Změna klimatu neškodí jen životnímu prostředí, ale i hospodářství. V letech 1980 až 2013 byly podle European Environment Agency (EEA) nahlášeny klimatem způsobené škody ve výši 400 miliard. Stále více výrobních a obchodních firem si proto stanovilo za cíl snížit své vlastní emise CO2. Italský Start-up GreenRouter poukazuje na důležité možnosti úspor v oblasti dodavatelských řetězců.
V aktuální studii ozřejmuje GreenRouter na příkladu 26tunového vozidla třídy EURO 6, že je nutné se systematicky zabývat škodlivým vlivem jízd naprázdno na životní prostředí. Zde vykazují hodnoty emisí CO2 na ujetý kilometr:
– 0,9 kg při plném zatížení,
– 0,7 kg při jízdě naprázdno.
Avšak celkový výpočet vypadá při bližším pohledu jinak, jak vysvětluje Andrea Fossa, CEO z GreenRouter: „Plně naložený kamion produkuje sice o 25-30 procent více emisí než vozidlo jedoucí naprázdno. Avšak pro náklad, který toto vozidlo mohlo transportovat, bude nasazeno jiné vozidlo. Musí být tedy sečteny jízda naprázdno a další jízda. Proto způsobují jízdy naprázdno více škodlivých emisí než jízdy s plným vytížením.”
Prospěšné pro hospodářství i životní prostředí: digitální dopravní platformy
Jedno z nejefektivnějších opatření, jak zamezit jízdám naprázdno a snížit vypouštění CO2, jsou digitální dopravní platformy. Tak se podle měření GreenRouter podařilo logistické firmě Rampinini Ernesto díky největší evropské platformě TimoCom zvýšit vytíženost vozového parku o 30 procent, jakož i zisk o 15 procent. Současně dosáhla snížení emisí CO2 ve výši 23 procent.
Doprava šetrná k životnímu prostředí nabývá na důležitosti i u zasilatelských firem. Neboť pokud se tyto firmy rozhodnou pro dopravce, kteří zachází se svými zdroji ekonomicky, podpoří současně své vlastní klimatické cíle.
Ze stanoveného cíle „Snížit emise CO2“ tak profitují všichni zúčastnění využitím digitálních dopravních platforem – zasilatel, dopravce i životní prostředí.
Komentáře