Potenciál autonomních autobusů v městských oblastech je obrovský v několika ohledech: z hlediska celkových nákladů na vlastnictví (TCO), nasazení personálu a přinese také výhody pro obyvatele měst. Společnost MAN Truck & Bus proto intenzivně pracuje na automatizaci svých autobusů ve spolupráci se společností Mobileye, předním specialistou na technologie autonomního řízení.
Spolupráce mezi společnostmi MAN a Mobileye bude probíhat v několika krocích, které povedou k sériové výrobě plně automatizovaných městských autobusů. Prvním společným cílem je pilotní provoz automatizovaného městského autobusu s bezpečnostním řidičem, který by měl být zahájen v roce 2025 v Mnichově v rámci výzkumného projektu MINGA.
„Je jen otázkou času, kdy bude městská autobusová mobilita nejen bezemisní a propojená, ale také automatizovaná,” říká Barbaros Oktay, vedoucí divize autobusů společnosti MAN Truck & Bus. “Díky spolupráci se společností Mobileye má MAN Truck & Bus strategickou pozici k tomu, aby společně stanovili rozhodující milník na další cestě k automatizaci městského autobusu.”
Touto spoluprací společnost MAN Truck & Bus urychluje proces automatizace městských autobusů. Motivací jsou především vysoké úspory TCO a také nedostatek řidičů autobusů. Zároveň se na trh začíná dostávat stále více menších vozidel s vysoce automatizovaným řízením – počínaje osobními automobily. V městských oblastech jsou plně automatizovaná řešení bez řidiče výrazně nákladově efektivnější než vozidla bez řidiče, přičemž uživatelům poskytují bezpečnou a spolehlivou mobilitu.
Navíc do značné míry automatizovaná, propojená a bezemisní městská doprava přináší obyvatelům měst výhody v podobě lepší kvality ovzduší, snížení dopravních zácp a snížení hluku.
Spolupráce s jasným plánem
Spolupráce společností MAN Truck & Bus a Mobileye bude rozhodujícím impulsem pro další vývoj. Společnost Mobileye Drive™, odborník na autonomní vozidla, vyvinula komplexní systém autonomního řízení na klíč, který má sofistikovanou soustavu senzorů a je připraven pro komerční využití. Vyznačuje se také maximální bezpečností a aplikací vysoce přizpůsobitelných map vytvořených speciálně pro autonomní vozidla. Plán spolupráce počítá s tím, že společnost Mobileye poskytne společnosti MAN inteligentní systém automatizovaného řízení. MAN mezitím vyvine potřebnou architekturu vozidla, která bude splňovat požadavky na automatizaci autobusů.
„Jsme nadšeni budoucí spoluprací se společností MAN Truck & Bus. Zasazujeme se o řešení udržitelné mobility v soukromém i veřejném sektoru a technologii autonomních vozidel považujeme za důležitý příspěvek k bezpečnější, efektivnější a dostupnější veřejné dopravě. Společnosti MAN Truck & Bus a Mobileye sdílejí jasnou vizi budoucnosti autonomní mobility, kterou tato spolupráce podtrhuje,” říká Johann Jungwirth, senior viceprezident pro autonomní vozidla ve společnosti Mobileye.
Další výzvou, před kterou MAN stojí, je začlenění autonomních vozidel do komplexního ekosystému. Automatizace autobusu v komplexním městském prostředí totiž znamená více než jen funkci řízení. Stačí si vzpomenout na další činnosti řidiče, jako je komunikace s cestujícími, včetně prodeje jízdenek, režimu zastávek, řešení konfliktů nebo reakce na neočekávané situace, jako jsou objížďky nebo nehody. To vyžaduje inteligentní řešení, která je třeba hledat zejména v rámci rozvíjející se digitalizace.
První automatizovaný autobus MAN Lion’s City E bude testován v reálném provozu v ulicích Mnichova již v roce 2025 za přítomnosti bezpečného řidiče. V rámci výzkumného projektu MINGA bude nasazen na lince 144, která projíždí Olympijským parkem – typickou turistickou a rekreační destinací. Na projektu, který realizuje odbor mobility města Mnichov a financuje Spolkové ministerstvo pro digitální služby a dopravu, pracuje MAN a mnoho dalších partnerů z oblasti průmyslu, vědy a správy. Mimo jiné společně přemýšlejí o integraci automatizovaných vozidel do stávajícího ekosystému mobility. Do konce desetiletí plánuje společnost MAN Truck & Bus také realizovat další pilotní projekty v běžném provozu se svými zákazníky a výhledově i v sériové výrobě.
Rozhodující výhodou v tomto ohledu je skutečnost, že Německo jako první země na světě vytvořilo právní rámec pro autonomní řízení.
Komentáře