Jak Ježíšek roznáší dárky? Logistika v pěti bodech

21 prosince 2022, 9:09

Po celém světě je známý příběh o tom, jak nadpřirozená bytost (Ježíšek, Santa Claus,…) během večera nebo noci roznáší dárky všem dětem. Logistický řetězec, díky němuž se k nim skutečně dostanou včas, je však mnohem složitější. Podívejte se, jakou cestu musí dárky urazit, než se dostanou pod vánoční stromeček.

Když v prosinci vejdeme do obchodu nebo si prohlížíme stránky e-shopu, nemůžeme si stěžovat na nedostatečný výběr. Všeho je dost a doručení dárků nebo vánočních ozdob do našich domovů obvykle probíhá během 2-3 dnů. Aby to však bylo možné, musí být logistika vánočních nákupů naplánována s dostatečným předstihem. Celý proces trvá přibližně rok.

Moderní obchod je vzájemně propojený systém, zejména v souvislosti s globalizací ekonomiky. Problémy na jednom konci zeměkoule mohou ovlivnit dodavatele na jiném kontinentu. Nedávné narušení dodavatelských řetězců způsobilo zpoždění, které logistické společnosti nemohly ovlivnit. Dalším problémem bylo nedodržování dodacích lhůt ze strany dovozců a nedostatek výrobků. Tyto zkušenosti vedly ke změnám v plánování zakázek a vynutily si diverzifikaci dodavatelů.

Jaký je tedy logistický řetězec vánočních ozdob a dárků, včetně hraček nebo elektroniky? Jejich výroba stále probíhá převážně v asijských zemích, především v Číně. Podle dostupných údajů se až 60 % světových zásob vánočních ozdob vyrábí v Říši středu. Proslulé je město Yiwu v provincii Zhejiang, známé jako „vánoční vesnice“, ale ozdoby lze objednat také u výrobců v Shenzhenu, Quanzhou, Jinhua, Zhongshan, Dongguan a dalších.

První krok – zadání výroby

Obvykle se tak děje již na přelomu ledna a února. V této fázi je velmi důležité stanovit správné podmínky prodeje, které počítají se sdílením nákladů a rizik během přepravy. Teprve po podpisu kupních smluv a uhrazení souvisejících záloh může být zahájena výroba. V závislosti na produktu to může trvat tři až čtyři měsíce.

Druhý krok – přeprava zboží

Pokud má být v listopadu a prosinci zboží k dispozici na pultech obchodů, musí být z Asie odesláno nejpozději v červnu nebo červenci. Doba dodání z přístavu do přístavu po moři z Číny do Evropy je přibližně 36 dní. Ta se může prodloužit, pokud dojde ke zpoždění lodi. Stává se také, že terminál nestíhá odbavovat náklad a loď přistoupí na politiku „cut and run“, tj. náklad pouze vyloží nebo vezme pouze ten, za který se dobře platí. Kromě toho může dojít k překládce v mezipřístavu, kde kontejner stojí na terminálu a čeká na další plavidlo.

Námořní doprava je jen jednou z možností. V posledních letech je stále populárnější železniční doprava. Nedostatek prázdných kontejnerů a nejistá geopolitická situace, včetně války na Ukrajině, však způsobily, že značný počet dopravců již tento druh přepravy nenabízí nebo ji omezuje. Pak zde máme možnost letecké přepravy. Ta je sice nejrychlejší, ale pro výrobky s nízkou hodnotou je neekonomická kvůli velmi vysokým nákladům. Letecká doprava se v tomto případě používá k přepravě vzorků zboží, např. před podpisem smlouvy na větší sérii.

Třetí krok – celní odbavení

Zboží dorazí do cílové země v srpnu nebo na začátku září. Když kontejner dorazí do přístavu, musí být deklarován k celnímu odbavení. Celní řízení obvykle trvá 1-2 dny, ale celní úřad může vždy požádat o kontrolu zboží, což dobu odbavení prodlouží. Nejčastěji se kontrola provádí, když zboží od čínského vývozce poprvé překračuje hranice EU nebo když dovozce v příslušném státu poprvé podává přepravní prohlášení. Systém může také náhodně určit kontejner nebo zboží ke kontrole. Zkušený celní agent vám pomůže určit, které druhy zboží jsou často kontrolovány. Jedná se především o hračky a elektronická zařízení, což souvisí s bezpečností používání těchto druhů zboží.

Čtvrtý krok – zboží dorazí do skladu

Po celním odbavení může speditér zorganizovat vyzvednutí kontejneru a cestu s ním na místo určení. Místem dodání může být sklad příjemce nebo sběrný a distribuční sklad, z něhož dovozce odebírá zboží podle poptávky a distribuuje je na pulty obchodů nebo do skladu zákazníka. Zboží musí být skladem v září nebo na začátku října, aby se mohlo začít prodávat již v listopadu. Proč tak brzy? Ukazuje se, že zákazníci nakupují vánoční dárky se stále větším předstihem. Podle průzkumu společnosti Google mezi spotřebiteli v Evropě a Severní Americe začíná zájem o vánoční nákupy již na začátku září. Dodavatelé proto nechtějí být zaskočeni nárůstem prodeje a s předstihem upravují svou logistiku, aby se přizpůsobili objemu objednávek.

Pátý krok – zboží putuje do obchodů

Na konci listopadu a v prosinci, kdy vrcholí objednávky vánočních ozdob a dárků, je celé odvětví připraveno na předvánoční shon. Uplyne však doslova pár týdnů a vánoční plánování a logistika začínají nanovo.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!