V rámci Euro NCAP bude spuštěn speciální program nazvaný Truck Safe, který bude hodnotit bezpečnost nákladních vozidel. Jedná se o novinku, protože dosud se organizace zaměřovala pouze na osobní vozidla. Podíváme se na podrobnosti nového programu a jeho možný dopad na zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Silniční nákladní doprava je pevnou součástí evropských ekonomik a na této skutečnosti nic nezmění ani zavádění nových pohonných systémů, ani nové způsoby řízení nákladních vozidel. Není proto překvapením, že evropská organizace, která se již léta zabývá hodnocením bezpečnosti vozidel, oznámila spuštění inovativního programu určeného speciálně pro nákladní vozidla.
Proč je program TruckSafe potřebný?
Statistiky jsou varující, protože nákladní vozidla, která tvoří pouhá 3 % vozidel v Evropě, jsou zodpovědná za téměř 15 % všech smrtelných dopravních nehod. Nehody, do nichž jsou zapojena nákladní vozidla a zároveň nechránění účastníci silničního provozu, představují 25 % úmrtí v dopravě v EU.
To je jeden z důvodů, proč je od roku 2024 povinné vybavovat nová nákladní vozidla bezpečnostními systémy, které představujeme níže v tomto článku. Dosud však objektivní testy jejich účinnosti chyběly, ale podle sdělení Euro NCAP se situace brzy zlepší.
Jak budou nákladní vozidla testována v programu TruckSafe?
Dr. Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP oznámil, že bezpečnostní testy nákladních vozidel, prováděné v rámci nového programu Truck Safe, budou vycházet z protokolů pro osobní vozidla. Organizace se však nezabývá pouze vývojem minimálních bezpečnostních standardů, ale skutečným zvýšením bezpečnosti na silnicích.
Z tohoto důvodu budou testy Truck Safe simulovat skutečné dopravní nehody a zohledňovat aspekty, jako jsou např:
- pohyb chodců,
- cyklisté a motocyklisté,
- omezená viditelnost z kabiny nákladního vozidla,
- místo nehody (město nebo dálnice),
- účastník srážky (osobní vozidlo nebo nechráněný účastník silničního provozu).
Jaké jsou nové bezpečnostní systémy v nákladních vozidlech?
Zdá se tedy, že testy NCAP, prováděné v rámci programu Truck Safe, umožní v reálných podmínkách ověřit účinnost systémů, které jsou od letošního roku instalovány do nových nákladních vozidel. Patří mezi ně:
- Systém sledování bočního mrtvého úhlu (Blind Spot Information System – BSIS) – systém, který automaticky detekuje osoby nebo předměty vedle vozidla v místech, která nejsou pro řidiče viditelná. Může být integrován se systémy autonomního nouzového brzdění (Autonomous Emergency Braking – AEB), které umožňují autonomní zastavení vozidla, aby se zabránilo kolizi. To má zvýšit bezpečnost zejména v městských oblastech.
- Informační systém při rozjezdu (Moving Off Information Systém – MOIS) – varuje řidiče při rozjezdu před osobami nebo předměty těsně před vozidlem. Vzhledem k tomu, že řidič má z kabiny omezený výhled do této oblasti, jedná se o jeden z nejdůležitějších bezpečnostních systémů.
- Asistenční systém při couvání (Reversing Information System – REIS)- pomocí kamer nebo senzorů sleduje mrtvý úhel za vozidlem, což je rovněž důležité kvůli omezenému výhledu. Je užitečný zejména při manévrování v nakládacích prostorech.
- Inteligentní asistent rychlosti (Intelligent Speed Assist – ISA) – systém automaticky rozpoznává dopravní značky a varuje řidiče v případě překročení povolené rychlosti.
- Kontrola tlaku v pneumatikách upozorní řidiče, pokud tlak v pneumatikách klesne pod stanovenou mez (obvykle 20 % nominální hodnoty).
- Systém varování před únavou řidiče (Driver Drowsiness & Alertness Warning – DDAW) rovněž detekuje známky nepozornosti řidiče při řízení.
Komentáře