Nákladní vozidla v testech Euro NCAP

14 ledna 2025, 14:57

European New Car Assessment Programme, známější pod zkratkou Euro NCAP, je evropský program hodnocení bezpečnosti vozidel. Ačkoli funguje již od roku 1997, teprve letos poprvé testoval nejoblíbenější nákladní vozidla. V tomto článku přinášíme podrobnosti o hodnocení a výsledcích testovaných vozidel.

ZDROJ: NCAP

Nebezpečná nákladní vozidla

Není zcela jasné, proč nákladní automobily nebyly nikdy v minulosti zařazeny do testů Euro NCAP. Důvodem je možná to, že nákladní vozidla tvoří méně než 3 % vozidel na evropských silnicích.

I přes jejich relativně nízký počet jsou však nákladní vozidla nebezpečná. Údaje společnosti Volvo Trucks ukazují, že jsou zodpovědné za 15 % smrtelných dopravních nehod. Navíc řidiči nákladních automobilů a jejich spolujezdci tvoří pouze 11 % obětí nehod s účastí těchto vozidel. Až 89 % obětí tvoří řidiči jiných vozidel, jejich spolujezdci a tzv. zranitelní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté, motocyklisté a uživatelé jiných dopravních prostředků, např. elektrických skútrů).

Jak byla nákladní vozidla hodnocena?

Pro testy Euro NCAP bylo vybráno devět nejoblíbenějších modelů nákladních vozidel pro dálkovou dopravu. Byly hodnoceny ve třech segmentech, které odrážejí tři fáze typické nehody:

  • Bezpečnost před kolizí. Hodnotila se účinnost systémů sledování řidiče, viditelnost a všechny podpůrné systémy ADAS.
  • Snížení rizika kolize. Testovalo se, jak účinná je podpora řidiče při čelních nárazech, u nehod při změně jízdního pruhu a při jízdě nízkou rychlostí.
  • Podpora po nehodě, tedy dostupné informace o možnostech záchrany a snadnost vyproštění řidiče z vozidla během následující hodiny po nehodě.

Procentuální hodnoty získané v každém ze tří segmentů byly následně převedeny na celkové hodnocení na pětihvězdičkové stupnici. Kromě toho byl zaveden také certifikát CitySafe, který získaly vozidla s technologiemi zvyšujícími bezpečnost v městském provozu (např. systémy automatického brzdění při detekci pohybu v mrtvém úhlu vozidla). Všechny testy byly provedeny v akreditovaných střediscích Euro NCAP.

Výsledky nákladních vozidel v testech Euro NCAP

V následující tabulce jsou uvedeny výsledky všech testovaných vozidel.

Tabulka 1. Výsledky nákladních vozidel v testech Euro NCAP TRUCK SAFE

Vidíme, že pouze jeden z devíti testovaných vozů získal nejhorší možné hodnocení. Je to proto, že byl testován a hodnocen nejnovější model tohoto nákladního vozu dostupný na trhu, protože Iveco jiný model k testování nedodalo. Následně výrobce vysvětlil, že testovaný model MY22 měl brzdový systém s nižší účinností ve srovnání s nejnovější generací vozidel, která však bude k dispozici nejdříve v roce 2025. Na nízkém hodnocení modelu S-WAY se však také podílel špatný výhled z kabiny a značně omezené podpůrné systémy ADAS v tomto modelu.

Proč jsou tyto testy důležité?

Podle názoru odborníků NCAP by se hodnocení TRUCK SAFE mělo považovat za měřítko při rozhodování o nákupu a modernizaci vozového parku.

Generální tajemník Euro NCAP, Dr. Michiel van Ratingen, prohlásil: „Kromě toho, že TRUCK SAFE inspiruje výrobce k výrobě bezpečnějších nákladních vozidel, jsou v něm poprvé zohledněny všechny zúčastněné strany v ekosystému bezpečnosti nákladních vozidel. Tyto zúčastněné strany mohou z přítomnosti bezpečnějších nákladních vozidel na evropských silnicích hodně získat – ať už jde o orgány silniční správy, které budou moci snížit veřejné náklady na silniční dopravu a podpořit rostoucí ekonomiku, nebo o provozovatele nákladní dopravy, kteří minimalizují riziko poškození své pověsti a chrání svou značku, a konečně o výrobce, kteří budou moci vyrábět bezpečnější vozidla, jež budou pro trh atraktivnější.“

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!