V České republice bylo v roce 2014 vyrobeno celkem 1.277.875 ks silničních vozidel, z toho 1.252.293 motorových a 25.582 přípojných. Jedná se o nejvyšší roční produkci vozidel v dosavadní historii České republiky či Československa.
Výroba silničních vozidel v České republice 2014 / 2013
Dle údajů jednotlivých výrobců bylo v České republice za rok 2014 poprvé v historii vyrobeno více než 1.240.000 ks osobních automobilů (včetně malých užitkových). Odhady prováděné ve 4. čtvrtletí 2014, které předpokládaly produkci na úrovni přes 1.200.000 vozidel, byly překonány o více než 40.000 ks. Na celkové výrobě osobních automobilů participovali v roce 2014 celkem 3 výrobci: firma ŠKODA Auto se na výrobě podílela 59%, firma HMMC Nošovice necelými 25 % a TPCA Czech více než 16%. Počet vyrobených osobních automobilů na 1.000 obyvatel dosáhl hodnoty 118,4 ks (v roce 2013 to bylo 107 OA / 1000 obyv.).
„Celkový počet 1 246 506 ks v ČR vyrobených osobních automobilů potvrzuje, že tuzemské automobilky využily oživení na trzích v Evropě a uplatnily se i na dalších světových trzích. K očekávanému zvýšení produkce došlo ve ŠKODA Auto (+15,01%), úspěšně pokračovalo předpokládané zvyšování výroby ve společnosti TPCA Czech (+9,71%) a společnost HYUNDAI Motor Manufacturing Czech (HMMC) Nošovice vykázala produkci mírně nad stávající plnou výrobní kapacitou (+1,31%)“, uvádí k dosaženým výsledkům prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn a pokračuje: „Rok 2014 je tak možno považovat za další mezník ve výrobě vozidel v České republice. Jedná se o historicky rekordní roční výrobu silničních vozidel a současně i o potvrzení vysoké konkurenceschopnosti tuzemských výrobců a dlouhodobě pozitivního trendu. S výjimkou roků 2012 a 2013 výroba vozidel od roku 2003 každoročně rostla“.
K dalšímu historickému rekordu došlo v roce 2014 i ve výrobě autobusů, kterých bylo v ČR vyrobeno celkem 3.891 ks. Nejvyšší roční produkce autobusů z roku 2013 (3.691 ks) tak byla překonána o 200 ks. Společnost Iveco Czech Republic dosáhla oproti roku 2013 nárůstu produkce o 3,82% (podíl na celkové produkci přitom činil 84,5%) a firma SOR Libchavy vyrobila o 16,6% více autobusů než v roce 2013 (podíl na produkci 14,2%). Ostatní tuzemští výrobci se na výrobě autobusů podíleli 1,3%.
Po téměř 50% poklesu výroby nákladních vozidel v roce 2013 (vlivem ukončení výroby v Avia Ashok Leyland Motors) bylo v roce 2014 kopřivnickou společností TATRA Trucks vyrobeno 821 ks vozidel, což představuje nárůst produkce o 7,60%.
U přípojných vozidel kategorie O3 a O4 (přívěsy a návěsy) došlo oproti roku 2013 ke zvýšení výroby o 30,5% na celkem 1.633 ks (u firmy PANAV došlo k růstu o 18,6% a u společnosti SCHWARZMÜLLER o 36,3%). V souhrnu za oba výrobce se jedná se o nejvyšší roční výrobu za uplynulých 6 let (od roku 2009).
Rekordní byla i produkce přípojných vozidel kategorie O1 a O2 (firma AGADOS), kterých bylo vyrobeno 23.949 ks, což znamená meziroční nárůst o 25,1%. Výroba této kategorie vozidel je sledována od roku 1998.
Jedinou kategorií, kde došlo k poklesu, je produkce motocyklů, kde firma JAWA vyrobila celkem 1.075 strojů, což je o 20,6% méně než v roce 2013.
„Nárůst celkové výroby vozidel měl pozitivní dopad i na české dodavatele skupin a dílů vozidel, což se určitě projeví i ve zvýšení objemu produkce a exportu těchto výrobců. Očekávám, že letošní čísla o celkové výrobě vozidel v ČR by mohla být ještě o něco vyšší, ale dynamika růstu již zřejmě nebude taková jako v roce 2014. Další vývoj závisí na řadě vnějších faktorů, rozhodující bude vývoj na hlavních světových trzích. Z vnitřních činitelů nutno opětovně poukázat na problematiku technického vzdělávání a dostupnosti kvalifikované pracovní síly. AutoSAP se proto v této oblasti dlouhodobě aktivně angažuje a doufá, že rok 2015, vyhlášený jako rok průmyslu a technického vzdělávání, již přinese i konkrétní výsledky“, uzavírá prezident AutoSAP Ing. M. Jahn.
Komentáře