V pátek 14. ledna dojeli účastníci Rallye DAKAR do cíle. Ostravský tým FESH FESH si odváží z kategorie kamionů 12. místo. Všech 12 náročných etap zvládla litevská posádka s vozidlem Tatra Jamal se startovním číslem 529. Tatra 815 „Puma“ v závodě DAKAR Classic dojela mezi kamiony na 13. místě.
Ostravský profesionální tým FESH FESH letos vyrazil do Saudské Arábie, kde se 44. ročník nejtěžší rallye světa se 4 závodními speciály. Ford Cargo, přezdívaný „FOTR“ kvůli kombinaci vozidel Ford a Tatra, se startovním číslem 514, řídil Tomáš Vrátný, navigoval Bartolomiej Boba a mechanikem byl Jaroslav Martinec. Dále Iveco Powerstar, upraveno pro Alberta Lloveru, tak, aby měl ovládání plynu a brzd na volantu. Iveco navigoval Jorge Salvador a mechanikem byl Marc Torres. Třetím kamionem byla Tatra Jamal EVO I, se kterou jela litevská posádka Vaidotas Paskevičius, Slavomir Volkov a Tomas Guzauskas. K týmu FESH FESH patří i slovenská posádka speciálu T815 „Puma“, ve složení Rado Kazarka, Josef Kalina a Robo Kasák. Ti se s vozidlem, které se nechalo inspirovat legendární Pumou Karla Lopraise, zúčastnili závodu „veteránů“ DAKAR Classic. Závodní speciály doprovázelo zázemí tvořené dvěma servisními a dvěma obytnými náklaďáky a dvěma terénními vozy pro manažera týmu a fotografa s kameramanem.
Ze čtyřech vozidel dojela úspěšně do cíle pouze dvě. Tatra Jamal EVO I, která se účastnila Rallye DAKAR už v roce 2012 a T815 „Puma“, která jela závod DAKAR Classic.
„Auto nám fungovalo celou dobu perfektně, kromě předposlední etapy, kdy jsme měli problémy s turbem. To se ale stihlo vyřešit a mohli jsme pokračovat dál. Naše posádka odvedla skvělou práci – zajeli jsme výborný výsledek a ještě jsme v jedné z etap pomohli dvěma týmům“, říká Vaidotas Paškevičius, který Jamalku pilotoval. O celkové 11. místo posádku s číslem 529 připravil defekt v poslední etapě.
Tatra „Puma“ dojela do cíle jako první. DAKAR Classic má totiž trasu jinou, většinou kratší, ve srovnání s „ostrým“ Dakarem.
„Jsme velmi šťastní, že se nám podařilo závod dokončit. Auto fungovalo skvěle, kromě jednoho problému s obložením spojky. Mechanici odvedli vynikající práci“, hodnotí svoji účast v závodě DAKAR Classic Radovan Kazarka. „Puma je jen jedna, a to Karlova. Já mám ale radost z toho, že Rado Kazarka se takovou legendou nechal inspirovat a vložil spoustu prostředků a úsilí, aby postavil auto, které nám na rallye náš legendární speciál připomínalo“, říká Josef Kalina, který jel v roli navigátora a pro kterého byl letošní Dakar velmi těžký kvůli odchodu Karla Lopraise.
Dva speciály závod bohužel nedokončily. Iveco se španělskou posádkou a Ford Tomáše Vrátného.
„Přišel jsem na to, že z kamionu letadlo neudělám. Za ten kotrmelec v 8. etapě s přistáním na všechna čtyři kola bych možná jinde dostal 10 bodů, tady z toho bylo vážně poškozené auto a konec závodu. Kamion byl ale naštěstí postaven tak dobře, že jsme z toho vyšli bez jakéhokoliv šrámu“, říká Tomáš Vrátný, kterého technické problémy provázely již od druhé etapy, kdy došlo k poškození přední polonápravy.
„Albert (Llovera) je velkým sportovcem a velkým bojovníkem. Jeho havárie hned v prologu byla důsledkem určité přemotivovanosti. Snažil se dál, ale štěstí mu nepřálo a po tvrdém doskoku ve čtvrté etapě se nepodařilo přes maximální úsilí jeho speciál zprovoznit“, dodává k vyřazení druhého speciálu ze závodu Tomáš Vrátný.
Pro rok 2022 plánuje ostravský závodní tým FESH FESH účast ve světovém šampionátu v rallye, i když podle slov šéfa týmu Tomáše Vrátného to bude vzhledem ke stavu závodní techniky docela výzva.
Komentáře