V Česku, na Slovensku a v Polsku letos nakupují dopravní společnosti mnohem méně nových vozidel. Důvody jsou jasné. Jde především o nedostatek řidičů, nejistou ekonomickou situaci, zvýšené náklady a rostoucí konkurenci (ne vždy férovou) ze strany ukrajinských společností. Míra poklesu je však překvapivá.
Pokles nákupu nových vozidel
Ve všech třech sousedních zemích letos došlo k omezení nákupů nových vozidel. Registrace nákladních vozidel za prvních 10 měsíců klesly v Česku ve srovnání s loňským rokem o 12,30 % z 8.751 ks na 7.675 ks, tj. o 1.076 ks (podle statistik SDA). Došlo také k mírnému poklesu registrací přívěsů a návěsů, a to o 4,5 %. Na Slovensku je situace obdobná. V kategorii N2 a N3 klesly prodeje za 9 měsíců o 13,8 % z 6012 ks na 5184 ks (podle statistik ZAP SR).
Zdaleka nejhorší je situace v Polsku. Pro polské dopravní společnosti to může mít vážné následky, protože v současné době mají na trhu silniční nákladní dopravy v EU podíl 33 %. Registrace vozidel nad 3,5 t se od začátku roku snížily o 1/5 (údaje PZPM). Bylo zaregistrováno 20.356 nových užitkových vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 t. V srpnu bylo registrováno o 63 % méně nákladních vozidel (u tahačů byl pokles dokonce -71 %) a září bylo nejhorším měsícem za poslední čtyři roky. Minulý měsíc byl jedenáctým měsícem s poklesem trhu s užitkovými vozidly (od září 2023, s výjimkou letošního června, kdy trh mírně vzrostl). Společně s poklesem registrací nákladních vozidel klesá i počet nových přívěsů a návěsů. Od počátku roku 2024 se v Polsku prodalo 13.859 nových přívěsů a návěsů, což je výrazně méně než před rokem (-31,5 %).
Zde regrese, na Ukrajině rekordní hodnoty
Zatímco registrace nákladních automobilů v Česku, na Slovensku, a hlavně v Polsku zaznamenávají rekordní poklesy, na Ukrajině se také trhají rekordy, ale pozitivní. V roce 2023 bylo na Ukrajině zaregistrováno 4.853 nových nákladních vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 tuny (údaje společnosti „Auto-Consulting“ Ukrajina). To je o 56,5 % více než v náročném roce 2022. Jedná se o nejlepší prodej nákladních automobilů zaznamenaný na Ukrajině za posledních deset let. Není se co divit, když od podpisu dohody s EU Ukrajina zvýšila hodnotu vývozu do EU prostřednictvím silniční nákladní dopravy o dvě třetiny.
Možným problémem expanze ukrajinských přepravních společností mohou z dlouhodobého hlediska být také čínské a indické nákladní automobily, které se na ukrajinském trhu nakupují nejčastěji. Jejich kvalitu a životnost prověří teprve čas. Navíc taková vozidla nemusí chtít k přepravě zboží firmy ze střední a západní Evropy, které stále více počítají svou uhlíkovou stopu.
Komentáře