Ekonomicky působivý Super Truck 2 od společnosti Volvo

29 listopadu 2023, 14:34

Inženýři společnosti Volvo navrhli toto nové vozidlo od předního nárazníku až po zadní část přívěsu s využitím nejmodernějších technologií. Výsledek? Zvýšení hospodárnosti přepravy až o 134 %. Podíváme se, jak přesně bylo tohoto výsledku dosaženo a co to vlastně znamená? 

Volvo super truck 2

14 l / 100 km při plném zatížení

Výsledkem práce specialistů společnosti Volvo je souprava Super Truck 2. Skládá se z tahače s 11litrovým vznětovým motorem (z Volva FM), který je podporován 48voltovým „soft hybridem“, a návěsu. Vše je navrženo s důrazem na extrémní snížení spotřeby paliva.

Výsledky jsou skutečně působivé, neboť Volvo Super Truck s nákladem 14,4 tuny při průměrné rychlosti 104 km/h spálí přibližně 14 l/100 km. Pro srovnání: sériové Volvo VNL670 z roku 2009 poháněné 13litrovým dieselem spálí za stejných podmínek v průměru 32,7 l/100 km.

Jak Volvo zeštíhlilo vůz?

Dosažení tak extrémně nízké spotřeby paliva bylo možné mimo jiné snížením hmotnosti tahače. To se podařilo díky:

  • zkrácení kabiny,
  • použití dvounápravového podvozku,
  • hliníkovému rámu,
  • použití ultralehké kompozitní hnací hřídele,
  • vybavení vozidla speciálními ráfky o průměru 19,5 palce.

Kromě toho byla zeštíhlena i konstrukce návěsu. Výsledkem je, že celé Volvo Super Truck 2 váží pouhých 12,2 tuny. To opravdu není mnoho, vezmeme-li v úvahu hmotnost elektrických tahačů, které bez návěsu často váží více než 12.000 kg.

Klíč k úspěchu: zlepšení aerodynamiky

Snížení hmotnosti je jedna věc, ale největší úspory při spalování přinesla optimalizace aerodynamiky vozidla. Bylo použito zaoblené klínovité čelní sklo kabiny. Optimalizován byl také přívod chladicího systému a byla přidána kapotáž přívěsu a další aerodynamické prvky. Tahač nemá tradiční zrcátka, ale je vybaven speciálními kamerami.

Celá karoserie byla navržena tak, aby snižovala odpor vzduchu proudícího kolem soupravy za jízdy. Ve srovnání se základním modelem VNL670 má Volvo Super Truck 2 až o 50 % nižší aerodynamický odpor. Zároveň je o 20 % nižší než model Super Truck 1 z roku 2016.

Upravené hnací ústrojí

Úpravami prošlo také hnací ústrojí a podvozek. Klasický jedenáctilitrový diesel byl podpořen 48voltovým mikrohybridním systémem, který odlehčuje motoru napájením palubních elektrických systémů. Mezi ně patří elektrická klimatizace a tepelné čerpadlo, které bylo použito k vytápění kabiny.

Navzdory uspořádání 4 x 2 je nosnost soupravy stejná jako u uspořádání 6 x 4, pravděpodobně s použitím evropských náprav s povoleným zatížením vyšším než u amerických protějšků. Při jízdě vyšší rychlostí se odpružení snižuje a automaticky zvedá až o tři centimetry pro pohodlnější manévrování při pomalejší jízdě.

Kde a proč Volvo vyvinulo Super Truck 2?

Super Truck 2 byl vyvinut ve společnosti Volvo Trucks North America, takže se jedná o americký koncept. Důležité je, že prezentované výsledky spalování nepocházejí z testů v kontrolovaných podmínkách, ale z jízdy tohoto vozu Super Truck v běžném provozu na trase se stoupáním a zatáčkami. O to působivější jsou.

Volvo postavilo toto vozidlo v rámci programu SuperTruck. Jedná se o partnerství veřejného a soukromého sektoru, které iniciovalo americké ministerstvo energetiky (DOE). Podporuje výzkum a vývoj opatření ke zvýšení efektivity těžké automobilové dopravy. Cílem je samozřejmě snížení spalování paliva a emisí škodlivin, především CO2.

Kromě společnosti Volvo Trucks North America se programu SuperTruck účastní i další společnosti z oboru, např.:

  • Daimler Trucks North America,
  • Peterbilt Motors Company (ve spolupráci se společností Cummins Inc.),
  • Navistar,
  • PACCAR (vlastník značek Kenworth a Peterbilt).

K čemu taková vozidla slouží?

Stojí za to vědět, že Volvo Super Truck 2 není typickým koncepčním vozidlem, protože poskytuje plnou funkčnost a testuje se v reálných dopravních podmínkách. Platforma má umožnit konstrukci a testování efektivity inovativních řešení, která v tomto super trucku nechybí.

Díky ní se stále více hovoří o výhodách pouhé optimalizace aerodynamiky karoserie nebo upuštění od tradičních zrcátek ve prospěch speciálních kamer. Lze tedy očekávat, že jednotlivá řešení, například ta, která snižují hmotnost vozidla, si najdou cestu do sériových konstrukcí nákladních automobilů budoucnosti. Konstruktéři Volva se bohužel netají tím, že Super Truck 2 je jednorázový projekt, který se nikdy nedostane do sériové výroby.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!