Prořezávání a protektorování pneumatik nákladních vozidel jsou účinné způsoby, jak prodloužit životnost pneumatik. Přesto o obou tématech stále kolují mýty a na druhé straně mnoho lidí stále nezná všechny výhody těchto postupů. Zde jsou fakta o prořezávání a protektorování nákladních pneumatik.
Nákladní vozidlo spotřebuje až 30 % paliva na překonání valivého odporu pneumatik. Podle některých analýz vydrží kvalitní pneumatiky od renomovaného výrobce na řídicí nápravě až 220.000 km. Tento udávaný kilometrový proběh však lze zdvojnásobit nebo dokonce ztrojnásobit.
Jak se liší protektorování od prořezávání nákladních pneumatik?
Jak protektorování, tak i prořezávání jsou procesy určené k obnově opotřebené pneumatiky. Způsoby jejich provádění a dosažené výsledky se však výrazně liší. Neodborné prořezávání navíc může pneumatiku vyřadit z následného protektorování, pokud se použije špatný nůž nebo pokud se prořezávání provede příliš hluboko a poškodí se tak kostra pneumatiky.
Prořezávání je operace, při které se zvětšuje hloubka dezénu. Aby byla zajištěna maximální bezpečnost a efektivita, výrobci pneumatik pro nákladní automobily již ve fázi vývoje přijímají opatření, která umožňují obnovení hloubky dezénu. Jedná se o aplikaci silnější vrstvy směsi na přední část pneumatiky. Pneumatika se obvykle regeneruje, když je hloubka dezénu mezi 2 a 4 milimetry. Šikovným prořezáním pneumatiky získá běhoun opět výšku 6 až 8 milimetrů.
Výhody prořezávání nákladních pneumatik. Jedna z nich je překvapující.
Pro začátek je třeba vědět, že profesionálně provedené prořezání pneumatik je naprosto bezpečné. Kromě toho přináší hmatatelné výhody:
- prodlužuje kilometrový proběh až o 25 %,
- snižuje spotřebu paliva až o 2 litry na 100 km,
- čtyřikrát provedené prořezání pneumatiky ušetří až 70 kg surovin, což je hmotnost nové “gumy”,
- snižuje emise CO2 v průměru až o 1,6 tuny na nákladní vozidlo za rok.
Mnoho lidí se ptá, jak může prořezání pneumatiky snížit spotřebu paliva. Připomeňme si, že až 30 % spotřeby paliva nákladního vozidla se spotřebuje na překonání valivého odporu pneumatik. Prořezání pneumatiky se provádí v době, kdy je tento odpor nejnižší a běhoun je nižší a tužší než původní. Vytváří proto menší tření, což vede ke znatelnému snížení spotřeby.
Dvě technologie protektorování pneumatik. Výhody a nevýhody obou.
Protektorování se obvykle provádí v případě, že je pneumatika nevhodná k prořezání, ale kromě ekonomických důvodů tomu nic nebrání tomu. Je podstatně invazivnější, protože před protektorováním se z přední části (a někdy i z boků) pneumatiky zcela odstraní vrstva směsi. Tím se odhalí kostra, která se podrobí detailní kontrole. K dalšímu zpracování se přijímají pouze pneumatiky bez poškození nebo deformace vnitřní struktury.
Pokud plášť pneumatiky splňuje přísné normy, může být protektorování provedeno jedním ze dvou způsobů:
- protektorování za studena spočívá v nanesení prvotně vytvrzeného běhounu na kostru a následném vytvrzení celého pláště po dobu přibližně 3 hodin při teplotě 115 ℃ v tlakové komoře. Tímto způsobem se nový běhoun spojí s kostrou,
- při protektorování za tepla, které používají výrobci pneumatik, se vrstva směsi odstraní i z boků pláště a na přední a boční část se nanese surová guma. Takto připravená pneumatika se vloží do formy, ve které probíhá vulkanizace při teplotě 160 °C po dobu přibližně jedné hodiny. V důsledku tohoto procesu získá pneumatika také nové značky na bocích.
Lze protektorované pneumatiky používat stejně jako nové?
Mezi mýty, které obklopují protektorované pneumatiky, patří ten, že zákazník vždy dostane náhodný plášť, a ne ten, který vrátil. Ano, často tomu tak je, protože to znamená, že nemusíte čekat na provedení protektorování, ale rovnou obdržíte již renovované pneumatiky. Je však také možné objednat protektorování přesně na ten plášť, který vracíte.
V obou případech obdržíte bezpečné pneumatiky, jejichž hlavní parametry odpovídají zcela novým pneumatikám. Podle evropských předpisů lze protektorované pneumatiky namontovat na stejné vozidlo s jinými protektorovanými nebo novými “gumami”, pokud mají stejné vlastnosti. Těmi jsou:
- velikost a vzorek dezénu,
- kategorie použití,
- struktura (radiální nebo diagonální),
- index rychlosti a zatížení.
Kromě toho lze na stejnou nápravu namontovat pouze pneumatiky protektorované stejnou společností. Pokud by se měly na stejnou nápravu namontovat nové a protektorované pneumatiky, musí renovaci provést stejný výrobce.
Protektorované nákladní pneumatiky – vyplatí se je používat?
Jednou protektorovaná pneumatika může zdvojnásobit svůj kilometrový proběh. Je také přibližně o 40 % levnější než nová pneumatika. Tento proces také chrání životní prostředí, protože výrazně snižuje spotřebu surovin a emise CO2. Pokud je pneumatika správně použita a plášť projde kontrolou kvality, lze ji protektorovat dokonce dvakrát nebo třikrát.
Na druhou stranu přední výrobci protektorovaných pneumatik doporučují, aby byly namontovány na hnací nebo vlečné nápravy, nikoli však na nápravy řídicí. Kromě toho v případě protektorování za studena hrozí nebezpečí, že se běhoun oddělí od kostry. Z tohoto důvodu se tento typ pneumatik obvykle používá na krátké vzdálenosti nebo v náročných podmínkách (např. stavební vozidla) nebo jako náhradní kola.
Komentáře