Postup výměny oleje ve dvojspojkové převodovce DSG

, 18 května 2018, 16:55

Převodovka s dvojitou spojkou je moderní řešení, které nalézá stále častěji uplatnění v osobních i lehkých užitkových vozech. K zajištění jejího bezchybného fungování je však potřeba pravidelný servis, při kterém se navíc musí dodržovat speciální postupy.

Dvojspojková převodovka DSGKonstrukce dvojspojkové převodovky, kterou koncern VW označuje jako ´DSG´ (Direct Shift Gear), totiž spojuje výhody mechanické a automatické převodovky, tedy sportovní charakter a nízkou spotřebu mechanické varianty s komfortem té automatické. Navíc umožňuje řazení bez přerušení tahu motoru, neboť je neustále alespoň jedno soukolí v záběru. Řidiči si přitom u DSG převodovek cení zejména krátký reakční čas a rychlé i přesné řazení jednotlivých stupňů.

Postup výměny oleje v převodovce 02E s dvojitou spojkou

Tento typ převodovky se používá ve vozidlech koncernu VW. Při výměně oleje a filtru je třeba dodržet určité podmínky stanovené výrobcem a používat speciální nářadí a nástroje odpovídající požadavkům výrobce automobilu. Před samotným zahájením servisního úkonu (výměny oleje) je doporučeno splnění několika podmínek:

  • plně nabitý akumulátor a všechny elektrické spoje plně funkční
  • originální nastavení motoru (= nezměněné tuningem)
  • mechanismus převodovky v perfektním stavu
  • dodržení intervalu výměny (max. 60.000 km – nebo 30.000 km při náročném stylu jízdy)
  • servisovaný automobil musí být postaven na pracovišti vodorovně
  • převodový olej zahřátý na cca 35 – 45°C

Teplota oleje se kontroluje pomocí odpovídajícího diagnostického zařízení, které získává data z ECU z CAN sběrnice.

Olej a filtr Febi pro dvojspojkovou převodovku DSG

Pracovní postup:

  1. Odšroubovat víko filtru (nástrčný šestihranný klíč velikosti 24 mm) a vyndat starý filtr. Poté vyšroubovat zátku pro vypuštění oleje, která se nachází ve spodní části převodovky (imbusový klíč se šestihranem velikosti 14 mm – obr. č.3).
  2. Pro vypuštění vyjetého oleje vyšroubovat olejovou trubku ze zátky pro vypuštění oleje (imbusový klíč se šestihranem velikosti 8 mm, obr. č.4). Obvykle vyteče okolo 5 litrů oleje.
  3. Po úplném vypuštění vyjetého oleje už je možné namontovat nový filtr instalačním otvorem směrem dolů (febi FE4176 / OE 02E 305 051C – obr. č.5) a poté utáhnout víko – utahovací moment 20 Nm a olejovou trubku – 3 Nm.
  4. Poté je potřeba do otvoru zátky pro vypuštění oleje našroubovat adaptér a ten následně připojit k plničce oleje (obr. č.6).
  5. Po připojení plničky k převodovce je možné ji spojit se zásobníkem oleje a nalít potřebné množství oleje – doporučuje se 5,5 litru ATF oleje. Febi nabízí ATF oleje pro DSG převodovky (žlutá barva) odpovídající specifikacím určeným výrobcem automobilu ve dvou baleních – obj. č. FE39070 (1 litr) a FE39071 (5 litrů).
  6. Po naplnění převodovky olejem by se ještě neměl vyšroubovávat adaptér. Nejprve je třeba nastartovat motor (s nezatíženými koly = např. na zvedáku). Motor by měl běžet na volnoběh, dokud se teplota oleje nezvýší (na 35 – 45°C) a až pak je možné postupně přepínat mezi převodovými stupni (před přepnutím na další převodový stupeň je třeba minimálně 5 vteřin počkat!).
  7. Proces přepínání mezi převodovými stupni je třeba zopakovat dvakrát, pak přijde na řadu kontrola úrovně oleje. Pokud je správná, z olejové trubky během jedné vteřiny vyteče kapka oleje. Nyní už je možné vypnout motor a následně odinstalovat připojené plnicí zařízení a vrátit vypouštěcí zátku s novým těsněním na původní místo, přičemž je doporučený utahovací moment 45 Nm.

Převodovka 02E s dvojitou spojkou Řez převodovkou DSG Těleso filtračního prvku a zátka pro vypuštění oleje z převodovky DSGOlejová trubka v převodovce DSG Instalace nového filtru do systému mazání převodovky 02E Plnička VW VAS 6262A s adaptéry

Foto 1: Převodovka 02E s dvojitou spojkou montovaná do vozidel koncernu VW – pohled ze strany olejového filtru (řez převodovkou – studijní model).

Foto 2: Pohled ze strany elektrohydraulického systému. V popředí je hřídel zpětného rychlostního stupně a řez hřídelem dvojité spojky – zlatou barvou jsou označena ozubená kola sudých rychlostních stupňů = 2., 4. a 6. / stříbrnou pak ozubená kola lichých převodových stupňů = 1., 3., 5. a zpátečky R (řez převodovkou – studijní model).

Foto 3: Těleso filtračního prvku a zátka pro vypuštění oleje – 1 = zátka pro vypuštění použitého oleje a plnění nového oleje (tento způsob se používá od ledna 2005), 2 – do konce roku 2004 se zátka pro vypuštění oleje nacházela na stejném místě převodovky 02E, zátka s označením „1“ se dříve používala pro plnění oleje.

Foto 4: Olejová trubka – pohled z vnitřní strany převodovky (řez převodovkou – studijní model).

Foto 5: Instalace nového filtru do systému mazání převodovky 02E (řez převodovkou – studijní model).

Foto 6: Plnička VW VAS 6262A s adaptéry – 1 = rovný adaptér VAS 6262/2, 2 = rohový adaptér VAS 6262/4, 3 = nátrubek pro připojení k nádobě s olejem. Adaptéry a nádoby se připojují s využitím rychlospojek.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 28 října 2018, 6:47 12 0

Tady vidíte názorný příklad toho,kdy se článek tváří jako odborný a přitom je plný nesmyslů,napsaný někým kdo o tom ví moc málo.Zde třeba tímto postupem naženete starý znečištěný olej který zůstal ve spojkách a mechatronice do nového filtru,namontovaného předčasně před správným pročištěním celé převodovky. Nebo nesmyslnou informaci v odstavci 7.Odpojení plnící trubky a montáž zátky musí být za chodu motoru,jinak olej vyteče a bude asi 1.5 L chybět.

Odpověď

Anonym, 28 října 2018, 7:02 12 0

Ještě upravím svůj předchozí příspěvek,protože těch chyb je mnohem více než jsem postřehl na poprvé.Odstavec 4- plnící adaptér nemůžete nasadit na vypouštěcí otvor ,ale vedle na plnící,ve kterém je přepadová trubka,která určuje výšku hladiny.To by vám podle původního návodu vytekl veškerý nový olej ven.Je to přece vypouštěcí otvor,ne kontrolní!!!

Odpověď

MARTIN, 7 listopadu 2018, 20:04 2 -1

Tak napíšeš postup jak.by to mělo bejt?

Odpověď

Anonym, 11 prosince 2018, 20:40 28 0

Dobře,popíšu postup výměny,ale chci říct předem toto:na internetu koluje o automatických převodovkách všeobecně obrovské množství nesmyslů.Opravuji automatické převodovky velmi dlouho,některé závady jsem hledal několik měsíců a převodovka se vytahovala z auta mnohokrát.Neumím si tedy představit,že člověk který se tím opravdu živí a rozumí tomu,by tyto těžce získané informace a znalosti zveřejňoval.Když už jsem vyjímečně jednou zareagoval a kritizoval,tak popíši správnou výměnu oleje,abych nepsal romány,zaměřím se hlavně na chyby v článku.Popis platí pro variantu výměny bez speciálních mašin,k nim se vyjádřím nakonec.
1.Starý filtr nechte na pokoji. Dole odšroubovat zátku imbus 14,něco vyteče.Ve stejném otvoru vyšroubovat trubku,imbus 8-vyteče zbytek.Pozor,dřívější verze má otvory dva.Vypouštěcí a nalévací-kontrolní.Rozeznáte je podle trubky která vede do převodovky,ta určuje potom výšku hladiny při plnění.
2.Dále se budu držet pozdější jednootvorové verze,šikula si to dokáže upravit, pokud má verzi se dvěma otvory,těch bylo málo.
3.Na otvor nasadíte adaptér s hadicí od plničky oleje(čistá pumpa na olej)a natlačíte do převodovky asi 5 L oleje.Necháte zapojeno ať to nevyteče a nastartujete.Nechat běžet asi 5 minut,prořazovat R-N-D,čistí se spojky,mechatronika,pouštím na R a D brzdu,(auto je samosebou na zvedáku) aby se čistily kola a ložiska.Vypnout motor.Odpojit adaptér s hadicí a nechat olej vytéct.Pozorovat čistotu oleje.Opakovat dokud není olej čistý.U hodně znečištěných převodovek jsem musel použít i 20 L oleje celkem.
4.Olej vytekl již čistý-vyměníme filtr oleje. Teď už ho neznečistíme zbytky starého oleje!
5.Do otvoru našroubovat zpět kontrolní trubku imbus 8.Nasadit adaptér od plničky a natlačit asi 5L oleje.Nastartovat,prořadit a dát P.Motor běží,odpojíme plničku.Z otvoru nic neteče-přidáme 1/2 L,atd až teče.Pokud teče hned-samozřejmě nepřidáváme.
6.Výšku hladiny určuje trubka v otvoru,přes kterou nadbytek odteče,teplota asi 40stupňů,na parking,za chodu motoru!!!!
7.Kontrolní,napouštěcí otvor uzavřít zátkou imbus 14,stále za chodu motoru!!!!!
8.Teď to můžete vypnout a jít na pivo.
Pozor na mnoho servisů s profi plničkama,jelikož neznají funkci převodovky,dělají spoustu chyb,hlavně znečištění nového fitru zbytkem starého oleje.Žádná mašina nevyčistí převodovku tak jak klasický starý postup,kdy musíte jít auto projet v průběhu výměn,aby jste dostali starý olej z Lock up atd.Největší pozor na autorizované servisy,tam neví o automatech nic.

Podepisovat se nebudu,živím se tím a nebudu si dělat reklamu.

Odpověď

Jaaa, 30 ledna 2019, 13:46 24 0

Skvely komentar, diky!

Odpověď

Pavel, 3 března 2019, 0:25 9 0

Chtěl bych si nechat vyměnit olej v převodovce právě od Vás, jak získat kontakt?
Děkuji

Odpověď

Anonym, 13 června 2019, 9:51 3 -1

Děkuji za kladné ohlasy,nevím jestli si tady mohu dělat reklamu.Všeobecně, jděte za opravářem automatů který to dělá hodně dlouho.

Odpověď

ruvestu, 2 září 2019, 10:29 3 -1

Také bych na Vás rád získal kontakt,vypadá to,že věci rozumíte.Pokud můžete, tak prosím o zaslání kontaktu na Vás na adresu: ruvestu@gmail.com
Předem děkuji.

Odpověď

Piiitr111, 13 října 2019, 14:59 1 -2

To je síce pekné, ale som zvedavý, ktorý zákazník bude spokojný keď mu jeb.. cenu 400-500eu!!! Nepoviem keby stál jeden liter 10,-!!!!!

Odpověď

Piiitr111, 13 října 2019, 15:02 1 -2

Doplním komentár: čo myslíte? Načo tam asi ten filtr je?!!! Nieje jednoduchšie a lacnejšie vymeniť filter na dva krát a skrátiť interval na 2/3????

Odpověď

Pavel Bartošek, 2 prosince 2019, 16:35 1 0

Filtr tam je na čištění oleje.Dál vůbec nerozumím otázce:Měnit filtr dvakrát a častěji má být levnější a jednodušší???

Odpověď

Peto, 19 srpna 2020, 22:30 0 0

Určite to nikto nezaplatí, Pan píše ze filter mení až nakoniec, čo je riadna kravina, lebo v tom filtri ostane 0.5lstareho špinavé ho oleja ktorý sa po naštartovaní zmiesa stým novým, to je ako keby si umyl nohy a dal naspäť špinavé ponozky

Odpověď

Anonym, 6 listopadu 2019, 22:13 0 0

Dobrý večer,přesně takového člověka hledám.Prosim také o kontakt..víc osobně.email:svancarapatrik@seznam.cz

Odpověď

Filip, 24 května 2020, 19:35 0 0

Dobrý den, mohl bych Vás také poprosit o kontakt? Díky. filip+dsg@halaxa.cz

Odpověď

Ján, 17 března 2019, 22:17 0 0

Zdravim . A ako by sa mal naplniť olej do mechatroniky 0AM - DSG 7 ?

Odpověď

Pavel Bartošek, 1 prosince 2019, 17:07 3 0

Dobrý den,
tam se olej opravdu nemusí měnit,z mé zkušenosti bývá jak nový i po dlouhé době.Ale pokud opravdu chcete měnit, lze ho již koupit u dealera( dříve nebyl dostupný) a patří ho tam asi 1 L celkově po opravě,když mechatronika je zcela prázdná. Při výměně,kdy všechno nevypustíte,tam přijde asi 0,9 L.Hlavně se neřiďte nikdy a to platí u všech náplní kdekoliv,kolik vyteklo-tolik vrátím. Nikdy nevíte,jesti tam bylo správné množství.To je častá chyba při výměně oleje v automatech.Vše se nějak měří.

Odpověď

Pavel Bartošek, 2 prosince 2019, 16:56 2 -1

Ještě doplním odpověď.Měnit olej se má samozřejmě všude,ale jelikož všechny závady které v mechatronice bývají a často opravuji,nikdy nezpůsobil špatný olej,tak vzhledem k náročnosti té výměny jako je třeba vážení množství oleje,nedoporučuji dělat nespecialistům.Dejte spíš pozor na olej v mechanické části,kde byl původně od výrobce nevhodný,který vázal vlhkost a je nutný vyměnit za jiný.Způsoboval zkrat na ampérově silně zatížení části přívodu čerpadla a mechatronika doslova zhořela.

Odpověď

dominik, 30 října 2019, 21:10 0 0

Děkuji za pěkný článek :) Myslím, že je dobré nechávat výměnu na profíky typu: (odstraněno - redakce) protože to jak to popisujete v článku, tak to bych nezvládl...

Odpověď

Pavel Bartošek, 1 prosince 2019, 16:27 1 0

Dobrý den,
jelikož vidím,že si někdo v komentářích na můj článek vytvořil reklamu,tak uvádím kontakt na mou firmu.Pokud někdo bude mít dotazy ohledně automatických převodovek,tak,prosím,jen telefonicky v pracovní době. info@opravy-automatickych-prevodovek.cz
Pavel Bartošek,Netušilova 8 Brno 61400 Tel:606 446 922

Odpověď

Anonym, 1 prosince 2019, 16:36 2 0

Ještě kontakt na web stránky: (reklama odstraněna - redakce)

Odpověď