Iniciativa Evropské komise, nazvaná Evropa v pohybu, se zabývá celou řadou opatření spojených s dopravou v zemích EU: zvýšením bezpečnosti provozu, otázkou spravedlivějších poplatků za používání dálniční sítě, snížením emisí CO2 a dalšími otázkami.
Kromě jiného počítá s tím, že bude na jednotlivých členských zemích, jak budou řešit otázku zpoplatnění dálnic, zda ekologickou daní nebo dálničním mýtným. Bez rozdílu toho, jaké řešení země zvolí, musí jít o elektronický systém, který by podle navrhovatelů maximálně snížil administrativní zátěž pro motoristy. Zároveň musí toto dálniční mýtné zohledňovat nejen počet ujetých kilometrů po dálnicích a dalších zpoplatněných silnicích, ale také míru ekologické zátěže daného vozidla pro životní prostředí, stejně jako jeho hlučnost.
Tato podoba evropského mýta bude platit jako pro nákladní, tak i osobní automobily. Jednotnými evropskými pravidly se jednotlivé státy EU mají začít řídit nejpozději od roku 2024. Což tedy kromě jiného znamená, že bude mít elektronickou podobu. To podle Evropské komise zaručí, že bude možná celoevropská propojenost mýtných systémů.
Dodejme ještě, že je v kompetenci národních vládách, jakou výši mýtného stanoví. A poslední, aby tento, stále ještě návrh Evropské komise, dostal závaznou podobu, musí jej odsouhlasit Evropský parlament a členské státy.
Komentáře