Stejně jako v loňském roce se i nyní na prestižní rallye DAKAR připravují polská společnost TechTIR a česká společnost Fesh Fesh. FeshFesh provádí úpravu vozů po mechanické stránce, zatímco TechTIR z Pszczyny se v současné době podílí na optimalizaci motorů vytvořením příslušných softwarových úprav. Společným cílem je získat z vozidel co nejvíce… a ještě trochu víc.
V tuto chvíli je potvrzené, že rallye DAKAR 2024 se zúčastní dva kamiony připravené výše uvedenými společnostmi: Tatra Jamal Evo a Ford Cargo Evo. K tomuto duu se možná přidá ještě jedno vozidlo – v zákulisí se hovoří o tom, že bude mít elektrický pohon.
Parametry vozu Ford Cargo Evo Dakar
- výkon: 1150-1200 kW
- točivý moment: 4800 Nm – 5000 Nm
- převodovka: Alison – automatická po přestavbě
- objem motoru: 13 l
Dosavadní změny oproti Dakaru 2023:
- přestavěná převodovka
- změna ovládání převodovky
- změna softwaru motoru
- výměna vstřikovačů
- výměna turbodmychadla
- použití jiného řízení turbodmychadla a oběhu vzduchu
- výfukové potrubí od základu přestavěné
Poslední červencový den byl Ford podroben testu v české Kopřivnici. Jezdec rallye Vaidotas Paškevičius, který během Dakaru 2023 projel poušť v Tatře Jamal s číslem 514, byl s novými řešeními, která budou použita i na dalších vozech, velmi spokojen.
Parametry dakarské Tatry Jamal Evo
- výkon: 1050-1100kM
- točivý moment: >4500 Nm
- převodovka: Alison – automatická po přestavbě
- objem motoru: 13 l
Úpravy:
- stejně jako u vozu Ford probíhají práce na optimalizaci výkonu motoru a převodovky
Demontáž motorů obou vozidel je naplánována na srpen. Budou přeneseny na dynamometr, zátěžový přístroj, aby tým zjistil výkon motoru, točivé momenty a převládající teploty v hnacím ústrojí. S přesnými charakteristikami z dynamometru provedou inženýři finální úpravy/optimalizaci motorů. Díky provedeným měřením získají informace o horní hranici výdrže pohonných jednotek. Na základě těchto informací budou vytvořeny charakteristiky převodovek, pro které budou vyvinuty finální verze softwaru.
V obou vozech bylo přepracováno rozhraní pro mechanika týmu. Jsou zde nové displeje a možnost měření dalších parametrů. Zaveden byl také nový tempomat.
Každý vůz bude také vybaven novou karoserií. Společnosti zatím nezveřejnily informace o složení týmů. Mnohé však nasvědčuje tomu, že se tak stane již brzy.
Komentáře