Lepší start si snad český fanoušek Rally Dakar nemohl ani přát. Martin Kolomý zajel devětatřicet kilometrů dlouhou první etapu v nejrychlejším čase a ujal se vedení v kategorii kamionů. Druhý jezdec TATRA BUGGYRA RACING týmu Aleš Loprais skončil čtvrtý. Naopak smůla potkala Karla Trněného, který zapadl v bahně.
První etapa, do které posádky vyrážely dle startovních čísel, se ukázala jako hodně těžká zkouška odolnosti techniky i posádek. Teploměr ukazoval neuvěřitelných 45 stupňů Celsia a vydatné lijáky z předešlých dnů podmáčely trať. Vítěz předchozího ročníku v kategorii kamionů Gerard de Rooy dojel do cíle s hořícím kolem u svého Iveca a o náročnosti se přesvědčil i dvojnásobný vítěz kategorie automobilů Nasser Al-Attiyah, kterému jeho Toyota chytla ještě před startem. Právě ale Katařan byl nakonec ze všech jezdců nejrychlejší.
Mezi kamiony pak do soutěže nejlépe vstoupil Martin Kolomý, který si ve své kariéře připsal na své konto druhé etapové vítězství na Rally Dakar. Sázka na nový speciál Tatra Phoenix se tak ukázala jako správná volba. „Dnes to byla ideální trať pro Tatru. Bylo to tak rozbitý, že jsme některé úseky museli prodat i my. Skákalo to tak vysoko, že nešlo ani řídit, ale auto funguje perfektně. Máme nějaké dětské nemoci, ale řešíme to za pochodu, takže z výsledku jsem nadšený,“ uvedl Martin Kolomý, kterého doplnil navigátor René Kilian: „Na to, že to bylo prvních čtyřicet kilometrů, tak jsme se pěkně zahřáli.“
S půl minutovým odstupem za Kolomým dojel Aleš Loprais a obě Tatry roudnického týmu se tak vešly do nejrychlejší pětky. „Pro mne to byla překvapivě těžká etapa hned na začátek. Místy jsme jeli pěkně, místy hůře. Dvakrát jsme byli delší na brzdách, takže je co zlepšovat. Prostě, stále se s Phoenixem učím. Důležitý je, že jsme tady a můžeme pokračovat dál,“ řekl k náročné úvodní etapě čtvrtý v cíli Aleš Loprais.
Nováčkovskou daň si hned na úvod vybrala posádka Karla Trněného. „Začátek byl slušný. Předjeli jsme asi deset aut, ale pak jsme tam uvízli skoro na dvě hodiny. Začínáme tím nejhorším možným způsobem. Ponaučený už snad ale jsem. Už nikdy nebudu nikoho poslouchat, když mi ukazuje, kam mám jet,“ naráží Karel Trněný na skutečnost, že jej do hlubokého bahna poslali samotní organizátoři, a to samé se mu přihodilo s Phoenixem na srpnové Baja Poland. Asistenční vůz s pěti tunami náhradních dílů je však v pořádku a zkušený soutěžák může pokračovat dál.
Ve druhé etapě na jezdce čeká hned dvojnásobná porce kilometrů, a to lehce přes osm set. Samotný měřený úsek jedou kamiony částečně od motorek a aut odděleně s celkovou délkou 284 km.
Komentáře