelných autobusů o více než polovinu, a to o 66,4 %. Mezitím prodej hybridních elektrických autobusů zaznamenal nepatrný pokles o 1,9 % a nyní tvoří 10,9 % trhu. Registrace dieselových autobusů vzrostly o silných 38,8 % a nyní představují 70,7% podíl na trhu, což je nárůst oproti loňským 62,8 %.
Komentáře