Systém inteligentního bezpečnostního systému u Volva

, 10 května 2017, 16:20

Více vozidel na silnicích, rychlejší doprava a rozptylující tok různých informací – to jsou faktory, které pro řidiče veškerých osobních i nákladních vozidel představují značnou zátěž. Na druhou stranu ale neměli řidiči v porovnání se současností nikdy tolik příležitostí ke zvýšení bezpečnosti jízdy. 

Systém inteligentního bezpečnostního systému u Volva Systém inteligentního bezpečnostního systému u Volva

Od listopadu roku 2015 platí v celé EU předpis, který nařizuje vybavit každé nové těžké nákladní vozidlo se dvěma nebo třemi nápravami funkcí automatického nouzového brzdění. V současnosti předpis požaduje, aby byl systém nouzového brzdění schopný zpomalit nákladní vozidlo o 10 km/h. Příští rok se tato hodnota zpřísní na 20 km/h.

Společnost Volvo Trucks tedy vyvinula systém, který s velkou rezervou splňuje požadavky jak současného, tak budoucího znění předpisu. Systém byl představen v roce 2012 a jeho hlavním úkolem je především upozornit řidiče na hrozící nebezpečí srážky.

Nouzová brzda se aktivuje během velice krátkého okamžiku a jen v případech, kdy je to bezpodmínečně nutné. Rychlost brzdění – nebo zpomalení, abychom užili přesného termínu – je přibližně 7 m/s2. To je hodnota, která je shodná s parametry mnoha osobních vozů. V praxi to znamená, že vozidlo jedoucí rychlostí 80 km/h může zastavit na vzdálenost asi 40 metrů.

Systém pomocí kamery a radarové technologie sleduje vpředu jedoucí vozidla. Na případné hrozící nebezpečí srážky řidiče upozorní stále se stupňující světelné a zvukové signály. Nezaznamená-li systém reakci řidiče na vydávaný signál, začne vozidlo zlehka brzdit. Pokud řidič na signál stále nereaguje, aktivuje se nouzová brzda. Nouzová brzda zůstane aktivní až do úplného zastavení vozidla. V případě, že řidič do pěti sekund od zastavení vozidla nepohne volantem nebo nezareaguje jiným způsobem, automaticky se aktivuje ruční brzda.

Systém společnosti Volvo funguje i na silnicích se zatáčkami a umí rozlišovat svodidla u silnice od skutečných překážek provozu (např. od ostatních vozidel včetně motocyklů). Veškerých výhod, které systém nabízí, je možné využívat pouze tehdy, jsou-li na vozidle i přívěsu aktivní veškeré potřebné prvky, jako například systém ABS.

Protože předpisy ohledně nouzového brzdění platí teprve krátce, projeví se jejich kladný dopad na statistiku dopravních nehod až za nějaký čas. Společnost Volvo Trucks je však o výhodách systému nouzového brzdění a dalších systémů aktivní bezpečnosti pevně přesvědčena.

Film s popisem systému varování před srážkou s funkcí nouzového brzdění

Související články

Změny v ložiscích SKF pro nákladní vozy
Změny v ložiscích SKF pro nákladní vozy

Společnost SKF provedla změny v ložiscích kol používaných v nákladních vozech Volvo a Renault. V sadách VKBA 5423, VKBA 5424 a VKBA 5425 se nyní nacházejí ložiska s modifikovanou konstrukcí.

Společnost Volvo Trucks představuje nový integrovaný dotykový informační systém
Společnost Volvo Trucks představuje nový integrovaný dotykový informační systém

Dokonalejší a bezpečnější požitek z jízdy, snadnější navigace a efektivnější správa vozového parku – takové jsou hlavní výhody nového dotykového informačního systému od společnosti Volvo Trucks.

Společnost Volvo Trucks testuje hybridní hnací ústrojí
Společnost Volvo Trucks testuje hybridní hnací ústrojí

Volvo Concept Truck je prvním hybridním vozidlem, které společnost Volvo Trucks vyvinula pro využití v dálkové přepravě. Vozidlo je vylepšeno i v dalších směrech, díky čemuž se podařilo snížit spotřebu paliva a emise CO2 celkem o zhruba 30 procent.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!