V listopadu 2021 se registrace nových užitkových vozidel v celé EU již pátý měsíc po sobě snížily (-14,7 %). Dvouciferný pokles v segmentu dodávek se výrazně podepsal na celkovém výsledku, neboť dodávky tvoří více než 80 % celkového prodeje užitkových vozidel v Evropské unii. Čtyři hlavní trhy v regionu zaznamenaly minulý měsíc výrazný pokles, přičemž nejprudší pokles byl zaznamenán ve Španělsku (-30,4 %).
Během prvních 11 měsíců roku 2021 zůstaly registrace užitkových vozidel v Evropské unii na úrovni 11,5 %, přičemž pro srovnání stále těží z nízké základny roku 2020. Největším trhům se letos zatím dařilo, zejména Itálii (+17,6 %) a Francii (+9,4 %), ačkoli procentuální nárůst v Německu (+1,3 %) a Španělsku (+0,6 %) oproti předchozím měsícům výrazně poklesl.
Nová lehká užitková vozidla (LCV) do 3,5 t
Trh s novými dodávkami v Evropské unii zaznamenal minulý měsíc další dvouciferný pokles (-16,6 %), protože pokračující nedostatek polovodičů nadále brzdil výrobu vozidel. Výkonnosti regionu nepomohly ani slabé výsledky hlavních trhů EU: Španělsko (-33,0 %), Německo (-24,7 %), Itálie (-16,2 %) a Francie (-12,1 %).
Od ledna do listopadu registrace lehkých užitkových vozidel v EU i přes slabé výsledky posledních měsíců stále rostly, a to o 10,8 % na 1,4 milionu jednotek. Pokud se podíváme na největší trhy s novými dodávkovými automobily, Itálie (+17,1 %) a Francie (+9,7 %) se dokázaly udržet v kladných číslech, zatímco kumulativní objemy v Německu (+0,4 %) a Španělsku (-0,4 %) byly ve srovnání s rokem 2020 víceméně stabilní.
Nová těžká užitková vozidla (HCV) o hmotnosti 16 t a více
V listopadu poklesl prodej těžkých nákladních vozidel v Evropské unii méně prudce (-3,5 %) než prodej dodávek. Země střední Evropy nadále pozitivně podporovaly (+13,4 %) výkonnost regionu, ale to nestačilo k vyrovnání dvouciferných poklesů, které zaznamenaly čtyři hlavní trhy v západní Evropě.
V roce 2021 bylo zatím v celé Evropské unii zaregistrováno 219.595 nových těžkých nákladních vozidel, což je o 21,0 % více než ve stejném období před rokem. S výjimkou Řecka (-3,6 %) se všem trhům EU podařilo v tomto období vykázat růst, včetně Itálie (+25,5 %), Španělska (+13,1 %), Německa (+9,8 %) a Francie (+5,9 %).
Nová střední a těžká užitková vozidla (MHCV) nad 3,5 t
Poptávka po nákladních automobilech v EU se minulý měsíc snížila o 6,0 % a čítala 23 678 prodaných kusů. Podobně jako v segmentu těžkých nákladních vozidel byl i v západní Evropě výkon horší než v listopadu 2020: Španělsko (-17,5 %), Německo (-14,1 %), Francie (-13,8 %) a Itálie (-8,5 %). Naopak většina trhů ve střední Evropě zaznamenala v minulém měsíci zisky.
Po jedenácti měsících roku 2021 vzrostl prodej nových nákladních automobilů v Evropské unii od počátku roku o 16,6 % a celkem bylo zaregistrováno 264.031 kusů. Nízká srovnávací základna z předchozích měsíců roku pomohla čtyřem největším trhům v regionu zůstat zatím v kladných číslech: Itálie (+22,6 %), Španělsko (+8,6 %), Francie (+6,1 %) a Německo (+4,8 %).
Nové střední a těžké autobusy a autokary (MHBC) nad 3,5 t
V listopadu 2021 byly autobusy jediným segmentem, který vykázal mírný nárůst (+1,6 %) nových registrací. S výjimkou Francie (-6,5 %) přispěly všechny klíčové trhy EU k růstu v minulém měsíci pozitivně: Itálie (+14,4 %), Španělsko (+7,8 %) a Německo (+5,1 %).
Od ledna do listopadu vzrostly registrace nových autobusů a autokarů v celé EU o +2,3 % a dosáhly 26.101 kusů. Hlavní trhy vykázaly během těchto prvních 11 měsíců smíšené výsledky. Největší procentuální nárůst zaznamenala Francie, která vedla z hlediska objemu (+10,6 %), následovaná Itálií (+8,9 %). Naopak španělské a německé registrace se letos zatím propadly o 6,3 %, resp. 4,0 %.
Komentáře