V roce 2023 vzrostl prodej nových dodávek v EU o 14,6 % na téměř 1,5 milionu kusů díky dobrým výsledkům na klíčových trzích EU. Itálie vedla s pozoruhodným 22,7% růstem, těsně následovaná Španělskem s 22 %, Německem s 12,1 % a Francií s 8,9 %.
Stejně tak registrace nových nákladních vozidel v EU vzrostly o výrazných 16,3 % na 346.986 kusů. V čele stojí Německo s 94.820 prodanými jednotkami, což představuje výrazný nárůst o 24,4 %. Další významné trhy EU zaznamenaly dvouciferný růst, včetně Španělska (22,3 %), Itálie (11,4 %) a Francie (11,3 %).
Registrace nových autobusů v EU vzrostly v porovnání s rokem 2022 o pozoruhodných 19,4 % na celkových 32.593 kusů. Pokud se podíváme na hlavní trhy EU, Itálie a Španělsko zaznamenaly pozoruhodný 56,2% nárůst. Největší a druhý největší trh s autobusy, Německo a Francie, vzrostly o solidních 12,5 %, resp. 4,1 %.
Nová vozidla podle pohonu
Dodávky
V roce 2023 nadále vedou dieselové vozy, kterých bylo zaregistrováno 1,2 milionu kusů, což představuje 10,4% nárůst oproti roku 2022. Její tržní podíl se však snížil z 85,7 % v roce 2022 na 82,6 % v loňském roce. Současně se prosazují elektricky nabíjené dodávky, což přispívá k postupné změně dynamiky trhu. Prodej elektricky dobíjených dodávek v roce 2023 prudce vzrostl o 56,8 % a získal 7,4% podíl na trhu z 5,4 % v roce 2022. Tento posun byl způsoben výrazným nárůstem na klíčových trzích, včetně Nizozemska (+110,4 %), Španělska (+100,3 %) a Francie (+76,7 %).
Nákladní automobily
V roce 2023 na trhu nákladních automobilů nadále dominovaly dieselové motory, které tvořily 95,7 % nových registrací nákladních automobilů. V EU byl zaznamenán solidní růst prodeje nákladních vozidel s dieselovým motorem o 15,4 %, který byl podpořen výraznou expanzí na klíčových trzích, včetně Německa (+23,5 %), Španělska (+21,8 %) a Itálie (+12,3 %). Zároveň došlo k impozantnímu nárůstu registrací nových elektrických nákladních vozidel o 234,1 % na 5.279 kusů. Hlavními tahouny tohoto pozoruhodného růstu se staly Nizozemsko (+889,7 %) a Německo (+169,8 %), které se společně podílely na více než 60 % všech prodejů elektrických nákladních vozidel v EU. Elektrické nákladní automobily nyní představují 1,5 % trhu, což představuje výrazný pokrok oproti 0,8 % v předchozím roce.
Autobusy
V roce 2023 vzrostly registrace nových elektrických autobusů v EU o 39,1 % na 5.166 kusů, což představuje 15,9% podíl na trhu. V čele stálo Španělsko s impozantním nárůstem 269,7 %, následované Itálií (+253,4 %) a Německem (+29,3 %). Pozitivní čísla na konci roku vykázaly také hybridní elektrické autobusy, které zaznamenaly 115,1% nárůst, díky němuž se jejich tržní podíl oproti roku 2022 téměř zdvojnásobil ze 7,1 % na 12,8 %. K tomuto výsledku přispěl pozoruhodný růst na třech největších trzích – ve Francii (+221,3 %), Španělsku (+172,4 %) a Německu (+37,5 %). Navzdory rostoucí oblibě autobusů s alternativním pohonem si největší podíl udržuje dieselový pohon (62,3 %), i když se snížil z 66,9 % v roce 2022.
Komentáře