Písek, písek a zase jenom písek, nehody na denním pořádku, technika pod neskutečným náporem. Letošní Dakar byl mimořádně extrémní a není divu, že v něm předčasně skončila i řada adeptů na beduína. Smůla se nevyhnula ani severočeským kamionům z dílny MKR Technology.
„Po letošním ročníku jsem měl pár dnů rozporuplné pocity a chvilku mi trvalo, než jsem vše vstřebal. Vůbec se nebojím říci, že jsme byli dobře připraveni. Než jsme na Dakar vyrazili, absolvovali jsme velké množství testů, snažili se nic nepodcenit a v přípravě byli hodně precizní. Jak ale letošek opět potvrdil, Dakar je hodně o štěstí,“ poznamenal Mario Kress, hlavní konstruktér závodních kamionů Renault Trucks a šéf rallye projektu MKR Adventure.
Židovický tým poslal do soutěže trojici kamionů, kterou pilotovali holandští jezdci Martin van den Brink a Janus van Kasteren z týmu Mammoet Rallysport a Gert Huzink z Riwald Dakar. Jen poslední jmenovaný nakonec dojel úspěšně do cíle, tzv. „malého“ Dakaru, kdy pořadatelé dali pro druhý týden šanci těm, kteří nedokončili první. Posádky přitom začaly velmi opatrně, když v úvodní etapě přijely všechny tři kamiony ve druhé desítce s minimální ztrátou na vítězného Rusa Nikolajeva s kamazem, loňského a předloňského šampiona Dakaru.
První komplikace ale přišly hned ve druhé etapě. Ty potkaly Martina van den Brinka, který se po potížích s motorem čtyřikrát skutálel z duny a kamion se stal v tu chvíli na daném místě neopravitelný. Sen o dobrém výsledku se rozplynul i pro nejmladšího účastníka Dakaru, kterým byl pilotův šestnáctiletý syn Mitchel, jež pro místo palubního mechanika získal pro svůj premiérový start celou řadu výjimek.
Pozici lídra pak převzal týmový parťák Janus van Kasteren, který se na následující dvě etapy probojoval celkově do elitní desítky. V etapách si pak dvakrát vyjel šestou pozici – své osobní dakarské maximum. Už to navíc vypadalo, že dvaatřicetiletý Holanďan nejprestižnější rallye světa úspěšně zdolá, ale technika ho zastavila v předposlední etapě.
Do cílové Limy se tak nakonec „po svých“ dostal pouze Gert Huzink, který z hlavního závodu vypadl s dírou v motoru přesně v polovině, před vytouženým dnem volna. Díky němu ale mechanici z MKR Technology dokázali motor vyměnit a Huzink pokračoval v „malém“ Dakaru až do hlavního města Peru jako třetí nejlepší kamion.
O náročnosti letošního ročníku svědčí fakt, že z více než čtyřiceti kamionů na startu se do cíle dostalo pouhých čtrnáct. Z celkového vítězství se nakonec radoval Rus Eduard Nikolajev, který získal třetí zlato v řadě.
Letošní 41. ročník rallye Dakar byl celý připraven pouze v dunách Peru. V součtu na posádky čekalo v jedenácti dnech deset etap, přes pět a půl tisíce těžkých peruánských kilometrů a tři tisíce kilometrů měřených speciálek. Ze sedmdesáti procent trasu tvořilo písečné podloží a zrádné duny.
Přestože letošní Dakar pro tým MKR Technology nedopadl zrovna podle představ, další vývoj jen silně podpořil.
„Nesmíme zůstat stát se svěšenou hlavou. Vždyť jsme získali řadu nových zkušeností, které teď zase uplatníme. Za týden máme jednání s piloty, pracujeme na stavbě čtvrtého kamionu a těšíme se na další výzvy, které budeme společně překonávat. Jedeme dál,“ uzavřel s typicky bojovnou dikcí hlavní konstruktér Mario Kress.
Komentáře