Mají elektromobily v těžké nákladní dopravě potenciál? Elektrický tahač v praxi

29 května 2024, 13:04

Dopravní průmysl přistupuje k tématu elektrických nákladních vozidel s velkou dávkou nejistoty. Některé společnosti se však rozhodly testovat elektrické tahače ve svých vozových parcích. Má elektrifikovaná nákladní souprava šanci se na evropských silnicích prosadit natrvalo?

Úloha elektrických nákladních vozidel a přívěsů v udržitelné dopravě

V reakci na ekologické výzvy stále hledá dopravní průmysl udržitelná řešení. Jedním z nejčastěji zmiňovaných řešení je používání elektrických vozidel a přívěsů. V rámci společné iniciativy společností Girteka a Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull a BP Pulse byly provedeny první testy plně elektrifikované nákladní soupravy – tahače s přívěsem pro dodávky na krátké vzdálenosti. Nyní se společnosti dělí o své poznatky.

„Mezi největší výzvy dnešního světa, a pro logistiku obzvláště důležitá, patří dekarbonizace. Zde by jedním z řešení mohla být elektrická vozidla (BEV – Battery Electric Vehicles) podporovaná elektrickými návěsy,” říká Viktorija Terekė, vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti Girteka.

Cílem nejnovější společné iniciativy společností Nestlé, Girteka, Volvo, Schmitz Cargobull a BP Pulse je otestovat plně elektrická řešení pro dodávky na krátké vzdálenosti.

„Pokud jde o e-mobilitu jako řešení, vidíme, že přibližně 25 % světových emisí pochází z dopravy. Skutečnost, že elektromobily BEV neprodukují žádné výfukové emise, z nich dělá jasnou volbu,“ říká Harry Baxter, ředitel prodeje vozového parku elektromobilů BP Pulse v Evropě.

Diskuse o tom, kde a jak lze BEV používat, stále probíhá. Mezitím již mnoho společností testuje a snaží se najít řešení, které by kombinovalo potřeby zákazníků, možnosti výrobců, dostupnost infrastruktury a umožnilo logistickým společnostem koordinovat a integrovat klíčové zúčastněné strany.

Výzvy a pokročilá řešení

Používání elektrických vozidel a přívěsů v silniční dopravě představuje řadu výzev, zejména pokud jde o infrastrukturu a technologie. Ty jsou předmětem diskuse, a to jak v průběhu testování, tak po něm. Klíčovým aspektem této transformace je infrastruktura. Zvláště naléhavou potřebou je zajištění dobíjecích stanic a servisních středisek pro elektrická vozidla a vozidla na alternativní paliva.

Tento problém se snaží prostřednictvím strategických partnerství řešit společnost BP Pulse, která buduje rozsáhlou síť výkonných nabíjecích stanic. Těmito stanicemi mohou projíždět nákladní vozidla s přívěsy o hmotnosti 40 tun, aniž by se musela odpojit. Tím se neprodlužují prostoje spojené s odpojením návěsu a jeho ponecháním na nezabezpečeném místě. Provoz je tak mnohem plynulejší a bezpečnější.

„Elektrická doprava urazila dlouhou cestu. Dnes můžeme dosáhnout dojezdu mezi 250 až 300 kilometry, což je mnohem více než před lety. Stále však potřebujeme zlepšit nabíjecí infrastrukturu. Musíme najít způsoby, jak optimalizovat nabíjení a co nejlépe využít užitečné zatížení vozidel,“ komentuje Mathias Fleischer, ředitel dodavatelského řetězce společnosti Nestlé.

I přes toto omezení poskytuje potenciál pro rozvoj elektromobility také dnešní organizace nákladní dopravy.

„Pokud se podíváme na veškeré zboží dopravované po Evropě, 45 % z něj se přepravuje na vzdálenost kratší než 300 km denně. To je také dojezdová vzdálenost, kterou dnes snadno zvládneme bez nabíjení. Pokud můžeme vůz dobít, dojezd se výrazně prodlouží. Díky tomu již máme příklady našich nákladních vozidel, která ujedou až 640 km denně, a to s dodatečným dobíjením během dne. Nabití z 0 na 80 % trvá 90 minut, ale v mnoha případech stačí dobít jen z 30 na 80 %. Což znamená, že to lze provést během plánované 45minutové přestávky,” říká Stefan Widlund, ředitel pro elektromobilitu společnosti Volvo Trucks.

Vize budoucnosti udržitelné dopravy

Společné úsilí o využívání vozidel BEV a e-návěsů se neomezuje pouze na řešení současných problémů. Důležitá je nejen infrastruktura, ale také možnosti, které nabízejí dnešní řešení, a jejich nákladová efektivita.

„Náklady na elektromobilitu v současné době do značné míry závisí na ceně baterií. Největším otazníkem v každém podnikání je, kolik musím investovat v poměru k tomu, jaký bude výsledek. Pokud přepravci nejsou ochotni platit více, protože zboží se přepravuje v elektrických chladicích zařízeních, pak se situace stává kritickou. Ekonomická efektivita musí vycházet ze samotného provozu. Proto jsme se rozhodli snížit kapacitu baterií. Zaručí to bezpečný provoz po dobu minimálně pěti hodin, ale nestojí tolik jako větší sada baterií, která zároveň snižuje kapacitu užitečného zatížení, kde je ekonomika rozhodující,“ vysvětluje Boris Billich, CSO Schmitz Cargobull.

Spolupráce partnerů, jako jsou Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull, BP Pulse a Girteka, je pro projekt klíčová. Zapojení různých a zároveň se doplňujících společností podtrhuje potřebu společného postupu. Všechny společnosti vnímají, že elektrické nákladní vozy mají mnoho výhod, mnoho pozitivních aspektů. Není potřeba nafty, neprodukuje se CO2 a hladina hluku je mnohem nižší než dříve. Je zřejmé, že je to dobrý způsob, jak se mohou posunout vpřed.

„Základem této spolupráce je otevřený dialog. Zajišťuje, že všechny strany, od světového lídra v oblasti potravin a nápojů, jako je Nestlé, přes průkopníka v automobilovém průmyslu a nákladní dopravě, jako je Volvo, odborníka na výrobu přívěsů, jako je Schmitz Cargobull, až po specialisty na energetiku, jako je BP Pulse, a poskytovatele logistických služeb, jsou na stejné vlně,“ uzavírá Viktorija Terekė.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!