Jaký pohon bude v budoucnosti z hlediska emisí CO2 dominovat? Žádná jiná otázka v současné době nepoutá tolik pozornosti v odvětví nákladních automobilů, energetice a mezi politiky. Společnost Daimler Truck si stanovila jasné strategické cíle a kontinuálně realizuje obě strategie elektrifikace svého portfolia vozidel, což zahrnuje bateriový i vodíkový pohon.
Je to způsobeno mnoha různými typy použití a úkolů nákladních vozidel. Pro náročné dopravní operace, které vyžadují flexibilitu, zejména v důležitém segmentu těžké dálkové dopravy, může být vodíkový pohon lepším řešením. Také při výběru elektrifikovaných nákladních vozidel se dopravní společnosti rozhodují racionálně a nedělají kompromisy v oblasti denní použitelnosti, tonáže nebo dojezdu. Společnost Daimler Truck chce i nadále nabízet svým zákazníkům optimální řešení vozidel pro všechny oblasti použití.
„Vždy se bude diskutovat o konkrétních aspektech různých alternativních pohonných systémů, například o jejich energetické účinnosti. Účinnost bateriového elektrického pohonu je skutečně vyšší než účinnost vodíkového pohonu, ale je třeba vzít v úvahu i širší souvislosti. Pro úspěšný přechod na bezemisní technologie je rovněž zásadní dostupnost vhodné infrastruktury a dostatečného množství zelené energie. Jsme přesvědčeni, že rychlé a ekonomicky optimální uspokojení této energetické potřeby je možné pouze s oběma technologiemi. Je pravděpodobné, že žádná země na světě nebude v budoucnu schopna sama dodávat zelenou energii za konkurenceschopné ceny. Proto je zapotřebí globální systém obchodování s nosiči energie neutrálními z hlediska emisí CO2. Klíčovou roli přitom bude hrát zelený vodík. Předpokládáme, že ve střednědobém horizontu se bude obchodovat za velmi atraktivní ceny. Přínosy vidíme také v nákladech a technické proveditelnosti vodíkové infrastruktury, stejně jako ve větším dojezdu, flexibilitě a kratší době tankování pro zákazníky. Nákladní vozidla na vodíkový pohon tak mohou být pro naše zákazníky výhodnou volbou, především v náročné dálkové dopravě, a to zejména z hlediska celkových nákladů na vlastnictví, i když jejich energetická účinnost je nižší. Při výběru nejlepšího dopravního řešení je proto energetická účinnost důležitým, ale v žádném případě ne jediným kritériem,” řekl Dr. Andreas Gorbach, člen představenstva společnosti Daimler Truck AG a vedoucí oddělení nákladních vozidel.
Více než čtyřicet vlád po celém světě zahájilo realizaci komplexních plánů pro využívání vodíku. Základem je přesvědčení, že pouze vodík je stabilním, zcela obnovitelným zdrojem elektřiny jako nosič energie, který lze dlouhodobě skladovat. Kromě toho existuje mnoho oblastí použití, které lze dekarbonizovat pouze pomocí vodíku. Tento jasný signál pro budoucí energetický systém založený na vodíku již vedl k četným prohlášením mnoha společností působících po celém světě. Odborníci očekávají, že do konce tohoto desetiletí budou do výroby, dopravy a infrastruktury vodíku investovány stovky miliard eur.
Komplexní přístup k vodíku
Společnost Daimler Truck již delší dobu vyvíjí ve spolupráci s firmou Linde novou generaci zařízení pro tankování kapalného vodíku do nákladních vozidel s palivovými články. V rámci této spolupráce chtějí partneři co nejvíce zjednodušit a zpraktičtit tankování vodíku. V oblasti infrastruktury pro vodíkové čerpací stanice podél hlavních evropských dopravních os plánuje Daimler Truck spolupráci se společnostmi Shell, BP a TotalEnergies. Společnosti Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies a Volvo Group navíc hodlají v rámci platformy H2Accelerate (H2A), kterou založily, spolupracovat na průlomu ve vývoji nákladních vozidel na vodíkový pohon na celoevropském trhu.
Založení společného podniku cellcentric se společností Volvo Group
Společnosti Daimler Truck a Volvo Group sázejí na využití vodíkových palivových článků. V roce 2021 obě společnosti založily společný podnik cellcentric. Cellcentric se chce stát jedním z předních světových výrobců systémů palivových článků. Společnost plánuje v roce 2025 otevřít jeden z největších závodů na sériovou výrobu palivových článků v Evropě.
Společnost Daimler Truck razí dvojí strategii
Vozy Mercedes-Benz eCitaro a Mercedes-Benz eActros s bateriovým elektrickým pohonem již sjíždějí z výrobní linky od roku 2018 a 2021. Ještě letos se k nim připojí Mercedes-Benz eEconic, FUSO eCanter a Freightliner eCascadia a další vozidla se připravují. V segmentu vodíkových vozidel probíhá od loňského roku intenzivní testování prototypu nákladního vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck s palivovými články, a to jak na vlastní zkušební dráze, tak na veřejných komunikacích. Cílem konstrukce je dosáhnout u sériového vozidla dojezdu až přes 1.000 kilometrů. Zahájení sériové výroby je naplánováno na rok 2027.
„Jako jeden z největších světových výrobců užitkových vozidel se hlásíme k cílům Pařížské dohody o ochraně klimatu. Stanovili jsme si ambiciózní cíl, že do roku 2039 budeme na našich klíčových světových trzích nabízet pouze nová vozidla, která budou neutrální z hlediska emisí CO2. To nám umožní poskytovat zákazníkům řešení s nulovými emisemi na míru pro každou dopravní úlohu. Díky obrovské podpoře mnoha průmyslových a politických partnerů budeme moci úspěšně zavést obě technologie,” dodává Dr. Andreas Gorbach.
Komentáře