Stavebně náročný poslední úsek rychlostní silnice S3 Bolkow – Lubawka, který naváže na plánovanou dálnici D11, se letos začne stavět. Na společném jednání ve Dvoře Králové nad Labem to potvrdil polský ministr infrastruktury a stavebnictví Andrzej Adamczyk.
Podle českého ministra dopravy Dana Ťoka se letos otevře dvoukilometrový úsek z Osiček do Hradce Králové a začne se stavět část dálnice D11 směřující do Smiřic a dále do Jaroměře. Ministři také řešili železniční spojení mezi Katowicemi a Ostravou.
V současnosti probíhá v Polsku třetí kolo výběrového řízení na zhotovitele výstavby dvou úseků rychlostní silnice S3 Bolkow – Kamienna Góra (16,1 km) s Kamienna Góra – Lubawka – státní hranice (15,3 km). “Stavebně náročný úsek začneme letos stavět a je velmi dobře, že Česká republika si vyjednala s Evropskou komisi výjimku a nemusela na zbývajících stavbách D11 opakovat proces posuzování vlivu na životní prostředí, tzv. EIA. Velmi nám záleží na propojení obou zemí a je dobře, že jsou další úseky před svým zahájením,” řekl při jednání polský ministr infrastruktury a stavebnictví Adamczyk.
Český ministr dopravy pozval svého polského kolegu na slavnostní otevření posledního chybějícího úseku do Hradce Králové, který bude zprovozněn v srpnu. Zároveň řekl, že se v letošním roce začnou stavět další úseky dálnice D11 do Smiříc a Jaroměře a v přípravě je i zbývající část k hranicím. “V úseku z Hradce Králové do Jaroměře už probíhá archeologický průzkum, na který naváže ještě v tomto roce stavba dálnice. Realizace navazujících úseků z Jaroměře do Trutnova a na státní hranici s Polskem je závislá na vydání územního rozhodnutí a bude zahájena nejdříve v roce 2020,” uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Celý úsek z Hradce Králové do Jaroměře měří 22,5 kilometru. Na polské straně je nyní ve výstavbě přibližně 180 kilometrů dálnice a na poslední úsek ke státním hranicím probíhá výběrové řízení.
Vyšší konkurenceschopnost železniční dopravy je nutností
Ministři se při jednání věnovali také tématu modernizace mezinárodního koridoru mezi Ostravou a Katovicemi. Zatímco na české straně byla modernizace trati ukončena již v roce 2004, navazující trať na polské straně, mezi Zebrzydowicemi a Katovicemi, patří k úsekům s nejhoršími parametry v rámci baltsko-jadranského tranzitního železničního koridoru.
Modernizace zmiňovaného úseku na polské straně by měla proběhnout v letech 2018-2021. Tento krok by měl významně pomoci ke zvýšení konkurenceschopnosti železniční osobní dopravy, v současné době totiž dopravci řeší nepříznivě dlouhé jízdní doby vlakových spojení přestupem z vlaku na autobusy. Ministři se při svém jednání dotkli také tématu sociálních aspektů v nákladní silniční dopravě či kandidatury Prahy na pořádání Světového silničního kongresu v roce 2023.
Komentáře