Pro nákladní vozidla MAN lze nyní objednat řadu sofistikovaných funkcí: systém detekce chodců a cyklistů varuje řidiče před střetem s nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. Rozpoznávání dopravních značek, indikátor tlaku v pneumatikách a elektronický asistent pro připojení přívěsu pomáhají řidičům v jejich stresující práci. Nová funkce PredictiveDrive přispívá ke snížení spotřeby paliva až o 6 % spolu s výkonnějším a zároveň úspornějším motorem D26, vylepšenou aerodynamikou a novými nápravami.
Při rozvozu zboží ve městě, při manévrování před skladem, v nepřehledných situacích na křižovatkách a při vjezdu na kruhové objezdy… Tehdy mohou chodci nebo cyklisté vstoupit do prostoru bezprostředně před vozidlem a řidič si toho nemusí hned všimnout. V takových situacích, kdy jsou ohroženi zejména nejzranitelnější účastníci silničního provozu, systém “FrontDetection” účinně zasahuje. Nový systém funguje tak, že při rozjezdu a při nízkých rychlostech (do 10 km/h) detekuje chodce nebo cyklisty v prostoru před vozidlem, který je pro řidiče obtížně kontrolovatelný. Pokud hrozí kolize, systém FrontDetection varuje řidiče vizuálně i zvukově. Nová bezpečnostní funkce je zároveň integrována do výstražné a brzdné strategie třetí generace asistenta nouzového brzdění (EBA) MAN. Ta nyní rozpozná ostatní účastníky silničního provozu, kteří se nenacházejí přímo v jízdním pruhu před nákladním vozidlem, ale mohou jej předjet, a to již od rychlosti 10 km/h. V případě hrozící kolize spustí výstrahu, a pokud to situace vyžaduje, automaticky aktivuje nouzové brzdění, dokud vozidlo nezastaví.
Modernizován byl také systém MAN AttentionGuard, který sleduje úroveň pozornosti řidiče a v případě zjištění nebezpečné jízdy jej vizuálně a zvukově varuje. Oproti předchozí verzi vylepšený MAN AttentionGuard průběžně vyhodnocuje stabilitu jízdního pruhu (i když řidič nechtěně neodbočuje) a registruje zásahy do řízení. Systém tak nyní přesněji rozpozná ztrátu pozornosti řidiče dříve, než si řidič uvědomí nástup ospalosti a pokles koncentrace.
Zejména za snížené viditelnosti a v noci přispívá k bezpečnosti také systém varování před nedostatečnou vzdáleností. Pokud se řidič příliš přiblíží k vozidlu jedoucímu před ním, systém ho varuje. Zobrazení aktuální vzdálenosti v metrech pomáhá udržovat bezpečnou vzdálenost – a to i v případě, že není aktivován adaptivní tempomat ACC, který automaticky udržuje správný odstup. Upozornění na nedostatečný odstup a ACC tak pomáhají výrazně snížit riziko nárazu zezadu, a to i preventivně.
Rychlý a centrální přístup ke všem asistenčním funkcím řidiče zajišťuje nové tlačítko umístěné na multifunkčním volantu nebo na přístrojové desce (v závislosti na výbavě). Funkce, jako je podpora změny jízdního pruhu a odbočování, asistent pro jízdu na dlouhé vzdálenosti CruiseAssist nebo detekce chodců a cyklistů FrontDetection, lze snadno vyvolat bez nutnosti hledání v menu.
Dalším příspěvkem k preventivní bezpečnosti je předpřipojení dechového analyzátoru. Zařízení, které zjišťuje obsah alkoholu v dechu, umožní nastartovat motor pouze v případě, že je řidič způsobilý k řízení.
Intenzivnější asistence řidiče při každodenní práci
Vedle řady aktivních výstražných a preventivních bezpečnostních systémů nabízí nyní MAN Trucks inovace, které řidiči výrazně ulehčují každodenní práci a nepřímo přispívají i ke zvýšení bezpečnosti. Nově přibylo rozpoznávání dopravních značek – zobrazení dopravních pokynů a rychlostních omezení v reálném čase odlehčí řidiči, takže se může plně soustředit na řízení a provoz bez obav z přehlédnutí platných omezení.
Cenné informace poskytuje také nový ukazatel tlaku a teploty v pneumatikách. Správné nahuštění pneumatik snižuje spotřebu, opotřebení a snižuje riziko nebezpečného prasknutí pneumatik a požáru v důsledku přehřátí. Systém zobrazuje tyto údaje také u pneumatik přívěsů a návěsů, pokud jsou vybaveny příslušnými snímači.
Přestože profesionální řidiči jsou dokonale schopni couvat s dlouhými soupravami, i oni se mohou dostat do obtížné situace kvůli omezenému výhledu dozadu. V tomto případě přijde vhod podpora zadní kamery, která je nyní k dispozici ve standardní výbavě. Po zařazení zpátečky se na displeji informačního a zábavního systému automaticky zobrazí prostor za vozidlem. Systém lze také kdykoli aktivovat ručně pomocí tlačítka na přístrojové desce. Řidič tak má vždy přehled o tom, co se děje za jeho vozem.
Další výrazné ulehčení pro řidiče přináší točnice vybavená senzory. Snímač přívěsu na točnici, snímač čepu na zámku spojky a snímač uzamčení na přístupovém krytu monitorují proces spojování a poskytují informace prostřednictvím digitálního displeje. Řidič tak může přímo ze svého pracoviště zkontrolovat, zda se točnice správně zasouvá, což je zejména v noci velká pomoc a další příspěvek k bezpečnosti.
Ke snadnějšímu připojování přispívá také nové nastavení vzduchového odpružení. To zajišťuje ergonomický design dálkového ovládání vedle sedadla řidiče. Kromě toho může řidič ovládat funkce vzduchového odpružení pomocí přepínače na multifunkčním volantu a prostřednictvím palubního menu. Nový systém lze použít také k nastavení vzduchového odpružení přívěsu, což rovněž zkracuje dobu zvedání a spouštění až o 50 %.
Novinkou je rozpoznávání hlasu prostřednictvím karty řidiče, které usnadňuje nastavení při výměně řidičů hovořících různými jazyky. Kromě dvou standardních jazyků – němčiny a angličtiny – si mohou uživatelé prostřednictvím platformy MAN Now přes RIO zdarma stáhnout dalších 28 jazyků. Dálkové nahrávání dat přímo do vozidla nyní zahrnuje velké množství funkcí: rozpoznávání jazyků a jazykový balíček, vypínání volnoběhu, systémy MAN EfficientCruise a MAN EfficientRoll pro zvýšení efektivity jízdy, sledování doby jízdy MAN TimeInfo a MAN TimeControl, jakož i jízdní programy pro převodovku MAN TipMatic. Všechny tyto funkce lze do nákladních vozidel MAN od modelového roku 2022 také dodatečně instalovat.
Vyšší výkon, vyšší efektivita, optimalizované využití
Kromě aktualizace bezpečnostních systémů, které podporují řidiče, se MAN Truck & Bus zaměřuje také na snížení spotřeby paliva při současném zvýšení výkonu: Již od IAA 2022 nabízí nový motor D26 vyšší točivý moment a výkon (+50 Nm, resp. +10 k) a zároveň dosahuje výrazné úspory paliva. Tento faktor v kombinaci s aerodynamickými vylepšeními kabiny, novou generací úsporných hnacích náprav a ještě aktivněji fungujícím systémem MAN EfficientCruise umožňuje snížit spotřebu paliva až o 6 %. Díky nově integrované funkci PredictiveDrive je tempomat GPS ještě účinnější, protože plánuje optimální rychlostní křivku podle topografie trasy před vámi a s ohledem na převodový poměr pro ni volí nejúspornější provozní režim motoru, a to již od rychlosti 30 km/h.
U lehčích modelů TGL a TGM je hlavní inovací nová převodovka MAN PowerMatic, která řadí ještě efektivněji. Automatický měnič točivého momentu zároveň zajišťuje rozjezd bez opotřebení a velmi rychlou akceleraci – ideální pro městský provoz nebo například pro hašení požárů.
Portfolio inovací, které lze nyní objednat pro modely TGX, TGS, TGM a TGL, doplňuje nový systém řízení akumulátorů. Tato inovace zohledňuje zvýšené nároky mnoha elektrických zařízení v době, kdy nejsou v provozu, a stará se o startovací kapacitu vozidla – vypínáním méně důležitých “spotřebičů”. Po rozšíření nabídky o sklápěče Meiller TRIGENIUS s nástavbou na rámu, které již byly představeny na IAA 2022 pro všechny čtyři produktové řady nákladních vozidel, navíc MAN opět výrazně rozšiřuje své portfolio vozidel s nástavbou na rámu dodávaných přímo z výroby.
Rozsah záruky mobility MAN Mobile24 byl opět rozšířen a nyní zahrnuje také rezervaci schůzek a podporu v zahraničí, servis pneumatik a online hlášení o stavu vozidla, jakož i podrobné informace prostřednictvím MAN ServiceCare. Kromě toho však MAN sestavil balíček inovací, díky nimž jsou nákladní vozidla se lvem na masce chladiče ještě více orientovaná na řidiče a zákazníky, ještě efektivnější a uživatelsky přívětivější, ale především ještě bezpečnější. V souladu s mottem “Simplifying Business”.
Komentáře