Dopravní podnik Ostrava (DPO) jezdí bez jediného naftového motoru. Od dubna je jeho vozový park užívaný při standardní denní výpravě kompletně ekologický, tedy poháněný CNG nebo elektromotory. Zbývající dieselové autobusy jsou nově používány pouze jako zálohy.
DPO je prvním velkým dopravním podnikem v ČR, který se takovým nasazením ekologických vozidel může pochlubit. Pomohla tomu i dodávka 24 CNG autobusů uvedených do provozu v průběhu března. Symbolem tohoto úspěchu je i nové logo: Bez Dieselu. Lidé ho teď nově uvidí přímo na vozech MHD.
Dopravní podnik Ostrava dne 9. 4. 2021 symbolicky vypnul poslední dieselové autobusy v denní výpravě. Je to další významný krok za lepším vzduchem ve městě i celém regionu.
“Kvalita ovzduší v Ostravě se dlouhodobě zlepšuje, v loňském roce byly naměřeny nejnižší koncentrace polétavého prachu za celou historii měření. Vedle příznivých povětrnostních podmínek se bezesporu projevuje i pozitivní vliv opatření, která postupně realizujeme. Patří k nim i ekologizace městské hromadné dopravy, která začala nasazením první velké flotily CNG autobusů v roce 2015 a symbolicky vrcholí v této chvíli, vyřazením posledních naftových autobusů z rutinního provozu. Na naší cestě budování moderní a ekologické městské dopravy se však nezastavujeme. Další etapou bude pilotní nasazení autobusů na vodíkový pohon, efektivnější provázání MHD se sdílenými prostředky alternativní dopravy, služby veřejné dopravy ‘na zavolání‘ a další. Ostravané se rozhodně mají na co těšit,“ uvedl ostravský primátor Tomáš Macura.
„Ostravská MHD bez dieselu je pro nás v dopravním podniku výsledkem několikaletého snažení ohromného množství lidí. Chtěl bych jim všem moc poděkovat. Když jsem před lety, při nástupu do své pozice v DPO, předestřel vizi MHD pouze s nízkoemisními a ekologickými vozy bez nafty, řada kolegů považovala tento cíl za obtížný. Dnes, po pěti letech, jsem hrdý, že mohu říci: Podařilo se. Za vším stojí práce týmu desítek lidí, kteří se pro tuto vizi nadchli a snažili se ji naplnit, což se nakonec také podařilo. Možné by to samozřejmě nebylo bez podpory města Ostravy a EU. Přál bych si, aby i všichni Ostravané cítili hrdost na tento významný milník. Tišší, lepší, čistší a bezpečnější – takovou tvář města chceme. A děláme proto všichni v Dopravním podniku Ostrava maximum. Pro nás, pro cestující, pro Ostravany – pro nás všechny,“ doplňuje generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
DPO mělo na přelomu loňského a letošního roku ve svém vozovém parku celkem cca 300 provozních autobusů, z nichž bylo přes 200 s pohonem CNG a 10 elektrobusů, k nimž do konce letošního března přibylo dalších 24 CNG autobusů. Uvedené počty ekologických autobusů zahrnují široké spektrum vozů, od běžných 12m autobusů přes článkové až po minibusy a doubledeckery.
Komentáře