Dekarbonizace těžké nákladní dopravy – existuje jen několik málo možností

8 listopadu 2023, 13:42

Členové Výboru Evropského parlamentu pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI) hlasovali koncem října o revidovaném nařízení o emisních normách CO2, jehož cílem je změnit odvětví těžké nákladní dopravy. Výbor přijal soubor kompromisních pozměňovacích návrhů, které dočasně odsouvají technologie, jež budou v tomto odvětví stále potřebné a vylučují uhlíkově neutrální paliva. To ztíží tomuto odvětví přijetí nákladově efektivních a dostupných řešení, která výrazně snižují emise.

Výbor ENVI je vedoucí skupinou Evropského parlamentu pro toto téma a dnešní rozhodnutí tvoří základ pro konečné stanovisko na plenárním zasedání, které je naplánováno na konec listopadu.

„Vzhledem k návrhům, které vylučují používání uhlíkově neutrálních paliv a technologií, jež by mohly urychlit schopnost průmyslu rychle dekarbonizovat, hrozí, že nařízení ponechá několik segmentů odvětví těžké dopravy pozadu. Evropa potřebuje silný regulační rámec, který umožní technologickou rozmanitost a cenově dostupná řešení,” uvedl Benjamin Krieger, generální tajemník CLEPA, Evropského sdružení výrobců automobilových součástek.

CLEPA nadále požaduje technologickou otevřenost a další zlepšení právních předpisů, pokud jde o definici vozidla s nulovými emisemi, která umožní používání vodíkových motorů. Podle sdružení CLEPA by tvůrci legislativy měli tato zlepšení zvážit ještě před plenárním a tripartitním jednáním, aby zajistili, že těžká doprava zůstane cenově dostupná a bude tak moci přispět k ambicím EU v oblasti klimatické neutrality.

Podle odborníků se Evropa stále potýká s omezeným přístupem k surovinám nebo s nerozvinutým dodavatelským řetězcem baterií pro elektromobily. Cenově dostupná energie z obnovitelných zdrojů a infrastruktura potřebná k dosažení střednědobých cílů jsou navíc stále ještě písní budoucnosti. Potřebujeme inkluzivní a komplexní přístup, který zachová konkurenceschopnost Evropy a jednotný trh.

CLEPA oceňuje, že cíle navržené Komisí pro roky 2030 a 2040 byly zachovány, ale lituje, že cíle pro rok 2035 se zvýšily, aniž by byly zajištěny nezbytné podmínky.

„Evropská unie potřebuje pro dekarbonizaci těžké dopravy cenově dostupná a klimaticky neutrální řešení. Stanovené cíle jsou velmi ambiciózní a jejich splnění závisí na příznivých faktorech, jako je výstavba nabíjecí infrastruktury, dostupnost obnovitelné energie atd. Z velké části se jedná o vnější faktory, které automobilový průmysl nemůže ovlivnit, ale na kterých je přesto závislý. Specifika mezinárodní těžké dopravy se od osobní dopravy značně liší. Je proto třeba být otevřený technologiím, které nám pomohou naplnit ambice EU ve prospěch životního prostředí, společnosti a evropského hospodářství. V případě této legislativy se zabýváme nejen dopadem na automobilový průmysl, ale také na odvětví TSL, které tvoří nemalou část evropské HDP. Je proto důležité zajistit, aby co nejlépe přispívala k dosažení klimatické neutrality EU a zároveň sloužila zájmům hlavních odvětví evropského hospodářství,” říká Tomasz Bęben, člen představenstva CLEPA.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!