Největší výrobci nákladních vozidel již testují nové systémy, kterými budou muset být nákladní vozidla vybavena od července 2024. Seznam povinné výbavy není dlouhý, ale některé položky jsou kontroverzní. Budou se tato nařízení týkat všech nákladních vozidel?
Nová povinná výbava nákladních vozidel je definována souborem pravidel, který se nazývá Obecné bezpečnostní předpisy (General Safety Regulations – GSR). V konečném důsledku se bude vztahovat na všechna vozidla, tedy včetně osobních automobilů a autobusů, a zavádí se postupně v letech 2020 až 2029. Podívejme se, jakou povinnou výbavu budou muset mít nákladní automobily od července 2024.
Seznam povinné výbavy pro nákladní vozidla od 7. července 2024
Nová povinná výbava pro nákladní vozidla zahrnuje ve většině případů systémy, kterými jsou již z výroby vybavena osobní vozidla. Implementace některých z těchto řešení v užitkových vozidlech však může být přinejmenším problematická. Zde je seznam povinné výbavy pro nákladní vozidla od 7. července 2024:
- Signalizace nouzového zastavení – tento systém je určen k automatické signalizaci náhlého brzdění nebo zastavení nákladního vozidla.
- Systém monitorující couvání – podle pravidel balíčku GSR musí být nákladní vozidla povinně vybavena citlivými senzory nebo kamerami monitorující couvání.
- Signalizace překročení povolené rychlosti – zdůrazňujeme, že se má jednat o systém, který pouze informuje řidiče o překročení povolené rychlosti, ale aktivně ji nesnižuje.
- Sledování bočních mrtvých úhlů – jedná se o systém, který automaticky detekuje osoby nebo předměty, které se nacházejí vedle vozidla v tzv. mrtvých úhlech.
- Systém monitorující prostor těsně před vozidlem – tento systém bude aktivní při rozjezdu vozidla a je určen k varování řidiče před osobami nebo předměty, které se nacházejí těsně před vozidlem.
- Kontrola tlaku v pneumatikách – sledování tlaku v pneumatikách bude možné provádět analýzou počtu otáček kola nebo pomocí fyzických snímačů umístěných na ráfku, ventilku nebo pneumatikách. Tímto způsobem mají být monitorovány také všechny přívěsy a návěsy.
- Usnadnění montáže alkoholového zámku – smyslem je zajistit snadnou montáž blokovacího zařízení, které zabrání řidiči nastartovat vozidlo pod vlivem alkoholu.
- Sledování pracovní doby a upozornění na riziko únavy – tento systém na základě informací o odpracovaném čase upozorní na možnou únavu řidiče. V roce 2026 bude doplněn systémem, který bude povinně monitorovat chování řidičů a odhalovat známky nesoustředěnosti.
Budou couvací kamery povinné pro všechna nákladní vozidla?
Z povinné výbavy nákladních vozidel od července 2024 je asi nejkontroverznější povinnost montáže couvacích senzorů nebo kamer. Důkladná analýza předpisů GSR však tuto záležitost objasňuje. Vyplývá z nich, že výše uvedené vybavení je povinné pouze pro vozidla kategorie N1, N2 a N3, tedy prakticky pro všechna nákladní vozidla.
Tato ustanovení se však nevztahují na vozidla kategorie O1, O2, O3 a O4, tedy na přívěsy a návěsy. Kromě toho, pokud konstrukce vozidla znemožňuje montáž daného zařízení, může být z dané povinnosti vyňato. V praxi se tedy couvací senzory nebo kamery budou vyskytovat pouze na nákladních vozidlech bez přívěsů nebo návěsů.
Právní základ pro nařízení GSR. Jaký je účel těchto předpisů?
Právním základem pro zavedení balíčku GSR je nařízení (EU) 2019/2144, které vstoupilo v platnost 5. ledna 2020. O dva roky později, v červenci 2022, začala první fáze, která se týkala povinné výbavy nově registrovaných vozidel. A 7. července 2024 začne 3. fáze, v níž se námi popsaná výbava stane povinnou pro nové modely vozidel.
Evropské nařízení, z něhož balíček GSR vychází, nutí k instalaci výše uvedených bezpečnostních systémů prakticky všechny typy vozidel (s drobnými výjimkami – např. couvací kamery u návěsů). Tímto způsobem chce EU snížit počet obětí dopravních nehod v členských státech EU. Na druhou stranu instalace palubních záznamníků nehodových dat (povinná u nákladních vozidel do roku 2029) umožní shromažďovat údaje o nehodách a kolizích, které lze využít při vývoji nových systémů pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Komentáře