Výsledky společnosti Scania za rok 2022 a komentář CEO Christiana Levina

14 března 2023, 13:17

Rok 2022 významným způsobem poznamenaly zásadní celosvětové výzvy, které se odrazily také na hospodářských výsledcích společnosti Scania. Válka na Ukrajině, pandemie onemocnění covid-19, energetická krize, inflace a nedostatek součástek výrazným způsobem narušily dodavatelské řetězce.

Vůz Scania

Shrnutí čtvrtého čtvrtletí 2022:

  • Čisté tržby se zvedly o 37 procent na 52.822 milionů SEK (38.552 milionů SEK za stejné období 2021).
  • Očištěný provozní příjem dosáhl 5.749 milionů SEK (3.717 milionů SEK za stejné období 2021).
  • Provozní příjem dosáhl 8 641 milionů SEK (oproti ztrátě 1.512 milionů SEK za stejné období 2021). Pozitivně ho ovlivnily pohyby směnných kurzů v souvislosti s odpisem podnikatelských aktivit v Rusku v hodnotě 2.892 milionů SEK.
  • Cash flow dosáhlo v oblasti Vehicle and Services (Vozidla a služby) 7.114 milionů SEK (3 762 milionů za stejné období roku 2021).

Shrnutí celého roku 2022:

  • Čisté tržby se zvedly o 16 procent na 170.004 milionů SEK (146.146 milionů SEK v roce 2021)
  • Očištěný provozní příjem dosáhl 15.971 milionů SEK (16.523 milionů SEK v roce 2021).
  • Provozní příjem dosáhl 12.375 milionů SEK (11.294 milionů SEK v roce 2021) a byl negativně ovlivněn částkou 3.596 milionů SEK, která je v zásadě spojena s odpisem podnikatelských aktivit v Rusku.
  • Cash flow dosáhlo -4.516 milionů SEK v oblasti Vehicles and Services (Vozidla a služby). Pokud by bylo očištěno o platbu pokuty Evropské komisi, dosáhlo by cash flow hodnoty 5.141 milionů SEK.

Komentář Christiana Levina, prezidenta a CEO Scania

„Rok 2022 významným způsobem poznamenaly zásadní celosvětové výzvy, které se odrazily také na hospodářských výsledcích společnosti Scania. Válka na Ukrajině, pandemie onemocnění covid-19, energetická krize, inflace a nedostatek součástek výrazným způsobem narušily dodavatelské řetězce. Navzdory nejistotě spojené s geopolitickým a makroekonomickým výhledem ale zůstala aktivita našich zákazníků vysoká.

Poptávka po našich přepravních řešeních je robustní a většina oblastí, v nichž jsme podnikatelsky aktivní, během roku vykazovala dobré výsledky. V oblasti servisních služeb jsme zaznamenali 21 procentní nárůst, což potvrzuje vysokou aktivitu přepravců. Rovněž pro nás zásadní finanční služby zůstaly silné a jejich portfolio se vyvíjí pozitivní směrem. Trh s autobusy a autokary se nadále zotavuje, a to i v oblasti zájezdových autobusů, která byla zásadně postižena během pandemie nemoci covid-19. Segment Pohonných řešení, který zahrnuje například průmyslové motory, dosáhl rekordních dodávek a rostl na nových trzích. Poptávka po našich nákladních automobilech rovněž zůstává silná, ale loňské potíže v dodavatelských řetězcích a ve výrobě v Evropě vedly k poklesu objemu dodávek. Tržby společnosti Scania za celý rok 2022 vzrostly o 16 procent a provozní marže, očištěná o důsledky odpisu našich podnikatelských aktivit v Rusku, dosáhla 9,4 procenta (v roce 2021 byla 11,3 procenta). Ke konci roku bylo možné dokončit odpis našich prodejních a servisních aktivit v Rusku a po jeho konci, v lednu 2023, jsme mohli tamtéž uzavřít i odpis aktivit v oblasti poskytovaní finančních služeb.

Provozní příjem během celého roku 2022 byl negativně ovlivněn problémy v dodavatelských řetězcích, které byly destabilizovány jak vnějšími, tak vnitřními vlivy. Naše evropské závody přecházely na výrobu nového a oceňovaného pohonného ústrojí Scania Super. Tato změna byla jednou z největších v historii společnosti Scania a vedla k větší nestabilitě již tak napjatých řetězců. Destabilizovaný dodavatelský řetězec ve spojení s nedotčeným personálním obsazením ve výrobě měl za následek to, že jsme nemohli dosáhnout plného vytížení naší výrobní kapacity, což se odrazilo i na naší finanční výkonnosti. Abychom si zachovali možnost pružně reagovat na změny a navýšit dodávky, rozhodli jsme se ponechat personál ve výrobě po celý rok.

Během roku jsme zavedli několik opatření, abychom si dokázali poradit s narušenými dodavatelskými řetězci. Ve čtvrtém čtvrtletí byla zřízena pracovní skupina, která byla plně zaměřena na stabilizaci toků od jejich začátku až do konce a zajištění dostatečné kapacity dodávek. Přestože je situace v celosvětovém dodavatelském řetězci nadále nepředvídatelná, všechny naše aktivity byly v tomto směru úspěšné. Dodávky našich nákladních vozidel ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly o 14 procent, čímž se výrazně podílely na zvýšení tržeb o 37 procent. Očištěná provozní marže ve čtvrtém čtvrtletí dosáhla 10,9 procenta (oproti 9,6 procentům za stejné období roku 2021).

Naše evidence objednávek již v tuto chvíli pokrývá i poměrně vzdálenou budoucnost, musíme proto omezovat jejich další příjem, abychom mohli garantovat přesné datum dodání a zvládli náklady zvýšené inflací. V Evropě se náš tržní podíl během čtvrtého čtvrtletí do určité míry zvedl ve spojitosti se zvýšenou výrobou nákladních vozidel a za celý rok 2022 dosáhl 13,4 procenta. Během loňského roku bylo jasně patrné, že se začal zhmotňovat přesun k udržitelné přepravě. Poptávka po našich plně elektrických, plug-in hybridních i hybridních vozidlech vzrostla z nízkých čísel o 400 procent. Kromě objednávek na naše stávající elektrifikovaná řešení, jsme zaznamenali i velký zájem o plně elektrické nákladní vozidlo pro regionální přepravu, které jsme vloni uvedli. Na konci roku jsme měli již téměř 700 předobjednávek. Předznamenávají zájem o tato vozidla, s jejichž výrobou začneme během druhé poloviny roku 2023.“

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!