Zahájení prodeje nového MAN e-Truck

28 listopadu 2023, 10:58

Společnost MAN Truck & Bus zahájila prodej prvního vysoce výkonného elektrického vozidla v historii společnosti, což představuje další milník v dekarbonizaci nákladní dopravy. Výroba e-nákladních vozidel v mnichovském závodě MAN se ve větším množství rozběhne od roku 2025, kdy dojde k nárůstu objednávek.

MAN e-Truck

Zhruba před dvěma lety společnost MAN založila centrum eMobility. Tím položila ve svém mnichovském závodě základy pro vývoj nových velkosériových elektrických nákladních vozidel eTGX a eTGS a investovala nemalé prostředky do přípravy smíšené výroby dieselových a elektrických nákladních vozidel. Od té doby bylo vyrobeno 50 prototypů a pro přechod na elektromobilitu byly vyškoleny přibližně 4.000 zaměstnanců z výroby a prodeje. Ve svém norimberském závodě investuje MAN do závodu na výrobu baterií přibližně 100 milionů eur.

„Abychom dosáhli cíle Pařížské dohody o klimatu, musíme jako součást průmyslu užitkových vozidel přispět k udržitelnému snižování emisí CO2. Elektrická nákladní vozidla jsou pro to klíčová. Jako výrobce užitkových vozidel jsme se na tuto epochální transformaci v posledních letech připravili a stali jsme se silnými i perspektivními, abychom byli schopni velké investice do nových technologií zvládnout. Uvedením našich nových e-nákladních vozidel na trh nyní zahajujeme novou éru klimaticky neutrální dopravy. Již do roku 2030 má být každé druhé nákladní vozidlo MAN registrované v Evropě elektrické. Absolutním předpokladem pro dosažení tohoto cíle je však celostátní dobíjecí infrastruktura. Do roku 2030 naléhavě potřebujeme nejméně 4000 megawattových nabíjecích stanic v Německu a 50 000 velkokapacitních a megawattových nabíjecích míst v Evropě,” říká Friedrich Baumann, člen představenstva pro prodej a zákaznická řešení společnosti MAN Truck & Bus.

Vývojovému týmu MAN bylo od počátku jasné, že celonárodní přechod na elektromobilitu bude úspěšný pouze tehdy, pokud nový e-truck nebude v ničem horší než současné dieselové nákladní vozy – z hlediska praktičnosti a použití v různých segmentech, ale především bude vhodný pro širokou škálu nástaveb. Neméně důležitá je fáze konzultací před nákupem, a to jako nezbytný základ úspěšného používání vozidel.

Od elektronického poradenství k elektronickým službám

Zatímco vývojáři usilovně pracují na tom, aby byl elektrický pohon v nákladních vozidlech vhodný pro všechny aplikace v silniční dopravě, tým MAN Transport Solutions již připravuje dopravní společnosti na novou éru. Na cestě k e-trucku je totiž nutná také transformace na straně uživatele. Zde přichází na řadu komplexní poradenství v oblasti elektromobility. Kromě poradenství v oblasti konfigurace vozidel se konzultace týkají také provozních podmínek specifických pro zákazníka, včetně optimalizace nákladů, analýzy tras, správy vozového parku a nezbytného poradenství v oblasti nabíjecí infrastruktury. Zákazníkům pomáhají také digitální nástroje: nový MAN eReadyCheck, pomocí kterého si zákazníci mohou ověřit, jak lze jejich trasy absolvovat čistě elektricky, a MAN eManager, jenž umožňuje správcům vozových parků neustále sledovat stav dobíjení všech provozovaných nákladních vozidel.

Současně s výrobkem a jeho použitím se společnost MAN zavázala k rozšíření nabíjecí infrastruktury: TRATON GROUP založil společný podnik s Daimler Truck a Volvo Group, jehož cílem je zřídit nejméně 1700 vysoce výkonných nabíjecích míst na dálnicích nebo v jejich blízkosti a v logistických centrech po celé Evropě. MAN má ve svém portfoliu také nabídku vlastní nabíjecí infrastruktury pro zákazníky – v této oblasti společnost spolupracuje s výrobci, jako jsou ABB, Heliox a SBRS.

Kombinovaná pohonná jednotka MAN eTGX a MAN eTGS je umístěna uprostřed rámu. Skládá se ze synchronního elektromotoru, měniče stejnosměrného proudu na střídavý a dvoustupňové nebo čtyřstupňové převodovky (v závislosti na výkonu motoru, který může být 245 kW/333 k, 330 kW/449 k nebo 400 kW/544 k).

Různé konfigurace baterií a připojení pro nabíjení

Nové vozy MAN eTGX a MAN eTGS se vyznačují vysoce variabilním uspořádáním baterií. Díky sadě šesti baterií, z nichž dvě jsou umístěny pod kabinou a další čtyři na rámu vozidla, má vozidlo k dispozici až 480 kWh využitelné kapacity pro denní dojezd od 600 do 800 kilometrů. Baterie vyvinuté ve společnosti MAN speciálně pro užitková vozidla se budou od roku 2025 sériově vyrábět v norimberském závodě. Díky článkům NMC a specifickému tepelnému managementu poskytují baterie s kompaktní konstrukcí vysokou hustotu energie, dlouhou životnost a rychlé nabíjení, a to i při nízkém zbytkovém nabití baterie a nízkých okolních teplotách. To znamená, že pro každý typ použití lze zvolit optimální konfiguraci vozidla z hlediska dojezdu, užitečného zatížení a doby nabíjení – od zásobování supermarketů v centru města přes regionální dodávky stavebních materiálů až po dálkovou dopravu ve výrobní logistice.

Například pro provoz v městské rozvážkové dopravě obvykle stačí denní dojezd do 250 kilometrů a dobíjení probíhá přes noc v depu. Modulární koncepce baterií nákladních vozidel MAN eTGX a MAN eTGS umožňují vybavit vozidlo pouze třemi nebo čtyřmi bateriemi namísto šesti, čímž se sníží pohotovostní hmotnost až o 2,4 tuny. To se samozřejmě promítá do vyššího užitečného zatížení a nižší spotřeby energie při částečně naloženém nebo prázdném vozidle.

Kromě standardního CCS s výkonem až 375 kW bude MAN od začátku prodeje nabízet i mnohem výkonnější megawattové nabíjení (MCS) pro rychlé nabíjení během přestávek na trase. Tato technologie umožní zpočátku nabíjení o výkonu 750 kW a později i více než jeden megawatt. I zde MAN myslel na co největší flexibilitu, pokud jde o různé umístění nabíjecích stanic v depech. Proto mohou být dvě zásuvky CCS umístěny variabilně na levé a pravé straně za předním podběhem nebo vzadu na pravé straně rámu. Systém řízení baterií MAN zajišťuje, aby baterie byly vždy v optimálním provozním stavu s ohledem na úroveň nabití jednotlivých článků, sleduje napětí a proud i optimální regulaci teploty a hlídá izolaci během nabíjení a za jízdy.

Modulární koncepce baterií MAN eTGX a MAN eTGS nabízí možnost vybavit vozidlo třemi, čtyřmi nebo pěti bateriemi namísto šesti. Tím lze snížit pohotovostní hmotnost až o 2,4 tuny – pro vyšší užitečné zatížení a nižší spotřebu energie při jízdě s částečně naloženým nebo nenaloženým vozem.

Konstrukce podvozku výhodná pro nástavbaře

Díky modulární architektuře baterií MAN eTGX a MAN eTGS mají kulturisté usnadněnou práci. Díky flexibilnímu umístění baterií jsou na levé nebo pravé straně rámu volné prostory pro výkonná čerpadla a úložné prostory pro příslušenství zařízení. Příznivé rozložení hmotnosti zajišťuje také standardní instalace dvou baterií pod kabinou – v místě, kde je u běžných vozidel spalovací motor – a také centrální umístění pohonné jednotky uprostřed rámu. Tato konstrukční skupina se skládá ze synchronního elektromotoru, měniče, který je zodpovědný za převod stejnosměrného proudu z baterie na střídavý, a dvoustupňové nebo čtyřstupňové převodovky (v závislosti na výkonu motoru). K přenosu točivého momentu na hnací nápravy se používá osvědčený konvenční kardanový hřídel.

V závislosti na typu karoserie vozidla je k dispozici elektromotor o výkonu 245 kW (333 k), 330 kW (449 k) nebo 400 kW (544 k) s maximálním točivým momentem 800, 1150 a 1250 Nm. Při jízdě na volnoběh a při brzdění může řidič elektromotor využívat jako generátor, který podle potřeby přeměňuje kinetickou energii vozidla zpět na elektrickou energii – v tomto okamžiku se dobíjejí baterie. Maximální výkon rekuperačního brzdového systému odpovídá maximálnímu výkonu elektromotoru, tj. je srovnatelný s dnešními vysoce účinnými rekuperačními brzdami vznětových motorů. Automatické řazení podporuje co nejlepší rekuperaci při vyšších otáčkách motoru.

Elektrické hnací ústrojí používané ve vozech MAN eTGX a eTGS má několik výhod ve srovnání například s elektrickou zadní nápravou nebo podobnými konstrukcemi. Kromě velmi dobrého užitečného zatížení poháněné nápravy k nim patří vysoký jízdní komfort (díky nízké hmotnosti neodpružených částí) a dobrá ochrana pohonné jednotky (která je pevně uložena v rámu) proti nárazům a vibracím. Kromě toho lze do této montážní polohy snadno integrovat mechanické pomocné pohony pro funkce karoserie, např. hydraulická čerpadla. Připojení elektromechanického pomocného pohonu je u nového e-trucku MAN rovněž přímé.

Kombinace modulární koncepce baterie a umístění motoru je výhodná z hlediska užitečného zatížení a umožňuje použití velmi krátkých rozvorů od 3,75 m, což dovoluje tahač kombinovat se všemi běžnými variantami návěsů v rámci povolené celkové délky. Díky kompaktní konstrukci baterií může MAN nabízet svůj nový e-truck také jako tahač pro velké návěsy s vnitřní výškou 3 metry. V této verzi bude vhodný zejména pro výrobní logistiku, například v automobilovém průmyslu, který je se svými typickými přepravami mezi logistickými uzly předurčen k rychlému přechodu od dieselových k elektrickým nákladním vozům.

Flexibilní nabíjení MAN eTGX a MAN eTGS: Obě přípojky CCS lze variabilně kombinovat na levé a pravé straně za předním podběhem nebo vzadu na pravé straně rámu.

Pohodlná jízda s vysokou úrovní komfortu

Řidiči MAN eTGX a MAN eTGS se nemusí bát prvního kontaktu s novou technologií. V kabinách je přivítá známé uspořádání kokpitu zaměřené na řidiče a stejná známá logika ovládání doplněná o typické funkce elektromobilů, jako je nastavení optimálního využití rekuperačního brzdění, které zahrnuje i průběžné brzdění. To lze ovládat běžnou pákou pod volantem na pravém sloupku řízení nebo volitelným režimem jízdy s jedním pedálem – pokud řidič sníží tlak na plynový pedál, intenzita rekuperace se zvýší. Řidič tak může citlivě upravovat tempo jízdy bez použití provozních brzd a zároveň využívat kinetickou energii vozidla a dodávat ji zpět do baterií ve formě elektřiny. Nově vyvinutý plně digitální sdružený přístroj poskytuje informace o stavu nabití baterií, spotřebě energie a rekuperaci.

V elektromobilu se energie z baterií využívá nejen k jízdě, ale také k vytápění nebo klimatizaci kabiny řidiče. Aby byl tento proces co nejefektivnější, celý systém tepelného managementu vozidla inteligentně kombinuje chladicí okruhy topného systému, hnacího ústrojí a tepelný management vysokonapěťových baterií. Výsledkem je, že přebytečné teplo vznikající během provozu je efektivně využíváno k vytápění kabiny a energie je z akumulátorů odebírána pouze v případě potřeby. Tím je zajištěna správná regulace teploty i v zimních podmínkách v kabinách všech velikostí. Nabídka kabin pro elektrické nákladní automobily je shodná s dnešními modely s dieselovým pohonem (široká kabina pro MAN TGX a užší kabina pro MAN TGS, přičemž každá je k dispozici ve třech verzích výšky střechy).

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!