Navigace nové generace

, 28 března 2017, 8:36

V srpnu 2016 známý výrobce komerčních nákladních vozidel slavnostně odhalil novou generaci řady nákladních vozidel Scania. Nové vozy nabízejí větší bezpečnost a lepší prostředí pro řidiče, a to díky prvkům jako větší rozhled, ergonomický komfort, airbagy pro případ převrácení, kratší brzdná dráha a směrové řízení. Nové kamiony se také pyšní v průměru o pět procent nižší spotřebou paliva než předchozí řady.

Vysoce očekávané nákladní vozy zrály v zařízeních Scania ve švédském Södertälje téměř 10 let. Do vývoje prestižní série bylo investováno 20 miliard SEK (dvě miliardy eur). Jedná se o jeden z největších průmyslových projektů ve Švédsku a podle prezidenta a generálního ředitele společnosti Henrika Henrikssona i o „největší investici v 125leté historii společnosti Scania“. Nové nákladní vozy při testovacích jízdách najely víc než 10 milionů kilometrů a do projektu bylo investováno odhadem na osm milionů pracovních hodin.

Senior project manager Lars Bygdén byl zodpovědný za úspěšnost celého projektu. „Když jsem s projektem začínal, neuvědomil jsem si jeho rozsah,“ přiznává. „Rok 2016 se tehdy zdál velmi vzdálený.“ Bylo těžké odolat „takové příležitosti, která se naskytne jednou za život“, dodává Bygdén.

Zajišťování postupu projektu vyžadovalo rozsáhlou koordinaci a plánování. Projekt byl rozdělen do čtyř částí, které se zaměřovaly na interiér, podvozek, motor a elektrické komponenty. Každá z těchto kategorií zahrnovala až 15 dílčích projektů a projektových manažerů. „Zpočátku nám notnou chvíli trvalo, než se projekt ustálil do správných kolejí a začal postupovat kupředu,“ vysvětluje Bygdén.

Během cesty se přirozeně vyskytla řada technických problémů i znepokojujících zjištění – například když se při testovací jízdě na drsných cestách v Jižní Americe na kamionech objevily trhliny. „Mysleli jsme, že jsme vyvinuli dobrý kamion, ale po téhle zkušenosti jsme museli testovací vozidlo znovu přepočítat, zesílit a přestavět,“ přiznává Bygdén. „To nás donutilo jít až na doraz. Byla to zatěžkávací zkouška jak pro nás, tak pro naše dodavatele, ale dnes díky tomu máme robustnější kamiony.“

Dalším úkolem bylo v průběhu vývoje ochránit novou řadu nákladních vozidel před všetečnýma očima novinářů, fotografů, před dalšími zaměstnanci společnosti Scania i veřejností. Udržet novou řadu tolik let pod pokličkou nebylo jednoduché, hlavně když nastal čas vyzkoušet vozidla při jízdě na veřejných silnicích. Některá média šla tak daleko, že ve snaze vozidla zachytit a předběhnout se zprávou konkurenci vysílala drony.

„Museli jsme testovací kamiony různě maskovat,“ říká Bygdén. „Někdy jsme na kamiony připevnili plasty, se kterými vypadaly starší, a když bylo vozidlo zastaveno, zatáhli jsme závěsy, aby nebyl vidět interiér kabiny.“

Stejně důležité bylo držet testovací kamiony a informace o vývoji v tajnosti před konkurencí. Kvůli tomu mohly být žádosti o patent podány až na poslední chvíli, aby nedošlo ke zveřejnění důvěrných vnitrofiremních informací příliš brzy a nebylo možné na ně reagovat. Utajení bylo pro společnost tak zásadní, že zaměstnala na plný úvazek pracovníky, kteří chránili detaily projektu.

Rok 2014 přinesl další výzvu v podobě fúze společností Volkswagen a Scania, jež s sebou přinesla nový management s novou kulturou a způsobem práce. „Pro mě osobně to byl náročný úkol, ale nakonec se nám podařilo lépe se poznat a zvyknout si na sebe, takže všechno dopadlo dobře,“ vzpomíná Bygdén a dodává, že ve firemní kultuře společnosti Scania je vysoce důležitá otevřenost mezi výkonným managementem a organizací, aby bylo možné o problémech otevřeně hovořit a řešit je.

Vedení projektu vyžadovalo celou řadu dovedností. „Jedna z mých nejsilnějších stránek je schopnost přivést lidi dohromady, aby společně pracovali na stejném cíli,“ říká Bygdén. „U projektu této velikosti je komunikace zásadní. Lidé chtějí znát celý kontext, aby se cítili součástí projektu. Mým úkolem je inspirovat, povzbuzovat i zadávat jasné požadavky a termíny. Důležité je zaměřit se na hlavní milníky a nenechat se rozptýlit každým detailem – a spolehnout se na schopnosti a kvalifikaci lidí, kteří na projektu pracují.“

Podle Bygdéna určitě neškodí, že on sám je „poměrně soutěživý“ sportovec. Je nadšený pro orientační běh, přičemž mezi tímto sportem a svou prací vidí jasnou paralelu. „Při orientačním běhu je nutná navigace,“ vysvětluje. „Musíte vidět věc jako celek, soustředit se na cíl, plánovat a rychle se rozhodovat. To vše dennodenně využívám v práci.“

Související články

Scania představuje digitální platformu pro propojené služby
Scania představuje digitální platformu pro propojené služby

Společnost Scania na veletrhu Mobile World Congress uvedla produkt Scania One, který reprezentuje jednotné digitální prostředí pro celou řadu propojených služeb pro vlastníky vozových parků a řidičů. Scania One využívá čtvrt milionu propojených vozidel Scania a poskytuje ucelený a snadný přístup ke službám na zdokonalení efektivity.

Logistická společnost DHL vsadila na vozidla Scania
Logistická společnost DHL vsadila na vozidla Scania

Společnost DHL, světový lídr na trhu v odvětví logistiky, v České republice rozšířila svůj vozový park o vozidla Scania R 450. Konkrétně šest nových tahačů si pořídila DHL Supply Chain s.r.o. se sídlem v Pohořelicích na Moravě. Scania uspěla ve výběrovém řízení, které testovalo a srovnávalo vozidla od několika výrobců. Svou roli sehrály provozní náklady, technické […]

Upozornění na rozdílnost spojkových sad pro vozy SCANIA
Upozornění na rozdílnost spojkových sad pro vozy SCANIA

Firma Adip upozorňuje na rozdílnost spojkových sad pro vozidla SCANIA Euro 4/5 a Euro 6 vybavených automatickou převodovkou.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!