Mobilní most ASTRA – práce na silnici bez překážek

12 září 2024, 0:54

Výměna povrchu vozovky nebo i mnohem méně komplikované práce na silnici spolehlivě ochromí provoz na jakékoli silnici. To samozřejmě představuje největší problém na dálnicích a rychlostních komunikacích. Ukazuje se však, že Švýcaři našli způsob, jak to obejít, který mimochodem funguje stejně přesně jako jejich pověstné hodinky.

Doposud bylo při jakýchkoli pracích na silnici nutné uzavřít pro dopravu opravovaný prostor, což na rychlostních silnicích znamenalo buď uzavření nebo zúžení jízdního pruhu. Obě tato řešení způsobovala potíže, které nevyhnutelně vedly k dopravním zácpám. Mobilní most ASTRA tento problém řeší tím, že opravovaný úsek může být překonán rychlostí 60 km/h.

Jak funguje mobilní most ASTRA?

Mobilní most ASTRA má impozantní rozměry: 257 metrů na délku, 7,57 metrů na šířku a 4,65 metrů na výšku. Nejzajímavější však je, že všech jeho 40 modulů je umístěno na mobilních podvozcích s hydraulikou. Ta umožňuje jeho jednoduché přemísťování a zvedání.

Most ASTRA je umístěn na úseku, který se aktuálně opravuje. Na obou koncích mostu se trolejové zavěšení sklopí a vytvoří se rampy, které umožní vozidlům volný vjezd a výjezd z mostu. Konstrukce mostu umožňuje jízdu jakéhokoli typu vozidla rychlostí 60 km/h, zatímco pod povrchem mostu probíhají sanační práce. Po jejich dokončení se celá konstrukce přesune na další úsek.

Most ASTRA je umístěn na úseku, na kterém se provádějí opravy. Oba konce mostu se sklopí a vytvoří se rampy, které umožní vozidlům volný vjezd a výjezd. Konstrukce mostu umožňuje jízdu jakéhokoli typu vozidla rychlostí 60 km/h, zatímco pod ním probíhají sanační práce. Po jejich dokončení se celá konstrukce přesune na další úsek.

První použití a následné úpravy

Mobilní mostní konstrukce ASTRA byla poprvé použita ve Švýcarsku v roce 2022 na dálnici A1 v kantonu Solura, konkrétně mezi městy Recherswil a Luterbach.

První aplikace umožnila shromáždit údaje, které byly použity k její úpravě. Nájezdová a sjezdová rampa se prodloužila a jejich sklon se snížil z 6,1 % na 1,25 %. Díky tomu mohou most projet rychlostí 60 km/h i tato vozidla:

  • sportovní vozy,
  • auta s přívěsy,
  • autobusy,
  • nákladní automobily s návěsy.

Upravená verze mostu je od dubna do konce srpna v provozu na zmíněném úseku dálnice A1 Recherswil – Luterbach.

Pohyblivý most, který zatáčí

Zatímco na rovném úseku silnice si lze poměrně snadno představit zvedání a pohyb mostního svršku, zvídavý člověk se zeptá: a co zatáčky, kterých je i na dálnici spousta? Stacionární mosty mají pevně dané oblouky, které vzniknou již ve fázi výstavby. Jak se ale může ohýbat ocelový most ASTRA?

Tajemství tohoto řešení spočívá v jeho jedinečné konstrukci, která se skládá ze 40 modulů. Každý z nich spojuje speciální propojení. Polohu modulů vůči sobě navíc určují hydraulické písty. Ty umožňují vychýlit každý modul o 0,16°. To sice není mnoho, ale po zohlednění počtu modulů se dosáhne maximálního ohybu 6,4°, což v praxi představuje minimální poloměr ohybu 1.000 m, který je dostatečný pro položení mostu i v dálničních obloucích.

Výhody mobilního mostu ASTRA

Pracovní prostor pod mobilním mostem ASTRA je 3,1 m vysoký a 5,1 m široký. Lze do něj proto umístit i těžkou techniku, jako jsou různé typy silničních válců. Může pod ním projet také sklápěčka a zvednout ložnou plochu pod úhlem, aby se mohl vysypat náklad.

Mobilní most ASTRA tak umožňuje provádět opravy a stavební práce na úsecích silnic, aniž by bylo nutné je uzavírat nebo omezovat plynulost dopravy. Jeho použití zmenšuje pracovní prostor a zvyšuje bezpečnost řidičů i stavebních dělníků. Konstrukci lze využít i při renovaci mostů a dalších pracích v oblasti silniční infrastruktury.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!