Silniční vlaky jsou jedním z dopravních řešení, které navrhuje stále více evropských zemí. Čerstvě dostaly povolení k provozu tyto soupravy ve Švédsku. Dalo by se říci, že tato “těžká váha”, by mohla výrazně změnit způsob, jakým se nákladní vozidla pohybují po evropských silnicích.
Švédové se rozhodli povolit na svých silnicích provoz souprav tahačů s návěsy o délce až 34,5 metru a hmotnosti až 74 tun.
K rozhodnutí švédské vlády vedla mimo jiné starost o životní prostředí a potřeba dodržovat dohody o snižování emisí CO2. Logické se zdá být tvrzení, že delší nákladní automobily mohou přepravit více nákladu, a proto lze počet jízd výrazně snížit. Odhaduje se, že se tím sníží škodlivé emise o 25 %, sníží se spotřeba obrovského množství paliva a určitým způsobem se vyřeší problém s nedostatkem řidičů nákladních automobilů.
Švédské silniční vlaky budou moci jezdit pouze po vyhrazených a speciálně označených dvouproudých silnicích. V současné době je ve Švédsku 4.500 km takových vyhrazených cest. Tyto obrovské soupravy budou mít rychlostní omezení, mohou jet maximálně 80 km/h.
Ve Finsku již také jezdí silniční vlaky, jejichž maximální celková hmotnost v současnosti činí 76 tun. V Německu se testují vlaky o délce 25,25 m a celkové hmotnosti 40 tun. Dánsko rovněž povolilo provoz silničních vlaků na svých silnicích – mohou být až 32 metrů dlouhé. Pro srovnání, v Česku dosahuje nejdelší vozidlo délky 18,75 m.
Komentáře