Značka těsnění Elring – Das Original je mezi autoservisy a mechaniky známá nejen díky rozmanitému sortimentu těsnění pro osobní a užitková vozidla, ale také díky širokému portfoliu těsnicích materiálů, jako je například silikonové těsnění DirkoTM HT. Jednou z řad těsnění od společnosti Elring, která je často přehlížena, jsou však těsnění spadající do široké kategorie “Off Highway”.
Ta zahrnuje těsnění, která se používají pro zemědělské stroje, stavební stroje, generátory elektrické energie a mnoho dalšího. Hledání náhradních dílů nebo určení správného těsnění motoru pro takové stroje je často obtížné, protože výrobci často používají pro své značky různé typy dieselových motorů. Další komplikací jsou různé modifikace, jako je tomu u malého dvouválcového motoru Deutz F 2M 1011 o výkonu 14 koní používaného u značek Mercedes-Benz nebo MTU až po třináctilitrový motor Volvo D13 využívaný MTU u řady 4000 s výkonem 4,3 megawattu.
Specialista na těsnění Elring nabízí těsnění pro všechny tyto motory. Dostupná těsnění, sady těsnění a radiální hřídelová těsnění lze nejsnáze vyhledat ve volně přístupném online katalogu podle čísla originálního dílu nebo kódu motoru, přičemž poskytnuté obrázky výrobků ve vysokém rozlišení umožňují jejich snadnou identifikaci.
Vzhledem k tomu, že nabídka motorů je velmi široká a motory se používají extrémně dlouhou dobu, jsou nabízena všechna tři konvenční provedení těsnění hlavy válců.
Těsnění hlavy válců z měkkého kovu
Tento materiál, který kombinuje členitou montážní desku a válcovaný měkký materiál, je nejvhodnější pro vyrovnání ne zcela dokonalých povrchů bloku motoru a hlavy válců. Klíčovým faktorem pro kvalitu těchto těsnění je vysoký podíl žáruvzdorných aramidových vláken ve válcovaném materiálu a kvalita oceli použité k utěsnění spalovací komory. Silikonový rastr nanesený na horní a spodní straně pro utěsnění proti kapalinám musí mít u některých motorů různou tloušťku, aby bylo zaručeno dokonalé utěsnění. Jednou z nevýhod tohoto typu těsnění hlavy válců je technologicky omezená životnost, která není u “Off Highway” strojů nikdy stejná, a to ani u totožných motorů, vzhledem k tomu, že podmínky používání jsou v průběhu provozu motoru prakticky vždy velmi rozdílné.
Vícevrstvá ocelová těsnění hlavy válců
Vzhledem k přísnějším emisním požadavkům a snaze o delší životnost bylo nutné instalovat kovová těsnění hlavy válců i do motorů v této oblasti použití. Těm je třeba při opravách věnovat větší pozornost díky technologii „bead stopper“, na kterou má společnost ElringKlinger několik patentů. Výrazně se zvýšily nároky na kvalitu povrchu bloku motoru a hlavy válců, což se projevilo i v pokynech pro utahování šroubů hlavy válců. Tyto šrouby se musí při opravách vyměnit za nové, protože se jedná o expanzní šrouby, které se při prvním utažení roztáhnou, a nelze je proto znovu použít. Při generální opravě motoru je třeba před volbou příslušné tloušťky těsnění hlavy válců změřit vyčnívání pístů u každého jednotlivého pístu. Přesné údaje o tom, jaké těsnění hlavy válců je třeba zvolit, naleznete v online katalogu společnosti Elring. Výběr co nejsilnějšího těsnění hlavy válců není správný přístup – vícevrstvá ocelová těsnění hlavy válců se používají pro motory do objemu přibližně 7,0 litru, pro objemnější motory se používá kovovo-elastomerové provedení.
Příklad:
New Holland T4 Power Star
Case Farmall – Quantum
Kovovo-elastomerové těsnění hlavy válců
Tato konstrukce je nejvhodnější pro velkoobjemové motory s odpovídajícím velkým průměrem spalovacího prostoru, který může dosahovat až 450 mm. Výjimka však potvrzuje pravidlo, jako v případě těsnění hlavy válců pro motory Liebherr D924/D926 s průměrem 122 mm. Společným rysem všech těsnění je, že motorový olej a chladicí kapalinu utěsňují elastomerové části. Ty jsou buď nastříkány přímo na těsnění, nebo se montují jako samostatný prvek, který je pak laserem přivařen k montážní desce. Spalovací komora může být utěsněna pomocí raženého kanálku, jako je tomu například u motoru Liebherr.
Mnoho výrobců motorů při utěsňování spalovacího prostoru nedává těsnění hlavy válců patřičný význam. Přesná tloušťka těsnění hlavy válců ve spojení s vložkou válce však hraje důležitou roli. Hlava válců je plynotěsná pouze v případě, že jsou obě těsnění dokonale sladěna. Celková tolerance smí být maximálně 0,05 mm. Tato konstrukce nabízí zdaleka nejdelší životnost, což je vykoupeno vyšší cenou vyplývající z vyšších výrobních nákladů. V případě opravy jsou požadavky na kvalitu povrchu stejně vysoké jako u vícevrstvých kovových těsnění hlavy válců.
Příklad:
Volvo D13
Více informací najdete na webových stránkách společnosti Elring.
Komentáře