Společnost Hyundai Motor oznámila, že dodala sedmi německým logistickým společnostem nákladní automobily XCIENT Fuel Cell, které jsou vybaveny elektromotory využívající vodíkové články. Přítomnost těchto vozů na tak pro nás blízkém trhu je příležitostí k bližšímu seznámení se s tímto modelem nákladních vozidel.
Hyundai XCIENT Fuel Cell – Technická data
Do Německa bylo dodáno celkem 27 vozidel Hyundai XCIENT Fuel Cell. Pořízení těchto vozidel dopravními společnostmi bylo umožněno díky zvláštnímu financování německého ministerstva pro digitalizaci a dopravu. Německo není první zemí, kde bude tento model vozidla jezdit. Již v roce 2020 podepsala společnost smlouvu na dodávku 50 XCIENTů do Švýcarska. Očekává se, že tato země nakonec nakoupí přibližně 1.600 těchto vozů.
Hyundai XCIENT Fuel Cell je první nákladní automobil s palivovými články na světě. Je poháněn systémem vodíkových palivových článků o výkonu 190 kW se dvěma články po 95 kW. Sedm velkých vodíkových nádrží nabízí celkovou kapacitu přibližně 32,09 kg vodíku. Dojezd na jedno nabití modelu XCIENT Fuel Cell je přibližně 400 km (pro nákladní vozidlo 4×2 v konfiguraci s chladírenským návěsem o celkové hmotnosti 34 tun). Doba doplňování paliva u každého nákladního vozidla trvá přibližně 8 až 20 minut.
Specifikace vozu Hyundai XCIENT Fuel Cell
- Model: XCIENT Fuel Cell
Typ vozidla: Nákladní automobil (podvozek s kabinou)
Typ kabiny: Day Cab
Typ pohonu: LHD / 4X2 - Rozměry [mm]
Rozvor: 5 130
Celkem (podvozek s kabinou): Délka 9 745; Šířka 2 515 (2 550 s bočnicemi), Max. přípustná šířka 2 600, Výška: 3 730 - Hmotnost [kg]
Celková přípustná hmotnost: 36 000 (tahač s návěsem)
Celková přípustná hmotnost: 19 000 (podvozek s karoserií)
Vpředu / Vzadu: 8 000 / 11 500
Pohotovostní hmotnost (podvozek s kabinou): 9 795 - Výkon
Dojezd: přesný dojezd bude potvrzen později
Maximální rychlost: 85 km/h - Pohon
Palivové články: 190 kW (95 kW x 2 EA)
Akumulátory: 661 V / 73,2 kWh – od firmy Akasol
Motor / Měnič: 350 kW / 3 400 Nm – od firmy Siemens
Převodovka: ATM S4500 – od firmy Allison / 6 rychlostních stupňů vpřed a 1 zpátečka
Hlavní převodový poměr: 4.875 - Nádrže na vodík
Tlak: 350 bar
Kapacita: 32,09 kg H2 - Brzdy
Provozní brzdy: Kotoučové
Pomocná brzda: Retardér (4stupňový) - Zavěšení
Typ: Přední / Zadní – Pneumatické (se 2 měchy) / Pneumatické (se 4 měchy)
Pneumatiky: Přední / Zadní – 315/70 R22,5 / 315/70 R22,5 - Bezpečnostní systémy
Asistent pro zabránění čelním kolizím (FCA): Standard
Inteligentní tempomat (SCC): Standard
Elektronický brzdový systém (EBS) + Dynamické řízení vozidla (VDC): Standard (ABS je součástí VDC)
Varování před vybočením z jízdního pruhu (LDW): Standard
Airbagy: Volitelné
Komentáře