Radiální pneumatika Michelin X pro nákladní vozy slaví své 60. výročí. Tato pneumatika, která byla patentována v roce 1952, nepředstavuje nic menšího než skutečnou revoluci v dopravním průmyslu.
Tato inovace odstartovala druhou významnou etapu přesunu k radiálním pneumatikám poté, co byl v roce 1946 zapsán patent na radiální automobilovou pneumatiku, které se rychle proslavila pod svým generickým názvem X.
Obsah
- Stručná historie radiální pneumatiky
- Obnova světa s pomocí radiální pneumatiky
- Fakta jako důkaz
- Cesta od různorodé reklamy ke skutečně globální kampani
- Radiální pneumatiky dnes a zítra
- Milníky Skupiny Michelin
- Skupina Michelin: Klíčové ukazatele
Od roku 1952…
… do roku 2012: Již 60 let využívá Michelin své odborné znalosti, aby sloužil řidičům nákladních vozidel
1. Stručná historie radiální pneumatiky
I když v první polovině 20.století zaznamenala mobilita na celém světě mimořádný nárůst díky běžné diagonální pneumatice, měla díky svému designu určitá omezení, kterých si výrobci automobilů byli velmi dobře vědomi. Její odolnost při vysokých rychlostech a vůči teplu, které za jízdy vznikalo, představovaly problém. Také její životnost a celkovou spolehlivost bylo stále možné vylepšovat, protože mnoho vozidel se stávalo občas nepojízdnými právě díky nehodám spojeným s pneumatikami.
Ve 30.letech jeden z výzkumníku Michelinu jménem Marius Mignol navrhl koncept pneumatiky, jejíž bočnice byly nahrazeny radiálními kovovými vlákny, mezi kterými byly široké mezery. Díky této velmi neobvyklé architektuře byl tento prototyp interně známý pod názvem fly casing. Testy a měření potvrdily, že se dezén pneumatiky nezahříval, zatímco pohyby diagonálních vrstev běžné pneumatiky generovaly právě většinu tepla v bočnicích. Michelin byl přesvědčen, že radiální pneumatiku čeká skvělá budoucnost.
Výzkum této technologie tajně pokračoval i v okupované Francii za 2.světové války a 4.června 1946 byl zaregistrován patent na radiální pneumatiku X. Již za pár let radiální pneumatika jasně dokázala své kvality.
Lancia Aurelia B20 se v roce 1951 stala prvním sériově vyráběným automobilem vybaveným oslavovanou radiální pneumatikou Michelin v originální výbavě. Lancia a nové radiálky Michelin obratem potvrdily svou důvěryhodnost, když ve stejném roce získaly
společně významné vítězství v kategorii dvoulitrů v závodě 24 hodin Le Mans. Nicméně aby bylo možné maximálně využít výhody, které nabízela radiální pneumatika, bylo rozhodnuto o tom, že bude účelově vyvinuto vozidlo s running gear, díky které bude moci pneumatika plně projevit všechny své kvality. K tomu došlo v roce 1955, kdy byl na trh uveden vůz Citroën DS a radiální pneumatika se vydala na své úspěšné tažení po Francii. Mezinárodní vývoj pneumatiky začal nabírat na rychlosti o 10 let později, přesněji v roce 1966, kdy si společnost Ford Motor, nespojená se svými pneumatikami, které testovala pro svůj nový vůz Lincoln Continental Mark III, vybrala pneumatiku Michelin X jako originální výbavu pro svůj nový model. A zbytek je již historie.
Ve snaze připravit se odpovídajícím způsobem na totální revoluci, kterou představovala radiální pneumatika, rozšířil Michelin svou novou technologii i na pneumatiky pro další typy vozidel. V roce 1952 Michelin uvedením první radiální pneumatiky pro nákladní automobily zcela změnil dopravní průmysl. Poté následovala v roce 1959 první pneumatika pro zemní stroje. V roce 1981 Michelin vytvořil také první radiální pneumatiku pro letadla a poté následovala v roce 1984 první radiální pneumatika pro motocykly, původně vyvinutá pro závodní kola. Michelin rychle přenesl technologii na silniční pneumatiky a představil v roce 1987 řadu A59X/M59X. Tato pneumatika se stala synonymem pro nové srovnávací standardy ve smyslu toho, jak se udrží na silnici. Historie Michelinu byla formována inovacemi a neexistuje zřejmě pro toto tvrzení lepší důkaz než je právě radiální pneumatika.
2. Obnova světa s pomocí radiální pneumatiky
Michelin neinovuje jen proto, aby zkrátka inovoval. Dnes stejně jako v době svého založení se neustále zaměřuje na podporu lepší, bezpečnější a účinnější dopravy, na ochranu životního prostředí a v neposlední řadě tse také snaží zlepšovat pocit radosti řidiče z jízdy. V desetiletí, které následovalo po skončení 2.světové války, se znovu obnovoval celý svět a potřeba mobility rostla exponenciální řadou.
Silniční doprava ve Francii rostla. V roce 1950 jezdilo na pouhých 2.500 kilometrech silnic v zemi více než 2.500 vozidel denně. Takovou hustotu dopravy bylo možné pozorovat i na 6 300 km silnic v roce 1955 a 13.200 kilometrech v roce 1960. Mezi lety 1955 a 1960 vzrostla doprava na hlavních tazích 2. třídy o 36, o 56% na silnicích hlavních tazích 1.třídy a o 70 až 80 % na dálnicích.
Dnešní spotřebitelská společnost byla v období svého růstu, což znamená, že bylo potřeba přepravovat stále více zboží – a nejen zboží, ale také lidí. Cílem veřejné dopravy není jen přepravit více pasažérů, ale také přepravit je rychleji a bezpečněji, a to zejména autobusy, které mají více sedadel. To představovalo poměrně velkou výzvu nejen pro vozidla samotná, ale také pro jejich pneumatiky. Například průměrná vzdálenost, kterou ujel každodenně autobus, který byl součástí systému veřejné dopravy CITRAM v Bordeaux vzrostl z 98 km v roce 1938 na 155 km v roce 1950 a na 169 km v roce 1961. Ve stejné době se autobusy také staly většími – průměrný počet sedadel vzrostl ze 24 v roce 1934 na 39 v roce 1950 a 43 v roce 1961.
Protože se silnice začaly více používat, musela se vozidla sama stát bezpečnějšími a zároveň také palivově účinnějšími. Byl to právě poválečný vývoj, který zdůraznil hodnotu radiální pneumatiky X pro provozovatele autobusů a nákladních automobilů, protože pneumatika přináší celou řadu benefitů, které jim umožnily jasně zvýšit svou ziskovost.
V porovnání s běžnou diagonální pneumatikou přinesla MICHELIN X Radial celou řadu výhod, včetně:
- Schopnosti mimořádně držet na silnici.
- Zvýšené odolnosti proti proříznutí či protržení.
- Delší životnosti
- Většího pohodlí za jízdy.
- Snížené spotřeby paliva.
- Celkově nižších nákladů na užití.
3. Fakta jako důkaz
Michelin vždy dával přednost tomu demonstrovat platnost svých inovací prostřednictvím analýzy faktů než prostřednictvím marketingových kampaní, a to již v počátcích své existence, kdy v roce 189 pneumatika Michelin vyhrála cyklistický závod Parříž -Brest a v roce 1895, kdy se se Éclair, automobil vybavený pneumatikami Michelin zúčastnil 1.200 km dlouhého závodu Paříž-Bordeaux-Paříž. Stejný přístup založený na faktech byl použit i pro přesvědčovaní potenciálních uživatelů o mimořádnosti radiální pneumatiky X pro nákladní vozidla. Michelin nabídl celé řadě dopravních firem příležitost otestovat radiální pneumatiku X a porovnat ji s diagonální pneumatikou v podmínkách reálného používání.
Jeden z těchto testů byl proveden 17. a 22.prosince 1962 dopravní společností Cipierre se sídlem v Thiviers ve Francii. Spočíval v jízdě dvou nákladních automobilů Berliet TLM10 naložených téměř 40 kubíky nákladu po trase dlouhé přibližně 435 km směrem k Paříži. Jeden nákladní vůz byl vybavený běžnými diagonálními pneumatikami6 a druhý novými radiálkami Michelin X.
Berliet vybavený běžnými pneumatikami spotřeboval na cestě tam 212,95 litrů paliva zatímco druhý, vybavený pneumatikami MICHELIN X Radial, spotřeboval pouze 175,9 litrů. I na zpáteční cestě byl tento rozdíl poměrně zásadní: 211,05 litrů versus 190,1 litrů. Celkově se spotřeba paliva snížila o 6,76 litrů na 100 km, což představuje úsporu ve výši 13,87% pro pneumatiky Michelin X Radial v porovnání s běžnými diagonálními pneumatikami.
Řidiči kamionů potvrdili, že by dali přednost radiální pneumatice X Radial, protože nabízela jasně mimořádné pohodlí a skvěle se udržela na silnici plus další benefity. Například Berliet vybavený radiálkami Michelin X byl schopen vyjet do určitých kopců na trojku zatímco jeho protějšek vybavený běžnými diagonálními pneumatikami měl problémy vyjet stejný strmý kopec na dvojku.
Stupeň kontinuity v přístupu Michelinu k problémům spojovaným s mobilitou se i dnes může jevit jako poměrně pozoruhodný. Plných 20 let před první ropnou krizí a 40 let před tím, než se stala palivová účinnost skutečně závažným společenským tématem, si byl již Michelin vědom svých technologických schopností a mimořádnosti svých výrobků, které umožnily celkově zlepšit vlastnosti pneumatik zároveň v různých oblastech. Již v minulosti a stále i dnes by měly být zlepšovány bezpečnost, dlouhá životnost a energetická účinnost aniž by bylo třeba jakýchkoliv kompromisů.
Zcela logicky mnoho z těchto testů a pokusů bylo prováděno ve Francii, které zajistily úspěch vysoce inovativní radiální pneumatiky X pro nákladní automobily. Mezi ty zákazníky, kteří testovali pneumatiky, patřili:
- René Courtin z Angers, který oznámil úsporu paliva ve výši 12%.
- Pan V. Rapp z Remeringu ve východní Francii, který hlásil, že jeho nákladní vůz ujel 480 km na 150 litrů dieselového paliva v nádrži s 20litrovým obsahem na radiálních pneumatikách X a když se vracel zpět, v nádrži bylo stále ještě 16 až 18 litrů paliva.
- Pan Arlabesse ze Saint-Affrique, který měřil svou spotřebu paliva velmi přesně a který prohlásil, že používání pneumatik Michelin X mu umožnilo snížit spotřebu paliva ze 32,30 litrl na 30,9 litrů paliva na 100 km.
- Pan A. Cabanel také ze Saint-Affrique, který prohlásil, že snížil spotřebu paliva o 8 až 10%, což představuje úsporu 1,75 starého francouzského franku na kilometr.
- Dopravní společnost Lelièvre z Mazingarbe v severní Francii, která hlásila, že na předchozích cestách do skladiště ve Štrasburku ve východní Francii bylo nutné doplnit palivo ve Phalsbourg 50 kilometrů od cíle. Nicméně, jakmile byly kamiony vybaveny pneumatikami Michelin X Radial, byly schopny dojet do Strasbourg bez nutnosti cestou dotankovat palivo.
Díky reklamě prostřednictvím předávaní zkušeností od uživatele uživateli a díky nepopiratelným výhodám nových pneumatik, které si uživatelé skutečně vyzkoušeli se dopravní průmysl začal rychle přikládět právě k radiálkám.
4. Cesta od různorodé reklamy ke skutečně globální kampani
Počátkem 50.let byl již Michelin celosvětovou společností, která vyráběla a distribuovala pneumatiky v mnoha zemích. Před rokem 1950 měl Michelin provozy po celé Evropě, v severní Americe, Argentině a Vietnamu. Bibendum. Panáček Michelin byl již dobře
známým maskotem a používal se v hojné míře při reklamních akcích značky. Identické testy uživatelů, které probíhaly ve Francii, byly prováděny také v dalších zemích, vždy s cílem přesvědčit potenciální uživatele na základě jimi prověřených faktů o mimořádnosti pneumatik Michelin při použití v normálních podmínkách. V Itálii například série 57 testů, do kterých se zapojilo 3.794 účastníků, kteří najeli 6 582 km, prokázala, že radiální pneumatika Michelin X snížila spotřebu paliva o 9,6%.
Od počátku Michelin vždy připravoval silné, atraktivní reklamní kampaně, jako například 1901 plakátů s heslem Nunc est Bibendum – “Pneumatiky Michelin vpíjejí (absorbují) překážky.” Přínosy radiální pneumatiky Michelin X byly představovány na reklamních plakátech po celém světě v arabštině, finštině, vlámštině, angličtině, portugalštině, španělštině, němčině a mnoha dalších jazycích a podporovaly šíření povědomí o značce Michelin a kvalitě jejích výrobků.
Značka Michelin je v Evropě, severní Americe, Rusku a Číně téměř 100% známá a oceňovaná po celém světě. Bezpečnost, spolehlivost, dlouhá životnost, energetická účinnost a služby, to je to, čím značka Michelin získává důvěru spojenou s nákupem pneumatika a loajalitu svých zákazníků. Dnes je hodnota značky Michelin ceněna téměř na 3,4 miliardy dolarů.
Panáček Michelin, který byl zvolen nejlepším logem 20.století, získal v roce 2011 další uznání, když se dostal mezi nejslavnější značky světa na Advertising Walk of Fame na Madison Avenue v New Yorku.
5. Radiální pneumatika dnes a zítra
Radiální pneumatika Michelin X zcela proměnila silniční dopravu a vyprovokovala ostatní výrobce k tomu, aby se vydali stejnou cestou. Michelin je velmi pyšný na svou inovaci, díky které je silniční doprava bezpečnější a efektivnější. Dnes již lze říci, že se celosvětový trh posunuje směrem k radiálním pneumatikám, i když se situace v různých regionech liší, v závislosti na místní ekonomické realitě. Michelin odhaduje, že procenta radiálních pneumatik v roce 2011 byla následující;
- Celosvětově: 73%
- Západní Evropa: 100%
- Japonsko a Jižní Korea: 98%
- Severní Amerika: 97%
- Čína: 80% (nárůst ze 61% v roce 2007)
- Jižní Amerika: 74% (nárůst z 55% v roce 2007)
- Afrika (včetně severní Afriky) a India: 43%
- Jižní Evropa a Rusko: 43% (prudký nárůst z 21% v roce 2007)
- Jihovýchodní Asie: 33% (nárůst z 27% v roce 2007)
Michelin, který se nespokojí pouze se svou pozicí pionýra, nadále pokračuje ve své snaze inovovat své výrobky s cílem nabídnout komplexní řešení všech zásadních výzev, kterým dnes čelá dopravní průmysl.
Jaké tedy jsou tyto výzvy? V neklidném konkurenčním prostředí, kde podnikání jde prudce dolů, mají přepravní společnosti dvě základní priority:
1) Zajistit životaschopnost svého podnikání díky vozidlům, která jsou schopna ochránit převážené zboží a uspokojit požadavky svých zákazníků.
2) Snížit hlavní výdajové položky zejména díky snížení spotřeby paliva a nákladů na údržbu a opravy.
Michelin využívá strategii end-to-end, která se soustředí na tři aspekty nových řad pneumatik. Inovace hraje v tomto řešení zcela klíčovou roli, nejen s ohledem na pneumatiky, ale také na služby.
– Komplexní řešení, díky kterému budou pneumatiky pro nákladní vozy bezpečnější. Nové pneumatiky MICHELIN pro nákladní vozy mají lepší přilnavost k povrchu vozovky, jsou odolnější proti proříznutí a protržení. Jak pro lidi, tak pro převážené zboží to znamená bezpečnější cestování. U Michelinu je inovace neustále podtrhována schopností simultánně zlepšovat vlastnosti pneumatiky v různých oblastech.
– Komplexní řešení, díky kterému bude přeprava nákladově efektivnější. Michelin se na tuto oblast dívá z různých úhlů pohledu – úspory paliva, celkově najetý počet km a “několik” životů pneumatiky. Tato nákladová účinnost tedy pramení z výsledků změn
a inovací různých vlastností pneumatiky, které je obecně složité skloubit dohromady.
– Komplexní řešení podporující udržitelný rozvoj. U Michelinu jdou vlastnosti pneumatik a charakteristiky procesu jejich výroby ruku v ruce. U pneumatik znamená lepší palivová účinnost méně CO2 a méně pneumatik potřebných na ujetí dané vzdálenosti (díky technologii InfiniCoil). Pro oblast jejich výroby platí, že jsou pneumatiky Michelin vyráběny v továrnách certifikovaných podle norem ISO 14001.
Když týmy z Technologického centra MICHELIN navrhují novou pneumatiku a technici v továrnách ji vyrábějí, mají stejný cíl. Pneumatiky MICHELIN musí mít mimořádné vlastnosti v různých oblastech. Musí být bezpečné, schopné najet maximální počet km a mít zvýšenou schopnost ušetřit palivo.
Pro Michelin je výzvou simultánně zlepšovat různé vlastnosti svých pneumatik včetně přilnavosti k povrchu, životnosti dezénu, trvanlivosti, odolnosti proti poškození a palivové účinnosti. Síla Michelinu spočívá ve schopnosti nikdy neobětovat jednu vlastnost ve snaze vylepšit parametry jiné. Proto jsou pneumatiky Michelin celkově tak mimořádné, což je jejich charakteristickým znakem.
Dosažení takovéhoto výsledku vyžaduje spojení průlomových výrobních technologií splu s ročním rozpočtem na vývoj a výzkum ve výši 592 milionů EUR.
Je to také výsledek velmi silného závazku firmy. První radiální pneumatika MICHELIN vyrobená před 60 lety tento závazek velmi dobře podtrhuje. Před 20 lety výzkumné a vývojové týmy Skupiny vstoupily do nové éry tím, že navrhly pneumatiky pro nákladní a
osobní vozy schopnou snižovat spotřebu paliva – a tím také následně emise uhlíku – aniž by tím byly jakkoliv dotčeny další zásadní vlastnosti pneumatik jako jsou bezpečnost a celkový počet najetých kilometrů.
Nedávno získaly předpravní společnosti dvě další velmi důležité inovace:
– MICHELIN X-One, extra širokou pneumatiku, která eliminuje nutnost osazovat na vozidlo dvě pneumatiky na kola a snižuje spotřebu paliva. Této pneumatiky se prodalo již více než milion kusů.
– “Komunikující pneumatiku” , která v sobě obsahuje čip RFID11 a senzor TPMS12. Nová pneumatika zlepšuje údržbu vozových parků tím, že optimalizuje paralelně dvě na první pohled neslučitelné oblasti – úsporu času na straně jedné a bezpečnost a dohledatelnost na straně druhé.
Pro Michelin heslo “Lepší cesta kupředu” vyjadřuje trvalý a nekončící závazek.
Komentáře