Společnost Scania je známá svou širokou nabídkou pohonných jednotek s nízkými emisemi uhlíku a nyní rozšiřuje své portfolio o zcela nový 13litrový plynový motor s pohonem na zemní plyn a bioplyn – bez ohledu na to, zda je plyn ve stlačené nebo zkapalněné formě – a rovněž i nové možnosti nádrží.
Nový motor umožňuje provozovatelům dálkové dopravy učinit obří kroky směrem k udržitelnosti.
„Náš 13litrový plynový motor a nové možnosti nádrží usnadňují provozovatelům dálkové dopravy přechod na bioplyn bez potíží s dojezdem a současně i nadále poskytují výkon potřebný pro jakékoli dopravní operace. Další výhodou je, že se nejedná o velkou investici,“ říká Jonas Strömberg, ředitel pro udržitelnost v divizi autobusů a autokarů společnosti Scania.
V současné době využívají bioplyn ve stlačené formě především městské a příměstské autobusy, osobní automobily a lehká užitková vozidla. Pro těžká dálková vozidla však představoval méně konkurenceschopnou alternativu. V posledních letech je ale k dispozici technologie zajišťující ochlazování bioplynu, čímž se mění na kapalný s větší energetickou hustotou. Díky tomu lze plyn využívat i pro těžkou dopravu.
„Bioplyn bude jedním z hlavních nástrojů dekarbonizace těžké dopravy – zejména v případě meziměstské a dálkové dopravy. V roce 2025 by mohla být polovina evropského vozového parku pro těžkou dopravu poháněna na bioplyn,“ uvádí Strömberg.
V Evropě rovněž probíhá rozšiřování infrastruktury nádrží na zkapalněný plyn. Společnost Scania vyvíjí plynové motory na stlačený a zkapalněný plyn již více než sto let a nyní tuto technologii zpřístupňuje provozovatelům, kteří potřebují vyšší výkon motoru. Nový motor s pohonem na zkapalněný plyn (LBG/LNG) i na stlačený plyn (CBG/CNG) přináší řadu výhod: může využívat nefosilní palivo, obnovitelné, lokálně vyráběné, které snižuje emise.
„Bioplyn není jen jedním z paliv s nejnižšími emisemi CO2, ale navíc řeší také problémy s místním odpadem, vytváří místní pracovní místa a vrací do půdy uhlík a živiny. Jedná se
o oběhové hospodářství v praxi,“ dodává Strömberg.
Přechodem na palivo v podobě lokálně vyráběného kapalného bioplynu mohou provozovatelé snížit svůj vlastní dopad na klima i dopad na klima ze strany svých zákazníků až o 90 %. Snížení emisí má obecně pozitivní vliv na kvalitu ovzduší a tišší vozidla jsou přínosem pro řidiče, cestující i posádku.
Díky možnosti použití zkapalněného plynu a novým variantám nádrží bude dosažený dojezd dostatečný pro jakékoli cestovní operace. Kombinace pohonných jednotek rovněž umožňuje výrobu autokarů stejným způsobem, jako tomu doposud bylo v případě vznětových motorů. 13litrový motor navíc nabízí stejný výkon a točivý moment jako ekvivalentní vznětové motory, což znamená, že se vypořádá i s těmi nejnáročnějšími výzvami. Jedná se tak o nejudržitelnější a zároveň nejživotaschopnější variantu pohonné jednotky na trhu pro provozovatele dálkové dopravy.
Kromě toho nevyžadují plynové motory Scania při používání paliva žádná aditiva, což eliminuje závislost na dostupnosti aditiv a snižuje provozní náklady.
„Řekl bych, že Scania OC13 je ekologičtější, čistší, chytřejší, tišší a možná vůbec nejdůležitější skutečností je, že toto řešení je dostupné již nyní a umožňuje provozovatelům dálkové dopravy učinit obří krok směrem k udržitelné dopravě, tady a teď,“ uzavírá Strömberg.
13litrový plynový motor je k dispozici jako varianta pro nedávno představenou vysokopodlažní podvozkovou platformu K společnosti Scania.
Komentáře