Mezi poskytovateli logistických služeb, kteří od ledna 2025 zařadili do svého provozu celkem více než 100 elektrických nákladních vozidel MAN, jsou známá jména jako Duvenbeck, DB Schenker, Dachser, Dräxlmaier nebo Koopman. Jejich e-náklaďáky MAN již ujely přibližně 500.000 kilometrů.
Díky bateriovému elektrickému pohonu by se při využití 100% ekologické elektřiny ušetřilo přibližně 400 tun CO₂ ve srovnání s naftovými nákladními vozy (se spotřebou přibližně 27 litrů nafty na 100 km). Za předpokladu, že každý z těchto elektromobilů ujede za dobu své životnosti 1,2 milionu km, by mohly celkem ušetřit až 120.000 tun CO₂.
„Společně s našimi zákazníky získáváme cenné praktické provozní zkušenosti s vozy MAN eTGX a eTGS ještě předtím, než dojde v květnu ke spuštění jejich sériové výroby. Vidíme, že náš koncept vysoké modularity baterií a zároveň dostatečného dojezdu pro dálkovou přepravu se velmi osvědčuje. Obzvláště oblíbená je verze Ultra Low Liner pro velkoobjemovou přepravu,“ říká dr. Frederik Zohm, člen představenstva společnosti MAN Truck & Bus odpovědný za výzkum a vývoj.
Elektrická nákladní vozidla MAN ujedou při běžné dálkové přepravě 400 až 600 kilometrů denně, přičemž jedno z vozidel ujelo při průběžném dobíjení po trase dokonce 800 kilometrů za den. Potvrdilo se, že jejich provoz je pozoruhodně úsporný – průměrná spotřeba celé flotily byla 106 kWh/100 km, a to i v zimních podmínkách.
Polární expres MAN: elektrická jízda z Laponska do Mnichova
E-truck MAN prokázal svůj potenciál také v projektu „Polární expres MAN“. V polovině března ujel tahač eTGX 3.000 kilometrů od polárního kruhu až do Mnichova výhradně na bateriový pohon. Tento test prokázal nejen působivý dojezd elektrických nákladních vozidel MAN i v extrémních teplotách, ale také to, že plně elektrická dálková nákladní doprava napříč Evropou s využitím pouze veřejné nabíjecí infrastruktury je možná již dnes.
Modulární koncept pro dojezd až 500 km
Verze MAN eTGX pro dálkovou dopravu má dojezd až 500 km a je ve své třídě průkopníkem z hlediska modulárních bateriových systémů a variability volitelných konfigurací. Plně elektrické nákladní vozy MAN nabízejí více než milion konfigurací a lze je tak přizpůsobit pro všechna běžná využití. Díky výšce sedla pouhých 950 mm, velmi krátkému rozvoru 3,75 m a maximální kapacitě baterie je verze Ultra Low Liner ideální pro logistiku v automobilovém průmyslu, protože umožňuje spřažení s velkoobjemovými návěsy s vnitřní výškou až tři metry, které poskytují výrazně větší přepravní kapacitu.
Díky modulární koncepci s možností volby čtyř, pěti nebo šesti baterií a dvou verzí motoru o výkonu 449 nebo 544 koní jej však lze optimálně přizpůsobit jakémukoli přepravnímu úkolu. Kromě standardní nabíjecí technologie CCS (s výkonem až 375 kW) lze e-truck MAN objednat také s novým standardem MCS – s počátečním nabíjecím výkonem 750 kW a později až 1 megawatt – který umožňuje rychlé dobíjení baterií během přestávky řidiče v jízdě.
Komentáře