V prvních třech čtvrtletích roku 2023 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 14,3 % na 1 milion kusů. K tomuto pozitivnímu výsledku přispěly především solidní výsledky na hlavních trzích EU, kde Španělsko (+20,5 %), Německo (+18,2 %) a Itálie (+16,7 %) zaznamenaly dvouciferný růst.
Registrace nových nákladních automobilů v EU zaznamenaly ještě výraznější nárůst, a to o 23 % během prvních tří čtvrtletí na celkový počet 268 766 kusů. V objemu prodeje vedlo Německo, kde bylo zaregistrováno 75.241 vozů, což představuje výrazný nárůst o 31,2 %. Výrazně rostly i další významné trhy EU, včetně Španělska (+23,8 %), Itálie (+17 %), Francie (+15,6 %) a Polska (+10,9 %).
Také registrace nových autobusů v EU zaznamenaly v prvních třech čtvrtletích roku výrazný růst. Registrace v EU vzrostly meziročně o 18,5 % na 23.645 kusů. Z hlediska objemu vedla Francie s 4.735 prodanými jednotkami, což představuje nárůst o 9,1 %. Výrazně expandovaly také Itálie (+65,9 %) a Španělsko (+58,1 %).
Nová užitková vozidla podle pohonu
Dodávky
V prvních třech čtvrtletích roku 2023 zůstala na prvním místě dieselová varianta, která zaujímala 83 % trhu, což je o něco méně než 87% podíl, který měla v roce 2022. Alternativní zdroje pohonu však získávají na popularitě, což vede k postupnému posunu podílu na trhu. Tržní podíl elektricky dobíjených dodávek se vyšplhal na 7,3 % a téměř zdvojnásobil svůj objem s 91,4% nárůstem. K tomuto růstu přispěly především trojciferné procentní přírůstky na prvním a třetím největším trhu: Francie (+102,2 %) a Nizozemsko (+136,8 %). Zároveň došlo k nárůstu objemu benzínu o 39,6 % a nafty o 9,1 %, což představuje 89 % trhu.
Nákladní automobily
Na trhu nákladních automobilů nadále dominovala nafta, která od ledna do září letošního roku tvořila 95,5 % nových registrací nákladních automobilů. Prodej nákladních vozidel s dieselovým motorem v EU vzrostl o solidních 22 %, k čemuž přispěl růst na hlavních trzích: Německo (+29,7 %), Francie (+14 %), Polsko (+11,9 %) a Itálie (+17,9 %). Registrace nových elektrických nákladních automobilů vzrostly o působivých 321,7 % na celkový počet 3.918 kusů. Hlavními tahouny tohoto růstu byly Německo (+297,9 %) a Nizozemsko (+1.463,6 %), které se na prodeji elektrických nákladních vozidel v EU podílely 65 %. Elektrické nákladní automobily nyní představují 1,5 % trhu, což je výrazný pokrok oproti 0,4 % v předchozím roce.
Autobusy
V prvních třech čtvrtletích roku 2023 se prodej nových elektricky nabíjených autobusů v EU zvýšil o 31,5 %, dosáhl 3.405 kusů a získal tržní podíl 14,4 % oproti 13 % v roce 2022. Ze tří největších trhů EU zaznamenalo pozoruhodný růst Španělsko (246,2 %), následované Francií (+35,8 %) a Německem (+26,9 %). Hybridní elektrické autobusy si udržely dynamiku s nárůstem prodejů o 156,1 %, čímž se jejich tržní podíl oproti roku 2022 více než zdvojnásobil (z 5,9 % na 12,8 %). K tomuto výsledku přispěl výrazný růst ve Francii (+477,2 %) a Španělsku (+233,2 %), tedy na druhém a třetím největším trhu. I přes rostoucí oblibu elektrických a hybridních modelů si dieselové autobusy stále udržují největší podíl na trhu (64,7 %).
Komentáře