Srpen byl s 818 miliony korun mýtného silnější než červenec

1 listopadu 2016, 16:40

Přes 818 milionů korun mýtného získalo Česko od kamionů v srpnu. To je meziročně skoro o 10 procent více a dokonce o 56 milionů více, než v předchozím letním měsíci.

Obvykle platí, že srpen bývá v mýtném slabší, než červenec. Letos je tomu výrazně naopak,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Meziroční míra růstu aktuálně za osm uplynulých měsíců pohyb vystupala na 2,14 procenta, což by ještě na překonání desetimiliardové hranice nestačilo. Změní se to pravděpodobně v silných podzimních měsících do konce roku. Celkově stát registruje za 116 měsíců provozu již 74,2 mld. korun vybraného mýta, které pravidelně putuje na účty SFDI.

1• Celkem vybráno za letošních sedm měsíců 6.551.114.823 Kč, což je o 2,14 % více, než za stejných osm měsíců loňska. Stejnou částku stát loni vybral až 4. září.

• Letošní srpen s výběrem mýtného 818.420.410 Kč přerostl o 9,85 % loňský srpen.

• Za uplynulých osm měsíců roku 2016 vybral český mýtný systém každý den 27 milionů korun, každou hodinu pak 1,1 milionu korun. Doteď každou minutu kamiony zaplatily na mýtném 18.700 korun, když mýtné přibývá v průměru rychlostí 311 korun za sekundu.

• Za osm měsíců roku stát zaplatil za provozování mýta smluvnímu provozovatelskému konsorciu přibližně 1,3 mld. Kč, celkové provozní náklady se tak drží na 20 procent z vybraného mýta.

• Podle očekávání v létě začaly výběry mýta klesat, a to až do prvního srpnového týdne. Ilustrují to týdenní výběry. Tentokrát byl ale průběh léta jiný, když začaly týdenní výběry růst již po prvním týdnu v srpnu.

• Průměrná účinnost výběru mýta (dle nezávislého auditora) činí za prvních sedm měsíců 99,64 procenta. Účinnost výběru je podle smlouvy hlavní parametrem posuzování úspěšnosti fungování mýtného systému. Provozovatel je hodnocen bonusy nebo malusy za dodržení či překročení hodnoty 95 procent efektivity výběru.

2• Počet mýtných transakcí (jednotlivých průjezdů pod mýtnicemi) za osm měsíců činil 285.516.569 (meziročně o 6,3 % více). Mýtné transakce nejlépe vypovídají o reálné kamionové aktivitě na tuzemské zpoplatněné síti. V meziročním porovnání pak srpnové počty transakcí doslova vystřelily, když vzrostly o 14 (!) procent, vybrané prostředky „jen“ o 9,85 %. Rozdíl jde na vrub rostoucímu podílu kamionů s Euro VI, které platí nejnižší mýtné.

• Pokračuje pozitivní ekologický efekt českého mýta, kdy stát motivuje cílenými nízkými sazbami dopravce k výměně vozového parku za kamiony v emisní třídě EURO VI a vyšší. Od zavedení preference v lednu 2015 postupně dosáhl podíl těchto ekologických vozidel EURO VI na vybraném mýtném 40 procent (k srpnu 2016). Aktuálně tak emisní třída EURO VI v podílu na mýtném překoanala dříve preferovanou kategorii EURO V (aktuálně 38% podíl). Rostoucí podíl kamionů s nižšími sazbami se samozřejmě projevuje na snížených výběrech mýta.

• Kvůli rostoucímu podílu kamionů kategorie EURO VI a vyšších s nízkými tarify na zaplaceném mýtném pokračuje pokles průměrné hodnoty jedné mýtné transakce z červencových 22,58 Kč na stávajících červencových 22,40 Kč/transakce (v lednu byla přitom ještě 23,36 Kč).

• Počet palubních jednotek aktivních v mýtném systému činil ke konci července 907.031 kusů (z toho 89 % pro těžké kamiony nad 12 tun, zbytek pro ty lehčí nákladní vozidla). Nárůst počtu OBU si zatím drží svou dynamiku, když každý měsíc v systému přibude kolem 7 tisíc jednotek.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz
Tisková zpráva MYTOCZ

Související články

Mýtné v Česku: Loni  vzrostly nejen tarify, ale i aktivita kamionů
Mýtné v Česku: Loni vzrostly nejen tarify, ale i aktivita kamionů

„Za devět let fungování systému stát vybral od provozovatelů kamionů a autobusů celkem 67,6 miliardy korun, přičemž do konce první „desetiletky“ přibude do rozpočtu SFDI dalších 10 miliard,“ říká Jan Kroupa, generální ředitel ŘSD ČR. Za poslední rok to bylo 9,7 miliardy korun, o celou miliardy více, než v roce 2014. Údaje z mýtných bran […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!