Nejdříve korona, pak Brexit, potom blokáda Suezského průplavu – během několika málo měsíců se evropská logistika opakovaně ocitla pod tlakem. FreightTech společnost TIMOCOM dnes oznámila, že několik po sobě jdoucích dnů zaznamenala více než 1 milion nabídek přeprav pro nákladní vozy, které je naléhavě nutno odbavit. Firma očekává, že situace se bude v následujících týdnech dále vyostřovat, a doporučuje dopravcům všeho druhu, aby se co nejrychleji zapojili do digitálních burz přeprav.
Tlak na evropskou silniční nákladní dopravu je i nadále zvýšený
Mezinárodní obchod běží již řadu měsíců znovu na plné obrátky. S havárií lodi Ever Given v Suezském průplavu byl před zhruba dvěma měsíci uveden do pohybu takzvaný kečupový efekt, který se nyní přelil na navazující dopravu v zázemí přístavů. Obrovský nedostatek zdrojů panuje zejména ve vnitrozemské lodní a železniční dopravě, což dále zvyšuje tlak na evropskou silniční nákladní dopravu. Hromadění nákladů na překladištích stále vede ke zpožděním. V důsledku toho dochází stále více k jízdám naprázdno. Masivní nedostatek přepravních kapacit má téměř plošný dopad na veškerou průmyslovou výrobu a obchod.
„Bylo jasné, že obrovskou masu zboží, která byla v důsledku nehody v Suezském průplavu najednou vržena do evropských přístavů, nelze rychle odvézt. I dopravní kapacity v zázemí byly již od začátku omezené. S tímto vývojem jsme počítali a vycházíme z toho, že to bude v následujících týdnech i nadále ovlivňovat dostupnost přepravních kapacit v Evropě“, komentuje Gunnar Gburek, mluvčí společnosti TIMOCOM, situaci v silniční nákladní dopravě. „Nyní musíme udělat vše pro to, abychom se vyhnuli jízdám naprázdno a poskytli veškeré dostupné kapacity ke zvládnutí velkého objemu přeprav. V tom mohou pomoci burzy nákladů.“
Aktuální situace
První čtvrtletí roku 2021 překračuje podle dopravního barometru od TIMOCOM hodnotu předchozího roku o 58 procent. Během této doby bylo v porovnání s prvním čtvrtletím roku 2020 zadáno o více než 10 mil. nabídek přeprav. Právě v Německu, Polsku a Francii se vnitrozemská doprava rozvíjela exponenciálně, v neposlední řadě v důsledku změněného konzumního chování během pandemie: Místo volnočasových nabídek, zájezdů nebo jiných služeb lidé investují do konzumního zboží, které často pochází z Asie. Dopravní barometr aktuálně ukazuje pro všechny tyto tři trhy stejnou tendenci výrazného převisu přeprav v porovnání s dostupnými volnými vozy.
Komentáře