Nedávné hlasování Evropského parlamentu o souboru dokumentů týkajících se vozidel s ukončenou životností znamená krok směrem k pragmatičtější regulaci, ale nadále přetrvávají vážné obavy ohledně zátěže pro výrobce nákladních vozidel a autobusů.
Zpráva Evropského parlamentu o nařízení o vozidlech s ukončenou životností je významným krokem k posílení cirkulárnosti automobilového sektoru a zlepšení nakládání s vozidly s ukončenou životností, která obsahují cenné a kritické suroviny. ACEA zvláště vítá zahrnutí recyklovaných plastů do výpočtu cílů pro obsah recyklovaných materiálů, což zajišťuje, že cíle zůstanou dosažitelné a v souladu s realitou výroby. Nicméně vzhledem k současnému nedostatku vysoce kvalitních, bezpečných a pro automobilový průmysl vhodných recyklovaných plastů na trhu je nezbytný postupný přístup.
„Parlament provedl významná zlepšení, zejména v oblasti recyklovaného obsahu,“ uvedla Sigrid de Vries, generální ředitelka ACEA. „Zároveň však nařízení ukládá výrobcům nákladních vozidel a autobusů nepřiměřená právní a finanční rizika, protože je činí odpovědnými za karoserie, které ani nevyrábějí, ani neuvádějí na trh. To podkopává konkurenceschopnost v době, kdy je tento sektor pod enormním tlakem,“ dodala Sigrid de Vries.
Výrobci nákladních vozidel a autobusů riskují, že budou nespravedlivě odpovědní za demontáž, odstraňování znečištění a zpracování karoserií vyrobených a namontovaných třetími stranami. V praxi se tyto karoserie často dostávají do autorizovaných zařízení na zpracování odpadů společně s vozidlem, ale výrobci čelí spleti nejasných povinností v oblasti nakládání s vozidly na konci jejich životnosti.
Jasná pravidla a spravedlivé rozdělení odpovědnosti jsou nezbytné pro to, aby bylo toto nařízení v praxi funkční. Stejně jako přívěsy a další přepravní materiál by i karoserie měly spadat do působnosti rozšířené odpovědnosti výrobce (EPR), aby se předešlo mezerám a nejistotám v procesu zpracování a souvisejících nákladech. ACEA naléhavě vyzývá politiky, aby tyto obavy zohlednili při zahájení trojstranných jednání o nařízení o vozidlech s ukončenou životností.
Komentáře