MAN představuje novinky na veletrhu Busworld

11 října 2023, 15:14

Firma MAN na veletrhu Busworld představuje nové autobusy Lion’s Intercity LE 14 a Lion’s City 12 E ve verzi LE a také řadu inovací v oblasti autobusů a aktivní bezpečnosti.

Městský e-bus ve verzi LE

Plně elektrický autobus Lion’s City 12 E má na veletrhu Busworld premiéru v nízkopodlažní verzi. Nejprodávanější e-bus MAN byl dosud k dispozici pouze s nízkou podlahou po celé délce vozidla. Verze LE (low entry) vychází z 12metrového modelu s centrálním elektromotorem a modulárními bateriemi, ale nabízí výjimečný komfort sezení díky podlaze, která byla upravena na základě zpětné vazby zákazníků: autobus má za středními dveřmi dva schůdky, které vedou do zadní části interiéru se zvýšenou podlahou. Výhodou koncepce s nízkým vstupem je, že všichni cestující vzadu mohou sedět ve směru jízdy, díky čemuž je tento e-bus vhodnější pro delší příměstské trasy. Přepravní kapacita autobusu Lion’s City 12 E LE je až 41 sedících cestujících a samozřejmě nechybí ani místo pro invalidní vozíky nebo kočárky.

Třínápravový čtrnáctimetrový Lion’s Intercity

Druhou světovou premiérou, kterou MAN připravil pro Busworld 2023, je meziměstský/příměstský vůz MAN Lion’s Intercity LE 14. Třínápravový 14,4 metru dlouhý autobus se vyznačuje mimo jiné výrazně větší přepravní kapacitou – poskytuje až o osm míst k sezení více než dlouhý dvounápravový model. Devítilitrový šestiválcový motor MAN D1556 LOH je k dispozici ve výkonových verzích 243 kW (330 k) a 265 kW (360 k) s maximálním točivým momentem 1 400 Nm, resp. 1 600 Nm. Moderní vstřikovací systém common rail nyní pracuje s tlakem 2 500 barů. Autobus může být vybaven také systémem MAN EfficientHybrid. Celá modelová řada má novou elektronickou platformu a digitalizované pracoviště řidiče. Lion’s Intercity LE 14 nabízí až 63 míst k sezení a maximální kapacitu 127 cestujících. Díky řiditelné vlečné nápravě je průměr otáčení 23,8 m.

Digitální přístrojová deska a systém SmartSelect

Modelový rok 2024 přináší rozsáhlé inovace do všech modelových řad. Nově navržené pracoviště řidiče – zejména v autobusech vybavených systémem MAN SmartSelect – splňuje nejvyšší ergonomické standardy. Koncepce barev a čalounění je individuálně přizpůsobena značkám MAN i NEOPLAN.

Novinkou v kokpitu je inovativní konzola MAN SmartSelect pro ovládání informačního a zábavního systému MMC Advanced s navigací, která má samostatný 7palcový monitor pro multimédia. V této podobě nebyla konzole SmartSelect v autobusech dosud nikdy instalována. Celá koncepce ovládání a umístění jednotek MAN SmartSelect se nejen snadno používá, ale přispívá také k bezpečnosti. Řidiči totiž mohou při používání médií zůstat ve své obvyklé poloze a neustále se soustředit na jízdu. To výrazně omezuje rozptylování pozornosti nebo náhodné chyby při řízení, které by mohly ohrozit bezpečnou jízdu. Koncepce vychází ze zkušeností vývojových inženýrů společnosti MAN, že dotykový displej není pro ovládání důležitých funkcí v užitkovém vozidle ideální. Tento systém je absolutní novinkou v segmentu zájezdových autobusů a jinak se vyskytuje pouze v prémiových limuzínách.

Systém SmartSelect je umístěn ideálně v dosahu řidiče a je vybaven novou opěrkou zápěstí se stabilizační funkcí. Přímo nad ní, tedy stejně po ruce, umístili konstruktéři tlačítka pro otevírání dveří a zavazadlového prostoru a spínač výstražných světel. Všechna tlačítka byla přepracována a nyní je stačí stisknout pouze jednou (a již nemají kolébkové ovládání). Tlačítka poskytují spolehlivou hmatovou zpětnou vazbu a vizuální potvrzení jasnou LED diodou. V přímém zorném poli řidiče jsou pouze důležité informace a ovládací prvky (inteligentní tachograf 2.0 a nová elektronická parkovací brzda), takže se může maximálně soustředit na provoz.

Mezi důležitá vylepšení pracoviště řidiče patří 12palcový barevný digitální displej. Mezi dvěma půlkruhovými přístroji zůstala pro zobrazování údajů dvakrát větší plocha než u předchozí verze. Jas a kontrast displeje s HD rozlišením si může řidič individuálně nastavit, což přispívá k optimálnímu vizuálnímu vnímání informací. Displej nabízí zobrazení přes celou obrazovku s velkými ikonami ve 3D vzhledu, nebo lze souběžně zobrazovat různé informace, přičemž nejaktuálnější informace jsou softwarem přesunuty do popředí, aby nemohly být přehlédnuty.

Nový ergonomický multifunkční volant se díky různé tloušťce věnce velmi pohodlně drží a zejména usnadňuje řidiči ovládání mnoha funkcí – aniž by musel sundat ruce z volantu. Přepínače jsou uspořádány logicky: vlevo je ovládání asistenčních systémů řidiče, vpravo ovládání menu. Poprvé je multifunkční volant k dispozici také jako volitelná výbava pro městské autobusy a meziměstské modely.

Rozšířená nabídka asistenčních systémů

Portfolio změn pro modelový rok 2024 zahrnuje řadu nových a rozšířených asistenčních systémů, které zvyšují bezpečnost provozu autobusů. Tyto supermoderní funkce vycházejí z rozšířených technických možností nové elektronické platformy a nových hardwarových řešení, jako je MAN ComfortSteering.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!