Pilot kamionu Martin Macík poprvé nastartoval svůj nový speciál pro Rallye Dakar 2023. Vůz je podle kabiny IVECO Powerstar, pod kapotou se však skrývá důmyslný stroj, který v žádném sériově vyráběném autě nenajdete. Vychází z 20letého vývoje šéfa týmu MM Technology Martina Macíka staršího. Jeho stavba trvala přibližně 6 měsíců.
Technické novinky napomohou, aby byl maximálně pohodlný, a přitom dokázal snést zběsilou dakarskou jízdu. V sedlčanských dílnách přitom vznikly dva totožné kamiony. Jejich, zatím pracovní, jména jsou Čenda a Jenda. Martin Macík s Čendou odjíždí na ostrý test v rámci Rallye du Maroc.
Vývoj dakarského speciálu nikdy nekončí
Macíkův nový vůz je už 8. generací závodních kamionů vyvinutých v Sedlčanech. Základ vozu je prověřený mnoha Dakary. Český tým chce držet krok se stále zrychlujícím tempem legendárního dálkového závodu, proto své speciály pro každý ročník vylepšuje.
„Z minulých Dakarů jsme v mnohém poučení. Za mě například neskákat ve 140 km/h do díry. Tím bychom měli spoustu technických záležitostí vyřešených,“ směje se Martin Macík a dodává, že nový vůz má opět několik novinek. „Kamion je pokračující generací Arnošta, speciálu, v němž na posledním Dakaru závodil Martin Šoltys. Při stavbě jsme se soustředili na pohodlí posádky a současně jsme se museli přizpůsobit novým technickým předpisům FIA, spojeným například s váhou nebo bezpečností auta. Ty si vyžádaly několik úprav v nastavení podvozku nebo bezpečnostní rámy v kabině, které vyrábíme. A vymysleli jsme si například i vychytávku pro rychlejší výměnu kol,“ vyjmenovává Martin Macík starší, šéf týmu MM Technology.
Testy na Rallye du Maroc rozhodnou o finální podobě pro Dakar
Spolu s Martinem Macíkem v kabině kamionu opět zasednou navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda, kteří už společně mnohé zažili. Nové závodní auto je pro ně pokaždé radostí. Současně však potřebují čas, aby se seznámili a otestovali dílčí změny. I proto teď posádka míří na trať závodu Rallye du Maroc, jenž startuje už 1. října. Celý tým Big Shock! Racing už se na první jízdu nového svěřence těší. S dětskými nemocemi se počítá. Mechanici vědí, že po návratu ze závodu budou mít o zábavu postaráno, na základě nasbíraných dat a zkušeností bude probíhat finální technická fáze příprav na Dakar 2023.
Nový speciál vznikl ve dvojím provedení
V dílnách MM Technology se už několik měsíců pracuje na plný výkon. Ačkoliv přípravy na Dakar ještě zdaleka nekončí, všem, kteří se na výrobě i vývoji nového kamionu podíleli, patří za jejich nasazení velký dík.
„V dnešním tempu zvládneme postavit dva závodní kamiony za půl roku. Záleží na dostupnosti jednotlivých komponentů a počtu mechaniků, kteří na stavbě pracují. Náš mechanický tým posílilo dalších 5 šikovných kluků. Máme 2 konstruktéry, táta to všechno řídí, zároveň působí jako šéfkonstruktér, ale například také na všech nových autech vlastnoručně osazuje vzduchové a brzdové systémy. Čapík šéfuje dílnu a jednotliví mechanici mají své specializace – nápravy, motory, pneumatiky atd. Jsou tu zámečníci, odborníci na elektriku, kteří v autech tahají kilometry drátů. David Švanda musí mít celkový přehled, aby jako palubní mechanik mohl kdykoliv zasáhnout v závodě,“ vyjmenovává Martin Macík.
A připomíná, že zatímco se stavěly nové závodní kamiony, tým mechaniků MM Technology se musel postarat také o další závodní stroje, které z dílen vyjely už v minulosti a dnes slouží zahraničním týmům. I ty bylo třeba připravit do závodů. V dílnách se tak vystřídali Vincenzo z Italtrans Racing týmu, Nicias za Project 2030, Arnošt z Fireman Dakarteamu a ukázal se i Karel týmu RUHRTAL RACING, který potřeboval opravit po kolizi v závodě.
„A dlouhodobě pracujeme i na dalším závodním speciálu – na elektrický pohon. To je zase úplně odlišný, ale neméně zajímavý vývoj,“ říká Martin Macík starší.
Tým také prozradil, že současně s Martinovým vozem vznikal v sedlčanském zázemí ještě jeden kamion, zcela totožný. Ten je určen k prodeji nebo nájmu.
Komentáře