Levný elektromobil s gelovými nebo olověnými akumulátory

17 května 2023, 14:03

Naprostá většina elektromobilů je poháněna lithium-iontovou, lithium-polymerovou nebo lithium-sodíkovou baterií. Takové vozy jsou velmi drahé. Vyrábějí se však i levné elektromobily poháněné gelovými nebo olověnými akumulátory. Ty jsou klasifikovány jako osobní automobily, ale pro mnoho spotřebitelů může být označení takového vozidla tímto způsobem poněkud zavádějící. Přesto lze pro tento typ automobilu najít řadu uplatnění, například pro komerční nebo specializované použití.

V tomto článku se budeme zabývat konkrétně elektrickými užitkovými vozidly.

Elektromobil bez lithium-iontové baterie?

Nejdražší věcí na elektromobilu je lithium-iontová baterie (nebo její lithium-polymerové či lithium-sodíkové varianty). Například baterie s kapacitou kolem 100 kWh stojí více než 600.000 Kč (v průměru, v závislosti na výrobci, regionu atd.).

Samotná baterie samozřejmě není všechno. Pro její správnou funkci je zapotřebí rozsáhlý systém chlazení a ohřevu s řadou senzorů a akčních členů (vodní čerpadlo, ohřev kapaliny). Systém využívá několik litrů standardní chladicí kapaliny na bázi glykolu (jako v běžném spalovacím automobilu).

Nákladný je také výkonný střídavý elektromotor, který navzdory své jednoduché konstrukci může stát i 150.000 Kč.

Jak vyrobit levný elektromobil? Stačí použít jednoduchý třífázový motor a jiný typ napájení. Například olověné baterie (stejná technologie jako u 12 V akumulátoru) nebo gelové baterie.

Výhodou je nízká cena vozidla. Je zde však několik nevýhod. Jsou jimi velmi krátký dojezd a velké zatížení vozu bateriemi, které jsou těžké a zabírají hodně místa. K tomu se přidává nízká rychlost vozidla, která obvykle nepřesahuje 50 km/h. Platí zde nepříjemné pravidlo: čím větší zatížení – tím nižší dosažitelná rychlost.

Elektrický mini pickup

Čínští výrobci mají ve své nabídce stovky modelů elektricky poháněných mini pick-upů. Vyrábí je řada společností a mnohé z nich jsou si podobné jako vejce vejci. Důvodem je možná slabá ochrana duševního vlastnictví, což je pro Čínu tak nějak charakteristické.

Dizajn těchto typů vozidel také moc nezaujme. Vozidla jsou většinou vizuálně „škaredá“, s neproporcionálními karoseriemi a velmi malými koly.

Jejich největším prodejním argumentem je cena. Nový elektrický mini pick-up připravený k provozu lze pořídit za 2.000 až 2.500 USD.

Jinpeng DS

Jako příklad můžeme uvést vozidlo Jinpeng DS. Jedná se o elektrický pickup, který se vyrábí již několik let. Podle výrobce má vozidlo dojezd 100 až 140 kilometrů. Maximální rychlost je 40 km/h.

Mini pick-up měří na délku 3760 mm, na šířku 1450 mm a na výšku 1600 mm. Již samotný rozměr šířky nám dává představu o velikosti kabiny a jízdním komfortu. Rozvor vozidla je 2400 mm a poloměr otáčení 5,2 metru. Světlá výška činí 150 mm.

Vozidlo váží 620 kg a dokáže vyjet kopec s maximálním sklonem 15 stupňů. Zdrojem energie jsou 72V olověné akumulátory a pohon zajišťuje 72V 1800W motor.

Nabití baterií do plného stavu trvá až 10 hodin. Samozřejmě se nejedná o žádné rychlé nabíjení, máme co do činění se standardními bateriemi. Vozidlo jezdí na kolech o průměru 12 palců (pneumatiky 145/70).

V praxi nejsou k dispozici žádné bezpečnostní prvky ani asistenční pomocníci. Vždy je však k dispozici dotykový tablet s hudbou a LED osvětlením. Stejně jako v limuzíně.

Vůz i jeho bratři z jiných továren jsou nabízeni v desítkách verzí. Patří mezi ně vůz s otevřeným nákladovým prostorem, se zakrytým nákladovým prostorem, postavený jako základ pro malý potravinářský vůz (často již vybavený a připravený např. k prodeji zmrzliny), dodávkový vůz, vůz pro firmu zabývající se úklidem ulic, vůz pro firmu zabývající se ekologickými pracemi a mnoho dalších.

Elektrická dodávka s olověnými bateriemi

Levný elektromobil nemusí být vždy miniaturní a nemusí vypadat jako monstrum. Vyrábějí se i malé dodávky standardních rozměrů a přijatelného vzhledu.

Společnost Quingdao Hetanch Truck nabízí řadu malých elektrických dodávek, kde je na výběr ze dvou typů pohonu: s olověnými a lithium-iontovými bateriemi.

Vozidlo s olověnými akumulátory je samozřejmě mnohem levnější než vozidlo s lithium-iontovými akumulátory. Nový vůz stojí 12.000 USD (v Číně), verze s lithium-iontovou baterií (30 kWh) stojí 20.000 USD.

Quingdao Hetanch Truck

Lehký nákladní automobil s nosností do 1 t může jet rychlostí až 50 km/h. Je poháněn olověnými akumulátory 72V 150Ah a nabízí dojezd až 120 km. Jeho verze s lithium-iontovými bateriemi nabízí dojezd až 220 km.

Vozidlo je nabízeno ve verzích uzpůsobených pro přepravu nejrůznějšího zboží (včetně kurýrních zásilek), ve specializovaných verzích, jako je chladírenská, a mnoha dalších. Takové vozidlo najde uplatnění v průmyslových parcích a městské logistice.

Vozidlo má dvoumístnou kabinu a jeho rozměry jsou 3950 mm na délku, 1500 mm na šířku a 2560 mm na výšku. O komfortu v kabině se zatím dá těžko hovořit, ale do vozu lze naložit až 1 tunu zboží. Vozidlo jezdí na 13 – palcových kolech.

Za cenu 12.000 dolarů samozřejmě řidič dostane podporu v podobě… panelu s hodinami. Žádný airbag, posilovač řízení ani bezpečnostní systémy.

Mohla by taková vozidla představovat alternativu ke standardním elektrickým vozidlům s lithium-iontovými bateriemi?

Někdo by mohl říct: „Proč ne?“ I kdyby byly vybaveny odpovídajícími bezpečnostními systémy, jejich pořízení by bylo až o polovinu (nebo více než o polovinu) levnější než u jejich protějšků s lithium-iontovými bateriemi. Náklady na výměnu použitých olověných akumulátorů by majitele vozidel také nezruinovaly. Dojezd až 120 kilometrů by byl pro mnoho podniků plně dostačující.

Samozřejmě existují i osobní automobily poháněné olověnými akumulátory a za zmíněných podmínek by si svého kupce jistě našly. Zatím jsou však osobní automobily čínské výroby (většinou mikroauta a tříkolky), poháněné olověnými akumulátory, většinou děsivě ošklivé, špatně vybavené a připomínají uzavřený elektrický skútr. Zajímavé je, že již existují společnosti, které je oficiálně do Evropy dovážejí. Nicméně podle pohledu na naše silnice je zřejmé, že zatím dáváme přednost pohodlnému, starému, patnáct let starému dieselu. Co na to ale říká Evropská unie?

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 19 května 2023, 13:51 0 0

Velice zajímavý článek, jen chci upozornit, že mezi GEL a olověnou baterií je pouze rozdíl ve vázání elektrolytu. Z článku lze nabýt dojem, že se jedná o zcela jiné technologie.

Odpověď