Místo toho, aby krize v dopravě ve Spojeném království zpomalovala, nabírá na obrátkách. Narušený dodavatelský řetězec, který zasáhl odvětví pohonných hmot, začal ovlivňovat i logistiku. Zpoždění v kontejnerových přístavech by mohlo předznamenat skutečné problémy s dodávkami do obchodů před Vánocemi.
Největší britský přístav pro nákladní dopravu je ucpaný
Nákladní přístav Felixstowe, který je považován za největší ve Spojeném království, postihl nedostatek řidičů nákladních automobilů. V současné době čeká na vyzvednutí 50.000 kontejnerů. To však přesně neodráží rozsah problému, to lépe ukazuje časový údaj. Kvůli přerušenému dodavatelskému řetězci trvá průměrná doba mezi vyložením kontejnerů z lodi a jejich vyzvednutím kamiony nyní 10 dní namísto 3-5 dní.
Dánská logistická společnost Maersk musí kvůli současným problémům přesměrovat jednu velkou loď týdně do jiných přístavů v Evropě. Dopravní zácpy se vytvořily také na moři. Velké lodě musí na vplutí do přístavu a vyložení kontejnerů čekat až sedm dní.
Přeplněný není jen přístav Felixstowe, takových míst je v Evropě více, ale problém je zde nejzávažnější. To platí tím spíše, že více než 90 % veškerého dováženého zboží přichází do Spojeného království po moři, přičemž 36 % z něj se odbavuje v přístavu Felixstowe.
Zboží začíná chybět již nyní
Na pultech obchodů se začínají projevovat výpadky v zásobování. Je to dáno tím, že zboží jednoduše nemá kdo přepravovat. Připomeňme, že pro normální fungování přepravy chybí ve Velké Británii 100.000 profesionálních řidičů. Od zavedení brexitu opustilo ostrovy 15.000 až 19.000 zahraničních řidičů kamionů z Evropy. Počet všech řidičů, kteří opustili Spojené království, se zvýšil na 30.000.
V kombinaci s otevřením ekonomik po lockdownu a zvýšenou poptávkou po zboží došlo k přerušení dodavatelského řetězce ve stále větším počtu odvětví. K tomu je třeba připočíst, že pracovní síly chybí nejen v dopravě. V celé zemi je neobsazených celkem 1,2 milionu pracovních míst, což je rekordní počet.
Plán na záchranu dopravy ve Spojeném království spočíval v zavedení 5.000 dočasných víz pro zahraniční řidiče na dobu 3 měsíců. Již nyní je jasné, že tento plán selhal. Řidiči z kontinentální Evropy oprávněně namítali, že by se jim tato možnost nevyplatila. Podle navrhovaného scénáře by se museli podrobit dvojímu zdanění, což by podkopalo ekonomický smysl práce v Británii. Neochota k zapojení se do projektu je patrná z počtu vydaných víz. Ačkoli oficiální údaje o tomto počtu nejsou k dispozici, různé zdroje uvádějí, že nepřesahuje několik stovek.
Vláda reaguje zmírněním omezení pro zahraniční řidiče
Nedostatek zájmu o vízový program přiměl vládu Spojeného království jednat. Výsledkem je plán na zrušení omezení počtu dodávek, které mohou zahraniční řidiči ve Velké Británii uskutečnit. Řidiči budou moci provést neomezený počet kabotážních jízd během dvou týdnů namísto současných dvou jízd týdně. Tento návrh je v současné době ve fázi konzultací. V rámci tohoto režimu by se nová pravidla začala uplatňovat na konci roku, ale opět s omezením – na dobu 6 měsíců.
Nová verze vízového programu je otevřena řidičům ze zemí EU, ale také z Ukrajiny, Běloruska, Ruska, Švýcarska, Norska, Srbska, Turecka a Maroka. Nový systém se má vztahovat na všechny druhy zboží, které jsou přepravovány do Spojeného království. Cílem je zmírnit problémy v dodavatelském řetězci ještě před Vánocemi.
„Plánujeme dočasně rozšířit kabotážní práva ve Spojeném království, aby zahraniční dopravci mohli v této zemi jezdit neomezeně po dobu 2 týdnů. To bude znamenat tisíce dalších dodávek a doplní to 24 kroků, které jsme již podnikli, abychom pomohli odvětví řešit globální nedostatek řidičů nákladních vozidel,” uvedl na Twitteru britský ministr dopravy Grant Shapps.
Bude nový plán britské vlády stačit ke zlepšení dopravní situace v zemi? Máme jisté pochybnosti, a proto situaci budeme průběžně sledovat.
Komentáře