Nové nařízení Evropské unie o obecné bezpečnosti vozidel: Jak ovlivní vaše auta a podnikání?

25 dubna 2023, 12:16

Od července 2024 musí všechna nově registrovaná nákladní vozidla v Evropské unii splňovat novou směrnici EU o bezpečnosti silničního provozu, tzv. Nařízení o obecné bezpečnosti vozidel (Vehicle General Safety Regulation, GSR). 

Doprava

GSR je součástí iniciativy EU „Vision Zero“, jejímž cílem je do roku 2050 dosáhnout nulového počtu smrtelných a vážných zranění na evropských silnicích. V souladu se směrnicemi Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů stanovuje také právní rámec pro schvalování autonomních vozidel, která budou v EU provozovaná zcela bez řidiče.
Podle nového nařízení, které vstoupilo v platnost v červenci 2022, musí každý nákladní vůz a autobus zaregistrovaný v Evropě od července 2024 obsahovat osm konkrétních automatických bezpečnostních asistenčních funkcí.

Všechny nové nákladní vozy a autobusy Scania prodané od tohoto data budou s tímto nařízením zcela v souladu a většina požadovaných bezpečnostních asistenčních technologií je ve skutečnosti v našich vozidlech dostupná již dnes. Tento předpis EU také stanovuje tři další povinné bezpečnostní funkce, které musí být zavedeny v letech 2026 a 2029.

Dále v tomto článku najdete seznam prvních osmi funkcí a informace o dlouhodobém závazku společnosti Scania týkající se chytrých a bezpečných technologií.

Proč je GSR potřeba?

GSR je odpovědí Evropské unie jak na bezpečnostní otázky, tak na nástup digitálních technologií pro lidmi řízená i zcela autonomní vozidla.

Otázka bezpečnosti je zásadní, protože v roce 2021 došlo v Evropské unii k téměř dvaceti tisícům smrtelných dopravních nehod. Těžká vozidla se podílela na přibližně 14 % těchto nehod, což je nadměrné zastoupení v poměru k jejich podílu na celkovém silničním provozu.

Až 90 % všech nehod bylo způsobeno lidskou chybou. Nejčastějšími nehodami jsou:

  • Nárazy osobních a užitkových vozidel zezadu.
  • Střet mezi nákladním vozidlem, které odbočuje vpravo, a cyklistou, který jede vedle, ale má v úmyslu jet rovně.
  • Srážka s chodcem nebo chodci přecházejícími vozovku před vozidlem.

Něterým typům výše uvedených nehod přitom nedokáže zabránit ani sebepozornější řidič. Ve složitém, hustém moderním provozu to znamená, že řidiči potřebují automatizovanou technologickou pomoc, která zajistí nejen jejich vlastní bezpečnost, ale také bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu a chodců.

Kromě nejdůležitějších společenských důsledků může mít nehoda také významný ekonomický dopad na celkovou ekonomiku provozu přepravní firmy. Pokud je vozidlo vyřazeno z provozu kvůli opravám, které mohou trvat několik dní nebo týdnů, znamená to drahé prostoje, přičemž jsou zde také náklady spojené s pojištěním vozidla i jeho nákladu.

Díky možnostem nových digitálních technologií již několik výrobců nákladních vozidel a autobusů včetně společnosti Scania představilo pokročilé asistenční systémy (ADAS), které řidičům poskytují pomoc na stále rušnějších městských ulicích, silnicích a dálnicích po celém světě. Stejná technologie je také zásadní pro autonomní vozidla. GSR pomůže tyto funkce těchto systémů regulovat a zavádí standardní sadu bezpečnostních opatření.

Osm požadavků na povinné bezpečnostní prvky

  1. Signál nouzového zastavení: Přerušované světlo, které signalizuje ostatním účastníkům silničního provozu za vozidlem, že vozidlo náhle zpomaluje nebo silně brzdí.
  2. Systém monitorování tlaku v pneumatikách: Systém, který při používání vozidla neustále monitoruje tlak ve všech pneumatikách a varuje řidiče, když je pneumatika podhuštěná nebo přehuštěná.
  3. Informační systém mrtvého úhlu: Tento systém varuje řidiče před možnou kolizí s chodci a/nebo cyklisty vedle vozidla. Je aktivní při nízké rychlosti.
  4. Informační systém couvání: Kamerová nebo senzorová technologie, která při couvání oznamuje řidiči, zda jsou za vozidlem předměty nebo lidé.
  5. Informační systém pro rozjezd: Varuje řidiče před možnou kolizí s chodci a cyklisty, kteří se nacházejí v blízkosti předního mrtvého úhlu vozidla.
  6. Instalace alkoholového zámku: Standardizované rozhraní, které umožňuje montáž různých dodatečně dodávaných alkoholových zámků a brání řidičům, kteří překročí limit pro řízení pod vlivem alkoholu, aby řídili své vozidlo.
  7. Varování na ospalost a nepozornost řidiče: Varuje řidiče, pokud systém vyhodnotí, že není dostatečně ostražitý a může být unaven.
  8. Inteligentní asistent rychlosti: Varuje řidiče před překročením limitu rychlosti zjištěného pomocí kamer a mapových databází spojených s GPS.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!