Dynamické řízení Volvo umožnilo provést špičkové kaskadérské číslo (+video)

27 listopadu 2013, 9:36

V novém filmu od Volvo Trucks s názvem „Impozantní roznožka“ (The Epic Split) předvedl Jean-Claude Van Damme při jedinečném testu jednu ze svých proslulých roznožek mezi dvěma couvajícími nákladními vozy Volvo FM. Tento neuvěřitelný kaskadérský kousek – světový unikát – bylo možné provést jen díky dynamickému řízení Volvo.

Dynamické řízení Volvo, nový, inovativní systém vyvinutý společností Volvo Trucks, přináší vyšší přesnost a stabilitu ve všech situacích. Pracuje pomocí elektronicky řízeného elektrického motoru, který je regulován 2 000krát za vteřinu, aby v každém okamžiku napomohl vysoce přesnému řízení. Při couvání nabízí dynamické řízení Volvo vynikající ovládání s minimálním úsilím.

„Tento snímek je perfektní ukázkou směrové stability, kterou dynamické řízení Volvo nabízí," vysvětluje Jan-Inge Svensson, jeden z konstruktérů podílejících se u společnosti Volvo Trucks na vývoji softwaru pro tento systém. „Stabilita a ovládání jsou tak kvalitní, že můžete s nákladním vozem couvat na dlouhou vzdálenost s velkou přesností. A právě to bylo v tomto filmu naším úkolem. Všechno muselo být perfektní do posledního centimetru."

Při nízké rychlosti nevyžaduje řízení díky dynamickému řízení Volvo žádné úsilí a zlepšuje ovladatelnost vozu. Elektrický motor také automaticky reguluje řízení a kompenzuje nepravidelnosti, které se přenášejí do volantu, například boční vítr nebo hrboly na silničním povrchu. V důsledku toho snižuje nutnost neustále upravovat směr jízdy. Dynamické řízení Volvo také po uvolnění automaticky vrátí volant do výchozí pozice, čímž dále snižuje nápor na řidiče.

Ve filmu „Impozantní roznožka" (The Epic Split) je to právě dynamické řízení Volvo, díky kterému mohou řidiči v nákladních vozech udržet přesně stejnou vzdálenost a rychlost, i když couvají. Fyzická zdatnost Jeana-Clauda Van Damma a umění řidičů jsou základem úspěchu tohoto kaskadérského kousku, ale bez dynamického řízení Volvo by nebylo možné jej provést.

„Schopnosti tohoto systému umožnily natočit skvělý film, ale pro řidiče nákladních automobilů jsou také velmi praktické, zvláště v situacích, kde je třeba soustředit se na řízení," dodává Jan-Inge Svensson. „Například při couvání úzkým prostorem nebo hrbolatým terénem. Když couváte s návěsem, malé změny v řízení mohou významně ovlivnit směr vozidla a úsilí, které musí vynaložit řidič obyčejného nákladního auta, může být výrazně vyšší. Dynamické řízení Volvo však řidičům pomůže udržet rovnou stopu a mít nad vozidlem perfektní kontrolu."

Jak dynamické řízení Volvo funguje
Systém dynamického řízení Volvo vychází z běžného systému mechanického řízení s hřídelí volantu, která spojuje volant s převodkou řízení. S otáčením kol nákladního vozu pomáhá řidiči hydraulický posilovač. Do systému společnosti Volvo je přidán elektronicky řízený elektrický motor připojený k hřídeli volantu. Tento motor spolupracuje s hydraulickým posilovačem řízení a elektronická řídicí jednotka jej reguluje tisíckrát za sekundu. Při nízkých rychlostech tento elektrický motor vyvine potřebnou sílu navíc a při vyšších rychlostech automaticky reguluje řízení a kompenzuje nerovnosti vozovky způsobené například bočním větrem nebo hrboly, které se přenášejí do volantu.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!